Gå til innhold

Hjelp til å håndtere gjeld - VIKTIG

Anbefalte innlegg

Jeg har en kamerat som i lang tid har lukket øynene for regninger og inkassovarsler, noe som har ført til at han har fått en stor og uhåndterlig gjeld til en rekke kreditorer.

Han er for tiden uten arbeid, og jeg tror det rett og slett har blitt så uoversiktlig for ham at han har gitt litt opp og blitt deprimert. Han har skjult det for venner og familie, og er fremdeles svært lite villig til å dele problemene sine.

Mener å ha hørt om en forening eller et sted hvor man kan få hjelp mht gjeldssanering og kontakt med kreditorer - noen som vet hva jeg mener?

Han trenger hjelp før han gjør noe desperat...

Hilsen en bekymret

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har på mange måter den samme problematikken som din kamerat. Det ble slik at jeg lukket øynene for alle inkassoene og forliksrådsklagene som kom, det ble etterhvert mange av dem. Det bidro til å forsterke min depresjon og gjorde situasjonen ganske desperat.

Til slutt oppsøkte jeg sosialkontoret, ikke for hjelp i form av penger, men for å få hjelp av en økonomikonsulent der. Nå går vi gjennom gjeldspostene og med hjelp av en legeerklæring får vi slettet mange av kravene og de som ikke går med på full sletting blir som regel med på at jeg betaler hovedstol. Dette sparer meg for mye.

Men, det viktigste er at jeg får hjelp til å sortere, rett og slett få en oversikt. Øk.konsulenten sier saken min er alvorlig, men like fullt går det an å gjøre noe med det. Nå gliser jeg bredt hver gang jeg kan finne frem den røde tusjen og stryke ut et av kravene fra Lindorff...

Håper dette var til hjelp.

Klem fra

Hei!

Jeg har på mange måter den samme problematikken som din kamerat. Det ble slik at jeg lukket øynene for alle inkassoene og forliksrådsklagene som kom, det ble etterhvert mange av dem. Det bidro til å forsterke min depresjon og gjorde situasjonen ganske desperat.

Til slutt oppsøkte jeg sosialkontoret, ikke for hjelp i form av penger, men for å få hjelp av en økonomikonsulent der. Nå går vi gjennom gjeldspostene og med hjelp av en legeerklæring får vi slettet mange av kravene og de som ikke går med på full sletting blir som regel med på at jeg betaler hovedstol. Dette sparer meg for mye.

Men, det viktigste er at jeg får hjelp til å sortere, rett og slett få en oversikt. Øk.konsulenten sier saken min er alvorlig, men like fullt går det an å gjøre noe med det. Nå gliser jeg bredt hver gang jeg kan finne frem den røde tusjen og stryke ut et av kravene fra Lindorff...

Håper dette var til hjelp.

Klem fra

Ja, det er absolutt til hjelp å få dine erfaringer. Men hvis jeg kan få spørre deg: Hvordan ville du reagert på at venner grep inn konkret da du var lengst nede? Akkurat nå er kameraten min i en situasjon hvor jeg vet at han trenger hjelp, men han er svært lite villig til å innse det selv. Han har alltid trukket seg tilbake når han har hatt problemer.

Vi ser imidlertid problemene hans (ihvertfall mange av dem), og vil gjerne hjelpe. Men hvor mye kan vi presse ham på å ta kontakt med hjelpeapparat? Og hva/hvem kan og bør vi kontakte på hans vegne?

Takknemlig om du deler flere erfaringer, vil så gjerne hjelpe!

Annonse

Ta kontakt med kommunen på hans hjemsted. Der skal han kunne få hjelp av en gjeldsrådgiver.

Han må nok bestilles en time da det pleier å være litt ventetid pga stor pågang.

Lykke til!

Det spørs hva slags gjeld han har. Dumdristige regninger eller gjeld fordi han mot en grunn ikke har kunnet betale regningene sine...?

Jeg har/hadde de samme problemene, dette gjorde jeg...

Fikk hjelp på sosialkontoret til å fryse en del regniger, få utsettelse ol... Pratet også med politiet om sletting av gjeld, men de rådet meg til å ikke bruke denne muligheten da dette er en mulighet du får bare engang i livet... Om kompisen din går på sosialkontoret og spør om økonomisk rådgjiving så er de pliktige til å hjelpe ham med finansielle råd og vinklinger på hvordan man kan få bukt med problemet!

Å gripe inn er noe av det beste/værst du kan gjøre, men er du i tvil om hva han kan gjøre mot seg selv eller mot andre er det det beste å trå til før det er forsent. Selv om han ikke ser det der og da så kommer han til å bli takknemlig på lengre sikt...

Du kjenner kompisen din best, og burde se hva som gagner ham best!

Det spørs hva slags gjeld han har. Dumdristige regninger eller gjeld fordi han mot en grunn ikke har kunnet betale regningene sine...?

Jeg har/hadde de samme problemene, dette gjorde jeg...

Fikk hjelp på sosialkontoret til å fryse en del regniger, få utsettelse ol... Pratet også med politiet om sletting av gjeld, men de rådet meg til å ikke bruke denne muligheten da dette er en mulighet du får bare engang i livet... Om kompisen din går på sosialkontoret og spør om økonomisk rådgjiving så er de pliktige til å hjelpe ham med finansielle råd og vinklinger på hvordan man kan få bukt med problemet!

Å gripe inn er noe av det beste/værst du kan gjøre, men er du i tvil om hva han kan gjøre mot seg selv eller mot andre er det det beste å trå til før det er forsent. Selv om han ikke ser det der og da så kommer han til å bli takknemlig på lengre sikt...

Du kjenner kompisen din best, og burde se hva som gagner ham best!

Takk for nyttig innlegg - skal bringe det videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...