Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vet at hun har venner som er over 18 og at hun får tak i uansett. Og det er overhodet ikke snakk om at det er lov å bli dritings. Da hadde jeg tatt meg en skikkelig prat med henne.

Hvis dette er den eneste loven som idag blir brutt av foreldre synes jeg ikke at det er krise.

At de andre får lov har jeg hørt mange ganger og har ikke gitt etter selv om mange foreldre kjøper til unger som er mye yngre enn 17.

Jeg er ganske sikker på hva som er det beste for mine unger akkurat som andre foreldre er sikre på hva som er bra for deres.

" Og det er overhodet ikke snakk om at det er lov å bli dritings. Da hadde jeg tatt meg en skikkelig prat med henne."

Det må vel kalles naiv - du sa jo selv at hun var langt fra edru når hun gikk ut... da kan du jo tenke deg selv.

"Hvis dette er den eneste loven som idag blir brutt av foreldre synes jeg ikke at det er krise."

Poenget er: Hva du synes eller ikke synes er totalt uinteressant. Dette er LOVEN. Du har ikke rett til å påføre oss andre skattebetalere den belastningen det er å bruke ressurser på at den overholdes. Dersom du synes loven er feil, så får du arbeide for å endre den. Ikke bare ta deg til rette.

"Jeg er ganske sikker på hva som er det beste for mine unger akkurat som andre foreldre er sikre på hva som er bra for deres. "

Hvor naiv kan man bli? Du burde ta deg en tur ut en gang i blant. Da ser du at det umulig kan være alle foreldre som vet hva som er bra for sine barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470168
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

25

• Dorthe

21

• Ulv I Faarikaal

8

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

" Og det er overhodet ikke snakk om at det er lov å bli dritings. Da hadde jeg tatt meg en skikkelig prat med henne."

Det må vel kalles naiv - du sa jo selv at hun var langt fra edru når hun gikk ut... da kan du jo tenke deg selv.

"Hvis dette er den eneste loven som idag blir brutt av foreldre synes jeg ikke at det er krise."

Poenget er: Hva du synes eller ikke synes er totalt uinteressant. Dette er LOVEN. Du har ikke rett til å påføre oss andre skattebetalere den belastningen det er å bruke ressurser på at den overholdes. Dersom du synes loven er feil, så får du arbeide for å endre den. Ikke bare ta deg til rette.

"Jeg er ganske sikker på hva som er det beste for mine unger akkurat som andre foreldre er sikre på hva som er bra for deres. "

Hvor naiv kan man bli? Du burde ta deg en tur ut en gang i blant. Da ser du at det umulig kan være alle foreldre som vet hva som er bra for sine barn.

"Hvor naiv kan man bli? Du burde ta deg en tur ut en gang i blant. Da ser du at det umulig kan være alle foreldre som vet hva som er bra for sine barn."

Og du tror at de fleste av de som raver dritings rundt i gatene har fått en six pack av sin mor?

De som har fått en six pack av sin mor holder seg kanskje til å drikke denne six packen, mens andre drikker dårlig hjemmebrent eller annet de ikke aner noe om.

Så opphengt som du er i loven og skattebetalernes penger, så går jeg utifra at du aldri kjører i 100 i 90 sone heller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470183
Del på andre sider

"Hvor naiv kan man bli? Du burde ta deg en tur ut en gang i blant. Da ser du at det umulig kan være alle foreldre som vet hva som er bra for sine barn."

Og du tror at de fleste av de som raver dritings rundt i gatene har fått en six pack av sin mor?

De som har fått en six pack av sin mor holder seg kanskje til å drikke denne six packen, mens andre drikker dårlig hjemmebrent eller annet de ikke aner noe om.

Så opphengt som du er i loven og skattebetalernes penger, så går jeg utifra at du aldri kjører i 100 i 90 sone heller?

"Og du tror at de fleste av de som raver dritings rundt i gatene har fått en six pack av sin mor?"

Nei. Det sa jeg da heller ikke.

"De som har fått en six pack av sin mor holder seg kanskje til å drikke denne six packen, mens andre drikker dårlig hjemmebrent eller annet de ikke aner noe om."

Min er faring er at de som har fått med seg hjemmefra, likevel prøvesmaker det som er å prøvesmake.

"Så opphengt som du er i loven og skattebetalernes penger, så går jeg utifra at du aldri kjører i 100 i 90 sone heller? "

Jeg gjør faktisk ikke det. Men hold deg til saken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470188
Del på andre sider

"Jeg har brutt mine prinsipper i dag og kjøpt en sixpack til dattera mi. Hun er nøyaktig 17 1/2 år."

Og da vet du selvsagt at det er ulovlig. Og gir faen

- i at dette lærer ungene at lovverket ikke skal respekteres

- i vanskene du skaper for foreldre som er mer restriktive ("Jammen, xxx får lov, jo. Og hun er jo bare 1 år eldre enn meg.")

- i signalene du sender ("Mamma synes det er helt greit at jeg drikker meg dritings".)

Og dette gjør du fordi du vet bedre enn andre hva som er rett og galt. Du er selvsagt hevet over loven og samfunnet.

Takk!

Mer signaler om at "Mamma synes nok ikke det er helt greit at jeg drikker meg dritings, men hun vil heller at jeg skal drikke noe som er trygt enn noe tvilsomme greier jeg får av folk jeg ikke kjenner."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470190
Del på andre sider

Mer signaler om at "Mamma synes nok ikke det er helt greit at jeg drikker meg dritings, men hun vil heller at jeg skal drikke noe som er trygt enn noe tvilsomme greier jeg får av folk jeg ikke kjenner."

Beste måten å sende det signalet på, er å si: Ikke drikk noe du ikke vet hva er.

Du trenger ikke sjenke dem fulle for det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470199
Del på andre sider

"Og du tror at de fleste av de som raver dritings rundt i gatene har fått en six pack av sin mor?"

Nei. Det sa jeg da heller ikke.

"De som har fått en six pack av sin mor holder seg kanskje til å drikke denne six packen, mens andre drikker dårlig hjemmebrent eller annet de ikke aner noe om."

Min er faring er at de som har fått med seg hjemmefra, likevel prøvesmaker det som er å prøvesmake.

"Så opphengt som du er i loven og skattebetalernes penger, så går jeg utifra at du aldri kjører i 100 i 90 sone heller? "

Jeg gjør faktisk ikke det. Men hold deg til saken.

Holde meg til saken? Du snakker om dette som et brudd på loven, og det virker som om det er det viktigste for deg her. Det er trossalt det du argumenterer med. Da er det faktisk et poeng om du selv bryter harmløse lover som f.eks. å kjøre litt for fort i ny og ne (tror vel 99 % av oss gjør det), og det og f.eks. kjøpe røyk til en 17 åring fordi han selv ikke er gammel nok til å kjøpe det.

Det er også et poeng her at datteren til Dorthe fyller 18 om 6 mnd. Noe annet hadde det vært om jenta var 13.

Jeg tror kanskje Dorthe kjenner sine barn best, og jeg er av den oppfatningen at det er veldig sunt å ha et så godt forhold til sine barn at man kan snakke med dem om alkohol, istedet for at de lyver, sier de bare drikker brus på fest i frykt for å få kjeft hjemme når de likevel drikker alkohol.

Og vi vet alle at 17 åringer stort sett drikker alkohol på fest.

Min erfaring er at de som har hatt et veldig strengt forhold til alkohol hjemme er de som ofte "må bæres hjem" etter fest.

Ikke de som faktisk har et naturlig forhold til alkohol, og det har man tydligvis når man f.eks. kan fortelle sin mor hva man drikker og ikke være redd for å spørre henne om hun kan kjøpe en sixpack slik at han/hun slipper å spørre tilfeldige utenfor Rimi, eventuelt kjøpe sprit som kommer på en colaflaske og som man ikke har noen garanti for at inneholder det man tror man kjøper.

Det eneste argumentet for at Dorthe ikke skal kjøpe øl til sin datter er som du sier at det ikke er lovlig, men før man kan begynne å kritisere andre for å bryte en lov som uansett blir brutt når jenta får tak i alkohol på annen måte, bør man gå i seg selv å se om man ikke selv bryter en lov eller to.

Og det finnes vel knapt det mennesket som aldri har brutt en lov, med mindre de er ekstremt spesielle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470200
Del på andre sider

Annonse

Beste måten å sende det signalet på, er å si: Ikke drikk noe du ikke vet hva er.

Du trenger ikke sjenke dem fulle for det.

"Beste måten å sende det signalet på, er å si: Ikke drikk noe du ikke vet hva er."

Det funker jo bra!

I og med at undersøkelser viser at nesten 50 % av unge i Oslo har prøvd hasj en eller flere ganger, så er vel dette klare tegn på at det funker heller dårlig å si til dem at dette er noe de ikke må prøve.

Alle har trossalt fått beskjed om at man IKKE SKAL PRØVE NARKOTIKA. En klarere beskjed enn dette er vel knapt gitt i forhold til noe. Og likevel prøver folk det.

Merkelig at så mange prøver hasj når de har fått beskjed om at narkotika er farlig, ikke sant? Og DU kaller folk naive i denne tråden...

Vi lever ikke i en verden hvor det fungerer å si til noen at de ikke skal gjøre det og det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470207
Del på andre sider

Holde meg til saken? Du snakker om dette som et brudd på loven, og det virker som om det er det viktigste for deg her. Det er trossalt det du argumenterer med. Da er det faktisk et poeng om du selv bryter harmløse lover som f.eks. å kjøre litt for fort i ny og ne (tror vel 99 % av oss gjør det), og det og f.eks. kjøpe røyk til en 17 åring fordi han selv ikke er gammel nok til å kjøpe det.

Det er også et poeng her at datteren til Dorthe fyller 18 om 6 mnd. Noe annet hadde det vært om jenta var 13.

Jeg tror kanskje Dorthe kjenner sine barn best, og jeg er av den oppfatningen at det er veldig sunt å ha et så godt forhold til sine barn at man kan snakke med dem om alkohol, istedet for at de lyver, sier de bare drikker brus på fest i frykt for å få kjeft hjemme når de likevel drikker alkohol.

Og vi vet alle at 17 åringer stort sett drikker alkohol på fest.

Min erfaring er at de som har hatt et veldig strengt forhold til alkohol hjemme er de som ofte "må bæres hjem" etter fest.

Ikke de som faktisk har et naturlig forhold til alkohol, og det har man tydligvis når man f.eks. kan fortelle sin mor hva man drikker og ikke være redd for å spørre henne om hun kan kjøpe en sixpack slik at han/hun slipper å spørre tilfeldige utenfor Rimi, eventuelt kjøpe sprit som kommer på en colaflaske og som man ikke har noen garanti for at inneholder det man tror man kjøper.

Det eneste argumentet for at Dorthe ikke skal kjøpe øl til sin datter er som du sier at det ikke er lovlig, men før man kan begynne å kritisere andre for å bryte en lov som uansett blir brutt når jenta får tak i alkohol på annen måte, bør man gå i seg selv å se om man ikke selv bryter en lov eller to.

Og det finnes vel knapt det mennesket som aldri har brutt en lov, med mindre de er ekstremt spesielle.

"Du snakker om dette som et brudd på loven, og det virker som om det er det viktigste for deg her."

Da har du misforstått. Problemet her er foreldere som sjenker underårige.

"Det er også et poeng her at datteren til Dorthe fyller 18 om 6 mnd. Noe annet hadde det vært om jenta var 13."

Nei, det er det ikke, vi har en helt klar grense.

Var den grensen 22 kunne du kjørt samme argumentet - "noe annet hadde det vært om hun var 18". Derfor trenger vi en klar grense.

"..jeg er av den oppfatningen at det er veldig sunt å ha et så godt forhold til sine barn at man kan snakke med dem om alkohol, istedet for at de lyver, sier de bare drikker brus på fest i frykt for å få kjeft hjemme når de likevel drikker alkohol."

Det kan du ha uten å sjenke dem.

"Og vi vet alle at 17 åringer stort sett drikker alkohol på fest."

Det blir hvertfall ikke mindre av det når foreldrene sjenker dem fulle på forhånd.

"Min erfaring er at de som har hatt et veldig strengt forhold til alkohol hjemme er de som ofte "må bæres hjem" etter fest."

Min er akkurat den motsatte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470208
Del på andre sider

"Du snakker om dette som et brudd på loven, og det virker som om det er det viktigste for deg her."

Da har du misforstått. Problemet her er foreldere som sjenker underårige.

"Det er også et poeng her at datteren til Dorthe fyller 18 om 6 mnd. Noe annet hadde det vært om jenta var 13."

Nei, det er det ikke, vi har en helt klar grense.

Var den grensen 22 kunne du kjørt samme argumentet - "noe annet hadde det vært om hun var 18". Derfor trenger vi en klar grense.

"..jeg er av den oppfatningen at det er veldig sunt å ha et så godt forhold til sine barn at man kan snakke med dem om alkohol, istedet for at de lyver, sier de bare drikker brus på fest i frykt for å få kjeft hjemme når de likevel drikker alkohol."

Det kan du ha uten å sjenke dem.

"Og vi vet alle at 17 åringer stort sett drikker alkohol på fest."

Det blir hvertfall ikke mindre av det når foreldrene sjenker dem fulle på forhånd.

"Min erfaring er at de som har hatt et veldig strengt forhold til alkohol hjemme er de som ofte "må bæres hjem" etter fest."

Min er akkurat den motsatte.

Du prater som Valgerd Svarstad Haugland. Er det deg, Valgerd?

Ja, vi har en klar grense men likefullt er det sånn at 17 åringer drikker. Det er også sånn at mange begynner å røyke når de er 15-16 år, selv om det faktisk ikke er lovlig.

Det er mange som er av den oppfatningen at man trenger å lære å drikke alkohol, og blir man lært opp til at alkohol er djevelens munnvann, så ber man vel om bråk. Da blir alkohol plutselig spennende.

Min mening er at Dorthe handler helt rett over her, mens de som sitter oppe og venter på at sine 17 åringer skal komme hjem fra fest for så å lukte på dem for å se om de har drukket alkohol, gjør noe sabla galt som de får svi for senere.

Narkotika lukter f.eks. ofte ikke, og er lettere å få tak i enn en sixpack med øl om man bor i Oslo området.

Da er det bedre å lære barna å få et sunt forhold til alkohol, lære dem om gledene ved alkohol, samt farene ved alkohol.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470210
Del på andre sider

"Beste måten å sende det signalet på, er å si: Ikke drikk noe du ikke vet hva er."

Det funker jo bra!

I og med at undersøkelser viser at nesten 50 % av unge i Oslo har prøvd hasj en eller flere ganger, så er vel dette klare tegn på at det funker heller dårlig å si til dem at dette er noe de ikke må prøve.

Alle har trossalt fått beskjed om at man IKKE SKAL PRØVE NARKOTIKA. En klarere beskjed enn dette er vel knapt gitt i forhold til noe. Og likevel prøver folk det.

Merkelig at så mange prøver hasj når de har fått beskjed om at narkotika er farlig, ikke sant? Og DU kaller folk naive i denne tråden...

Vi lever ikke i en verden hvor det fungerer å si til noen at de ikke skal gjøre det og det...

"Vi lever ikke i en verden hvor det fungerer å si til noen at de ikke skal gjøre det og det... "

Og en av årsakene: Foreldrene viser så tydelig for barna at det bare er å gi faen i alle bestemmelser og regler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470227
Del på andre sider

Du prater som Valgerd Svarstad Haugland. Er det deg, Valgerd?

Ja, vi har en klar grense men likefullt er det sånn at 17 åringer drikker. Det er også sånn at mange begynner å røyke når de er 15-16 år, selv om det faktisk ikke er lovlig.

Det er mange som er av den oppfatningen at man trenger å lære å drikke alkohol, og blir man lært opp til at alkohol er djevelens munnvann, så ber man vel om bråk. Da blir alkohol plutselig spennende.

Min mening er at Dorthe handler helt rett over her, mens de som sitter oppe og venter på at sine 17 åringer skal komme hjem fra fest for så å lukte på dem for å se om de har drukket alkohol, gjør noe sabla galt som de får svi for senere.

Narkotika lukter f.eks. ofte ikke, og er lettere å få tak i enn en sixpack med øl om man bor i Oslo området.

Da er det bedre å lære barna å få et sunt forhold til alkohol, lære dem om gledene ved alkohol, samt farene ved alkohol.

"Min mening er at Dorthe handler helt rett over her, mens de som sitter oppe og venter på at sine 17 åringer skal komme hjem fra fest for så å lukte på dem for å se om de har drukket alkohol, gjør noe sabla galt som de får svi for senere."

Dersom dette er de eneste alternativene du har, da har du gjort noe galt allerede.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470229
Del på andre sider

Jeg sa ikke at hun var langt fra edru da hun gikk, jeg sa at hun ikke var helt edru men langt fra dritings da hun gikk, dvs at hun var litt småpussa og glad.

Kan ikke se at dette belaster skattebetalerene. For å sette det på spissen betalte jeg faktisk skatt på sixpacken.

Nå er jeg ikke naiv heller. Jeg vet hva hun driver med og vi snakker om det meste. Jeg er nok ikke av de mest restriktive mammaene fordi det eneste jeg oppnår da er at hun ikke betror seg til meg.

Ute på byen er jeg stadig vekk så jeg vet hva som foregår. Jeg kan ikke gjøre noe med at foreldre ikke har funnet ut hva slags metode som funker best for sine barn. Jeg har brukt masse tid på mine for å lære dem å oppføre seg også i henhold til alkohol, dop og sex.

Hun var forøvrig ikke dritings og ikke dopa da hun kom hjem i natt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470245
Del på andre sider

"Min mening er at Dorthe handler helt rett over her, mens de som sitter oppe og venter på at sine 17 åringer skal komme hjem fra fest for så å lukte på dem for å se om de har drukket alkohol, gjør noe sabla galt som de får svi for senere."

Dersom dette er de eneste alternativene du har, da har du gjort noe galt allerede.

"Dersom dette er de eneste alternativene du har, da har du gjort noe galt allerede."

Så du mener at man har gjort noe galt om 17 åringen faktisk drikker alkohol ute, selv om foreldrene er sterkt i mot dette?

Da har man rett og slett ikke gjort en god nok oppdragelse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470248
Del på andre sider

Annonse

"Vi lever ikke i en verden hvor det fungerer å si til noen at de ikke skal gjøre det og det... "

Og en av årsakene: Foreldrene viser så tydelig for barna at det bare er å gi faen i alle bestemmelser og regler.

"Og en av årsakene: Foreldrene viser så tydelig for barna at det bare er å gi faen i alle bestemmelser og regler."

Jeg tror nok årsakene til at så godt som alle 17 åringer i landet drikker på fest, er noe mer komplekse enn som så.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470249
Del på andre sider

Du har et lite problem: det er ulovlig å skjenke personer under 18 med øl eller vin, eller 20 år med sprit. Loven gir ikke unntak for foreldre. Men så må man bli anmeldt da, og det er vel sjelden det skjer.

Jeg vet det.

Det hender jeg kjører 100 km i 90 sonen også :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470258
Del på andre sider

Det funker jo bra!

Nå viser seriøse undersøkelser at de som får alkohol hjemme, er de som drikker mest. Likevel tror jeg foreldrene kjenner sine egne barn godt nok til å vite hva som er riktig uten at eizoze og andre skal begynne å moralisere her. Jeg vil heller at barn skal drikke god Aass-pils fremfor noe som de har kjøpt på kanne i Moss...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470262
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg vet det.

Det hender jeg kjører 100 km i 90 sonen også :o)

Det hender jeg kjører i 110 i 80 sone også.

Min grunnleggende mening er at barn bør vente så lenge som _overhode_ mulig med å bruke alkohol. I hvert fall bruke så lite som mulig og så sjelden som mulig. En aggressiv holdning fra foreldre mot alkohol kan virke motsatt og stoppe dialogen mellom foreldre og barn, og det er verre enn noe annet. Men samtidig er oppmuntring heller ikke av det gode.

Min slektning i barnevernet her oppe sier de har anmeldt foreldre for skjenking, fordi foreldrene ikke vil forstå, så det er ikke uvanlig. Noen foreldre har ikke grenser og skjønner bare hardt mot hardt. Selvsagt er de unntak fra normalen, og har gått langt over grensene, men likevel...

muligens to eller tre tilfeller hittil i år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470264
Del på andre sider

Det hender jeg kjører i 110 i 80 sone også.

Min grunnleggende mening er at barn bør vente så lenge som _overhode_ mulig med å bruke alkohol. I hvert fall bruke så lite som mulig og så sjelden som mulig. En aggressiv holdning fra foreldre mot alkohol kan virke motsatt og stoppe dialogen mellom foreldre og barn, og det er verre enn noe annet. Men samtidig er oppmuntring heller ikke av det gode.

Min slektning i barnevernet her oppe sier de har anmeldt foreldre for skjenking, fordi foreldrene ikke vil forstå, så det er ikke uvanlig. Noen foreldre har ikke grenser og skjønner bare hardt mot hardt. Selvsagt er de unntak fra normalen, og har gått langt over grensene, men likevel...

muligens to eller tre tilfeller hittil i år.

Det er som jeg har sagt tidligere, det gjelder å finne en balansegang mellom å beholde ungenes fortrolighet eller ikke.

Særlig er det viktig her vi bor fordi det er så mye lettere å få tak i dop enn alkohol. Billigere er det også med dop.

Sønnen min drakk ikke i det hele tatt før han var 18 men han var mer interessert i andre ting enn festing på lørdagskveldene.

Datteren min har nok drukket en stund men aldri så mye at hun har vært redd for å komme hjem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470275
Del på andre sider

Nå viser seriøse undersøkelser at de som får alkohol hjemme, er de som drikker mest. Likevel tror jeg foreldrene kjenner sine egne barn godt nok til å vite hva som er riktig uten at eizoze og andre skal begynne å moralisere her. Jeg vil heller at barn skal drikke god Aass-pils fremfor noe som de har kjøpt på kanne i Moss...

"Jeg vil heller at barn skal drikke god Aass-pils fremfor noe som de har kjøpt på kanne i Moss..."

Barn bør selvsagt ikke drikke i det hele tatt, men jeg går ut fra at du snakker om den litt eldre garden :)

Isåfall kunne jeg ikke vært mer enig, og jeg husker selv hvordan colaflaskene med et eller annet skip, florerte på fest når jeg var 17.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470284
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det er som jeg har sagt tidligere, det gjelder å finne en balansegang mellom å beholde ungenes fortrolighet eller ikke.

Særlig er det viktig her vi bor fordi det er så mye lettere å få tak i dop enn alkohol. Billigere er det også med dop.

Sønnen min drakk ikke i det hele tatt før han var 18 men han var mer interessert i andre ting enn festing på lørdagskveldene.

Datteren min har nok drukket en stund men aldri så mye at hun har vært redd for å komme hjem.

Det ender nok i enighet mellom oss, men SDD har en for oppmuntrende holdning i forhold til min.

Jeg mener også dialog er bedre enn steile holdninger. Å miste dialogen, tilliten og muligheten til oppfølging av barn er et tap større enn noe annet. At barnet på 15 kommer full hjem en kveld er god grunn til dialog dagen etter og for foreldre å finne ut nøyaktig hvem, hva og hvor. Å fordømme er galt, men å følge opp er viktig. F eks å snakke med alle foreldre til de andre som sikkert var med. Foreldre samarbeider for lite, er for hårsåre når det gjelder egne barn og for redde når det gjelder andres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/2/#findComment-470285
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...