Gå til innhold

Den lumske sykdommen

Anbefalte innlegg

Gjest mia-veronica

Jeg kaller den det, depresjonen. Den som kan vri tankene mine dithen at jeg bare ønsker å dø. Nå, i en god periode, har det virkelig gått opp for meg hvor skummel den er! Jeg elsker jo livet og grøsser ved tanken på de selvmordsforsøkene jeg har gjort. Så godt at jeg lever!

Denne nye innsikten har fått meg til ta behandlingen/medisineringen med større alvor. Jeg har gitt familien min beskjed om å være på vakt, slik at de kan få meg innlagt om jeg skulle begynne å bli dårlig. For det som alltid før har skjedd, er at jeg mister innsikten om min egen tilstand.

I manien tar alt så store dimensjoner. Til slutt ender det i tunge psykoser, der alle blir fiender. I depresjonen vil jeg bare dø! Det er ganske kritisk til tider.

Jeg sliter med psykose-symptomer hvis jeg slurver med medisinen. Psykosene gjør meg så utmattet fysisk, det er som om alle reservelagre tømmes fullstendig under psykosene. Det har tatt lang tid å kommme seg igjen.

Nå har jeg blitt bedre kjent med hvordan sykdommen slår ut på meg. Jeg skjønner at medisinen er viktig, og at jeg har fast døgnrytme. Jeg tåler ikke å våke, rett og slett! Det skal ikke mye til, før det slår over i en sykelig, opprømt tilstand.

Likevel syns jeg at jeg er ganske heldig. Jeg har mange rundt meg, som liker meg og som syns jeg tilfører dem noe bra. Jeg har mitt å gjøre her på garden, dyrene mine er jeg veldig glad jeg har! Kjæresten min vil dele livet sammen med meg. Jeg bor i et av verdens beste land, har nok mat og husrom. Legene er flinke og vil mitt beste. Jo, det kunne nok ha vært mye værre? Noen garanti om evig lykke og god helse har vel ingen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86087-den-lumske-sykdommen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...