Gå til innhold

Arbeidsledige får mindre fra nyttår

Anbefalte innlegg

Aftenposten:

Sosialklienter tapere i budsjettet:

Arbeidsledige får mindre fra nyttår

http://www.aftenposten.no/jobb/article.jhtml?articleID=453960

---

Iflg Afenposten er enhver sosailklient arbeidsledig. Stemmer dette? Kan man altså ikke ha en jobb, hel- eller halvstilling, og likevel få stønad?

Jeg er sjokkert, og faktisk lettere forbanna, over måten Oslo kommune behandler sine innbyggere...

40.000 i året i lønnstillegg til politikerne, og kutt til de som ikke klarer seg selv på en eller annen måte. Fy faen. Rett og slett: Fy faen.

Fortsetter under...

Hvis du tjener under det du vil få i sosialstønad kan du få det som så fint heter supplerende stønad.

Tjener du like mye som du ville fått, eller mer skal det _svært_ gode grunner til at du skal få noe.

Gjeld teller sjelden med selv om det er noe av det viktigste sosialkontorene skal jobbe med.

Ellers får du stort sett bare beskjed om at det ikke er deres problem at ditt forbruk er for stort.

For den vanlige arbeidstaker kan unormalt mange/store legeregninger, tannlegeregninger e.l. på en mnd være grunnlag til hjelp med disse, men da må du som sagt tjene mindre enn ca 3000pr mnd + husleie + strøm + disse regningene.

Telefonabo, tvlisens, gjeld, bilbruk etc (hvis det ikke er i jobb-øyemed) skal komme i andre rekke når det gjelder hva som skal betales av pengene du har. Klarer du kutte alt dette, og bruke pengene til legeregningene vil de som regel kreve det. Alle sparekonti skal være oppbrukte. etc etc etc.

Og hardere skal det bli ..

Hvis du tjener under det du vil få i sosialstønad kan du få det som så fint heter supplerende stønad.

Tjener du like mye som du ville fått, eller mer skal det _svært_ gode grunner til at du skal få noe.

Gjeld teller sjelden med selv om det er noe av det viktigste sosialkontorene skal jobbe med.

Ellers får du stort sett bare beskjed om at det ikke er deres problem at ditt forbruk er for stort.

For den vanlige arbeidstaker kan unormalt mange/store legeregninger, tannlegeregninger e.l. på en mnd være grunnlag til hjelp med disse, men da må du som sagt tjene mindre enn ca 3000pr mnd + husleie + strøm + disse regningene.

Telefonabo, tvlisens, gjeld, bilbruk etc (hvis det ikke er i jobb-øyemed) skal komme i andre rekke når det gjelder hva som skal betales av pengene du har. Klarer du kutte alt dette, og bruke pengene til legeregningene vil de som regel kreve det. Alle sparekonti skal være oppbrukte. etc etc etc.

Og hardere skal det bli ..

Det er helt sinnsykt. Så at også hjemmeboende unger mellon 18 og 25 år skulle få 950 kr mnd dersom foreldrene går på sosialhjelp. Nå fikk de litt over 2000 kr.

En ungdom i den alderen er voksen og bør få mer enn en 3-åring. Og har h*n inntekt blir den regnet med i familiens samlede inntekt og familien vil få mye mindre penger.

Paradokset er: Dersom en ungdom går på sosialkontoret og spør om hjelp får h*n beskjed at foreldrene skal forsørge h*n. Dersom foreldrene går får de beskjed om at de ikke har plikt til å forsøkge h*n.

Det er helt sinnsykt. Så at også hjemmeboende unger mellon 18 og 25 år skulle få 950 kr mnd dersom foreldrene går på sosialhjelp. Nå fikk de litt over 2000 kr.

En ungdom i den alderen er voksen og bør få mer enn en 3-åring. Og har h*n inntekt blir den regnet med i familiens samlede inntekt og familien vil få mye mindre penger.

Paradokset er: Dersom en ungdom går på sosialkontoret og spør om hjelp får h*n beskjed at foreldrene skal forsørge h*n. Dersom foreldrene går får de beskjed om at de ikke har plikt til å forsøkge h*n.

Ja, det blir tydeligvis ikke populært å forsøke og spare kommunen for litt penger.

For nå er det enda mer sansynlig at de heller flytter hjemmefra når de kommer i en vanskelig økonomisk situasjon, og da må kommunen legge ut husleie i tillegg.

Ja, det blir tydeligvis ikke populært å forsøke og spare kommunen for litt penger.

For nå er det enda mer sansynlig at de heller flytter hjemmefra når de kommer i en vanskelig økonomisk situasjon, og da må kommunen legge ut husleie i tillegg.

De kutter alltid der man trenger det mest. det er Idiotipolitikken i Norge på sitt beste...

Å samtidig håne de som har minst med å sette opp sin egen løn gjør ikke tingene bedre.

Jeg er i den oppfattning at kan man jobbe så bør man jobbe og tjene sine egne penger, og ikke ta de pengene som kommer fra sosial og trygdekontorene for gitt... Men kan man ikke jobbe eller man ikke får seg jobb så er ikke mulighetene så store for å skaffe seg penger på annet vis...

Min erfaring med sosial kontor er dårlige, de bryr seg mere om hva du bruker pengene til enn hva du har og rutte med...

De vil ikke at du skal betale regningene dine (tv lisens osv) Slik at regningene dine går til inkasso og blir dobbelt så store, og problemene blir dobbelt så store... ( dette tror jeg de ikke skjønner)

At de har andre måter å regne ut din månedsinntekt på enn hva de har hos andre innstanser er jo iogforseg ganske dustete (Jeg mottar 10660 før skatt i månden, jeg har 533 kr dag 20 dager i månden. Av det trekker de en hel uke i skatt 2665. Da sitter jeg igjen med 7995 i månden før alt er betalt om man regner med det jeg faktisk har i løpet av fire uker.. MEN Sosoalkontoret regner det slik

I steden for å regne at vi får så og så mye på fire uker regner de med 4,33, og da får de at jeg har 11539.45 i stedenfor 10660 og det er 879 kr i forskjell!)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...