Gå til innhold

Bør man bli med på Luciafeiring i bhg?

Anbefalte innlegg

Gjest mammamor

I morgen er det Luciafeiring i barnehagen. Vi har ikke særlig lyst å gå, for da må både barn og voksne i familien stå opp to timer før vi normalt gjør. Det kan jo bli tungt både for liten og stor.

Men er det sosialt viktig for en treåring og en toåring å være med på Luciafeiringen? Eller kan vi la være med god samvittighet et år til...?

Fortsetter under...

Gjest mammamor

Hvorfor må man stå opp 2 timer før? Skal barnehagen åpne to timer før eller mener du at det tar 2 timer å ta på barna et Lucia-linne og glitter på hodet?

Nei men vi pleier ikke levere barna før 10. Luciatoget starter 7.45!

Annonse

Nei men vi pleier ikke levere barna før 10. Luciatoget starter 7.45!

Ok. Hvis disse to timene betyr veldig mye så kan du jo droppe det. Har barna veldig lyst?

Husk at det er bare en gang i året og du angrer sikkert ikke om du lar barna være med på det:)

Jeg jobber med en gjeng svensker i utlandet og vi er bestilt av Ikea og skal "lussa" rundt der i 7 timer i morra....

Gjest mammamor

Ok. Hvis disse to timene betyr veldig mye så kan du jo droppe det. Har barna veldig lyst?

Husk at det er bare en gang i året og du angrer sikkert ikke om du lar barna være med på det:)

Jeg jobber med en gjeng svensker i utlandet og vi er bestilt av Ikea og skal "lussa" rundt der i 7 timer i morra....

Det er jo ikke bare meg det er slitsomt for å stå opp to timer tidligere enn vanlig. Barna må være i barnehagen fra 7.45 til 17 dersom vi blir med på feiringen, og det er en ganske lang dag på toppen av at de er oppe tidlig..

For MIN del kan vi godt bli med. Det jeg lurer på er om opplevelsen er verdt alt styret - for barnas skyld!

Det er jo ikke bare meg det er slitsomt for å stå opp to timer tidligere enn vanlig. Barna må være i barnehagen fra 7.45 til 17 dersom vi blir med på feiringen, og det er en ganske lang dag på toppen av at de er oppe tidlig..

For MIN del kan vi godt bli med. Det jeg lurer på er om opplevelsen er verdt alt styret - for barnas skyld!

Jeg tror ikke at barna tar skade av å ha lang dag i barnehagen - når det bare er for en gangs skyld.

De vil bli trette - men det er verdt det. Barna setter STOR pris på å få delta. De vil nok føle seg snytt om de kommer i barnehagen og skjønner at noe har fåregått som de ikke fikk være med på.

Når barna kun er 2 og 3 år og hvis alt dette medfører mye mas, så dropp det, med mindre barna har veldig lyst til å være med.

Var med på alle Lucia-tilstelninger, men de begynte ikke før etter 10. Minnes det som veldig koselig. Dere får jo sjansen flere år framover.

Utifra en totalvurdering av situasjonen slik du beskriver den i flere av innleggene her i tråden, ville ihvertfall _jeg_ valgt å droppe Lucia - feiringen.

Så små som barna deres er vil de no ikke oppleve å "være utenfor" selvom de ikke er med på denne feiringen.

Jeg ville ihvertfall prioritert familien fremfor et arrangement i barnehagen.

Hilsen fra en tidl. førskolelærer

Jeg skippet Lucia det året eldstemann var litt over tre år. Orket ikke å dra med babyen på 4 mnd som sov til 11 hver dag. Luciatoget begynte 7.00

Tror ikke han har noen såre følelser pga det. Han har i hvert fall aldri nevnt det :o)

Den gangen reagerte han ikke i det hele tatt. Vi kom til barnehagen vanlig tid 8.45 og da var alt over.

Annonse

Jeg skippet Lucia det året eldstemann var litt over tre år. Orket ikke å dra med babyen på 4 mnd som sov til 11 hver dag. Luciatoget begynte 7.00

Tror ikke han har noen såre følelser pga det. Han har i hvert fall aldri nevnt det :o)

Den gangen reagerte han ikke i det hele tatt. Vi kom til barnehagen vanlig tid 8.45 og da var alt over.

Hei!

Jeg ble lettere sjokkert over å se at Lucia-toget begynner klokka sju! Det var da gudsjammerlig tidlig!

Jeg synes det er "ille nok" å rekke det hos oss, hvor det begynner kl 0800....

Hei!

Jeg ble lettere sjokkert over å se at Lucia-toget begynner klokka sju! Det var da gudsjammerlig tidlig!

Jeg synes det er "ille nok" å rekke det hos oss, hvor det begynner kl 0800....

Dette er noen år siden men grunnen var nok at folk skulle kunne gå på jobben til vanlig tid dvs kl 7.45 da barnehagen vanligvis åpner. Det er jo ikke akkurat gyldig grunn å komme for sent på jobben pga Luciafeiring i barnehagen.

Jeg er glad jeg ikke jobber nå for skolen skal ha julefrokost kl 8.00 på mandag og det hadde jo vært umulig dersom man begynte kl 8 på jobben.

Det er Luciafeiring i barnehagen her i dag også, men det var ikke for foreldrene, kun for barna. De skulle gå Lucia for skolen, som er i samme bygg, klokka halv elleve. Vi får sett dem på mandag når det er juleavslutning isteden, for da skal de både underhholde med sang og andre ting, og gå Lucia enda en gang. Skal ta med kamera!

Håper du dro om foreldrene var inviterte i morges. Det er EN morgen det er snakk om, og det er sårt for barna om akkurat deres foreldre ikke er med, om alle andre har med mammaen eller pappaen sin.

I fjor, i en annen barnehage, var det Luciafeiring for foreldrene klokka åtte på morgenen. Vel var det tidlig å stå opp, og det var litt stress for å gjøre ferdig alle tre barna og komme seg avgårde, samt å utsette at dagbarna mine kom til senere på formiddagen, men jeg er veldig glad for at jeg dro. Det var veldig koselig, og det lyste stolthet av barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...