Gå til innhold

hjælp....om lønn/feriepenger osv.

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke så mye jeg, da. Kan du hjelpe meg?

Jeg har svangerskapspermisjon. Har jeg rett til å ta ut ferie rett etter permisjonen, eller kan arbeidsgiver si at jeg må vente til sommeren?

Og, jeg har enda ikke skjønt dette med feriepenger og lønn. Får man lønn 11 eller 12 måneder i året? Er det 11 måneder lønn, og en måned feriepenger eller?

Hvis jeg tar ut ferie i mars, får jeg feriepenger også da?

Og; jeg har fått overført tre uker ferie til neste år (har 8 uker ferie), Hva skjer da? Får jeg lønn i de åtte ukene, eller er det en stor pott feriepenger regnet ut for åtte uker eller??????

Takknemlig for svar.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85749-hj%C3%A6lpom-l%C3%B8nnferiepenger-osv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Hei.. Svarer inni innlegget ditt jeg... : )

Jeg har svangerskapspermisjon. Har jeg rett til å ta ut ferie rett etter permisjonen, eller kan arbeidsgiver si at jeg må vente til sommeren?

* Om du kan ta ferie rett etter permisjonen er opp til arbeidsgiveren din, det må dere avtale dere imellom. I følge ferieloven kan ikke arbeidsgiver nekte deg ferie i "ferieukene" (fellesferien) som begynner i juni - august. Husker ikke akkuratt ukene i hodet.

Og, jeg har enda ikke skjønt dette med feriepenger og lønn. Får man lønn 11 eller 12 måneder i året? Er det 11 måneder lønn, og en måned feriepenger eller? Hvis jeg tar ut ferie i mars, får jeg feriepenger også da?

*Man får lønn 11 mnd. og feriepenger 1 mnd. Du får fereipengene utbetalt i midten av juni, skal du ha dem da du tar ferie må du søke om det)

Og; jeg har fått overført tre uker ferie til neste år (har 8 uker ferie), Hva skjer da? Får jeg lønn i de åtte ukene, eller er det en stor pott feriepenger regnet ut for åtte uker eller??????

* selv om du har overført ferie får du ikke noe større "pott". Du får bare flere uker lønna ferie, dvs. du får vanlig lønn mens du har ferie. Feriepengene er 12,1 % av det du tjente i fjor, så feirepengene må opparbeides, så om du har overført får du ikke mer feriepenger fordet.

Håper du ble litt klokere! : )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...