Gå til innhold

Nå trenger jeg seriøst hjelp her. Blir deppa av dette.

Anbefalte innlegg

Så var det HD-en min igjen, da! Har oppdatert BIOS. Maskinen finner HD-en, men stopper opp når skjermen ETTER "Verifying DMI Pool Data" kommer. Har prøvd alle mulige jumper-settinger. Har prøvd å kun bruke den nye disken.

HD-en jeg kjøpte er en Western Digital Caviar 80GB IDE 7200 ATA/100 harddisk 2MB cache WD800BB.

Her er litt om min BIOS og hovedkort:

System Mainboard

Manufacturer : Shuttle Inc.

MP Support : No

Model : (HOT-661)Intel i440ZX

Version : 2A69KH2B

BIOS ID : 09/06/1999-i440ZX-ITE867-2A69KH2BC-00

BIOS: Award Modular BIOS v4.51PGM som nå er oppgradert til 06/2000.

PC-en min er en Siemens Expert med 8.4GB HD og Intel PIII 450Mhz Prosessor.

Kan noen hjelpe meg?

Fortsetter under...

Jepp! Har en WD Caviar på 3GB i tillegg til den på 8.4GB

Hvis du har så store problemer hadde det vel lønnet seg å fjerne 8 og 3 GB diskene, og kjøre 80 GB som Primary Master?

Og evt. sette inn 8 GB'n etterpå som primary slave.

Uansett får du ikke brukt FDISK hvis du har 3 disker i maskina.

Annonse

Jepp! Har en WD Caviar på 3GB i tillegg til den på 8.4GB

Da blir antakelig disken ikke gjenkjent ordentlig av BIOS. Du bør sette den opp manuelt. Gå inn i BIOS under oppstart og fyll inn alle verdiene for harddisken manuelt.

Hvis du har så store problemer hadde det vel lønnet seg å fjerne 8 og 3 GB diskene, og kjøre 80 GB som Primary Master?

Og evt. sette inn 8 GB'n etterpå som primary slave.

Uansett får du ikke brukt FDISK hvis du har 3 disker i maskina.

Hvorfor ikke fdisk med 3 disker?

Hvorfor ikke fdisk med 3 disker?

Står "i papira mine" at fdisk ikke støtter det. Har du 2 disker og skal sette inn nr.3, må du koble fra en av de andre slik at den nye disken blir disk#2. Når du er ferdig kan du koble opp alle igjen. (hentet fra dinside.no/data)

Hadde "jeg vært Dude" hadde jeg ikke giddi å knota med dette, men bare pælma inn 80 GB'n som master, og heller fikla med små-diskene etterpå.

Står "i papira mine" at fdisk ikke støtter det. Har du 2 disker og skal sette inn nr.3, må du koble fra en av de andre slik at den nye disken blir disk#2. Når du er ferdig kan du koble opp alle igjen. (hentet fra dinside.no/data)

Hadde "jeg vært Dude" hadde jeg ikke giddi å knota med dette, men bare pælma inn 80 GB'n som master, og heller fikla med små-diskene etterpå.

Han har forsøkt med bare denne ene disken. Når feilmeldingen er DMI Pool Data har fdisk ingenting med saken å gjøre - det betyr at selve disken ikke blir gjenkjent korrekt av BIOS. Dermed har man ingen bruk for fdisk, det har man først når man har fått kontakt med disken.

Han har forsøkt med bare denne ene disken. Når feilmeldingen er DMI Pool Data har fdisk ingenting med saken å gjøre - det betyr at selve disken ikke blir gjenkjent korrekt av BIOS. Dermed har man ingen bruk for fdisk, det har man først når man har fått kontakt med disken.

sorry, ser det nå at han har prøvd kun med denne.

Annonse

Kom det en bios til det hovedkortet i juni 2000?

Jeg kan bare se at det har kommet den 25/09/2000

Eller har jeg falt helt av lasset her?

Ellers kan du spørre de som har lagd hovedkortet her:

http://www.shuttle.com/new/support/tech/tech.htm

Mye mulig den er for stor, iallefall til å autogjenkjennes. Jeg ser de iallefall er garantert å gjenkjenne opp til 40Gig, men etter det vet jeg ikke, var litt vanskelig å finne noe.

Kom det en bios til det hovedkortet i juni 2000?

Jeg kan bare se at det har kommet den 25/09/2000

Eller har jeg falt helt av lasset her?

Ellers kan du spørre de som har lagd hovedkortet her:

http://www.shuttle.com/new/support/tech/tech.htm

Mye mulig den er for stor, iallefall til å autogjenkjennes. Jeg ser de iallefall er garantert å gjenkjenne opp til 40Gig, men etter det vet jeg ikke, var litt vanskelig å finne noe.

Ja, det stemmer. Skrev feil her.

Prøv igjen med kun 80 GB'n som Primary Master, og gå inn i Bios, velg;

>standard CMOS features>IDE Primary Master>Type og "enable" Auto

og

>standard CMOS features>IDE Primary Master>Mode og "enable" LBA

Jeg prøvde det nå. Funket ikke :(

Jeg prøvde det nå. Funket ikke :(

Koble IDE og strømkabel fra harddisken før du starter opp maskinen. Gå i Bios og gjør innstillingene som nevnt over. Etter du har lagret innstillingene, slår du av maskina, kobler til kabler, og starter opp igjen.

(hvis du får disken til å virke etterhvert, -fulgte det med et partisjonering-verktøy (diskett) til harddisken? Det vil du trenge for å overkomme begrensninger i Windows m.h.t. partisjons-størrelse. Bl.a. ved 33 GB.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...