Gå til innhold

Seroquel, symptomer og schizofreni-NHD

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål som jeg håper å få svar på!

1. I hvilken grad har Seroquel innvirkning på negative symptomer ved schizofreni? (Tar 800 mg i døgnet).

2. Finner man negative symptomer, disorganisasjonssymptomer og svikt i kognitive funksjoner ved andre typer psykoser, f.eks organiske?

3. Jeg har fått servert mesteparten av diagnosene i ICD-10. Selv mener jeg at jeg har paranoid schizofreni pga. vedvarende psykotiske symptomer, negative symptomer, nedsatt korttidshukommelse og manglende kontakt med jevnaldrende. Er plaget av paranoia og mye angst.

Problemet er bare at helsepersonell ikke kan tro at en med såpass innsikt har schizofreni. Men jeg mener at det symptombildet jeg har ikke blir tilstrekkelig dekket hvis man kaller det en organisk psykose, og at når man har levd lenge med en lidelse og lest og lært mye og tar medisiner, da kan man godt ha innsikt.

Ingen psykologer eller leger vil tro meg og sier det er dumt av meg å "reklamere" for at jeg har schizofreni. Jeg mener det viktigste er at jeg får en riktig diagnose og adekvat behandling.

De vil gjerne kalle det organisk psykose, men jeg mener det er større grunn til å tro at lidelsen min er miljø-utløst (overgrep, mobbing, double binding-kommunikasjon i familien). Jeg synes det er et bedre "alibi" enn tre patologiske EEG (to epilepsisuspekte, en kun patologisk), fordi dette etter hva jeg har skjønt kan ha sammenheng med bruk av nevroleptika. To normale MR, hvorav en med epi-protokoll. Har en ca 1 cm stor cyste "svømmende" i hodet, men det er enighet om at den nok er medfødt og uten særlig signifikans.

Jeg er forvirret. Håper du kan forklare meg litt om dette.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86093-seroquel-symptomer-og-schizofreni-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. I hvilken grad har Seroquel innvirkning på negative symptomer ved schizofreni? (Tar 800 mg i døgnet).

S: Seroquel er et 2.generasjons (såkalt atypisk - dårlig betegnelse) antipsykotisk middel. Det har dokumentert effekt på negative symptomer målt med PANSS.

2. Finner man negative symptomer, disorganisasjonssymptomer og svikt i kognitive funksjoner ved andre typer psykoser, f.eks organiske?

S: Ja, det gjør man. Jeg synes at skillet mellom schizofreni og organiske psykoser er kunstig og bygger på gammeldags tenkning. Jeg ser på schizofreni som en organisk psykose.

3. Jeg har fått servert mesteparten av diagnosene i ICD-10. Selv mener jeg at jeg har paranoid schizofreni pga. vedvarende psykotiske symptomer, negative symptomer, nedsatt korttidshukommelse og manglende kontakt med jevnaldrende. Er plaget av paranoia og mye angst.

Problemet er bare at helsepersonell ikke kan tro at en med såpass innsikt har schizofreni. Men jeg mener at det symptombildet jeg har ikke blir tilstrekkelig dekket hvis man kaller det en organisk psykose, og at når man har levd lenge med en lidelse og lest og lært mye og tar medisiner, da kan man godt ha innsikt.

Ingen psykologer eller leger vil tro meg og sier det er dumt av meg å "reklamere" for at jeg har schizofreni. Jeg mener det viktigste er at jeg får en riktig diagnose og adekvat behandling.

De vil gjerne kalle det organisk psykose, men jeg mener det er større grunn til å tro at lidelsen min er miljø-utløst (overgrep, mobbing, double binding-kommunikasjon i familien). Jeg synes det er et bedre "alibi" enn tre patologiske EEG (to epilepsisuspekte, en kun patologisk), fordi dette etter hva jeg har skjønt kan ha sammenheng med bruk av nevroleptika. To normale MR, hvorav en med epi-protokoll. Har en ca 1 cm stor cyste "svømmende" i hodet, men det er enighet om at den nok er medfødt og uten særlig signifikans.

S: Betraktningene dine er avanserte og interessante, men hva mener du blir konsekvensen for behandlingen om du har det ene eller det andre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...