Gå til innhold

Selvmordsbetroelser

Anbefalte innlegg

Gjest mia-veronica

En av mine aller beste venn har betrodd meg at han kommer til å ta livet av seg en av de nærmeste dagene. Han har sagt til alle de andre (familie/venner) at han skal reise bort i julen, slik at ingen da kan hindre han i forsøket.

Jeg ga han beskjed om at jeg ikke heller vil kunne hindre han. Jeg kan ikke fotfølge han og mener han selv har ansvar for eget liv. Velger han livet, så skal ha få meg som støttespiller.

Han har slitt veldig i en årrekke. Vært inn og ut av sykehus, hatt flere behandlingsopplegg. Men han mener han har fått mangelfull behandling. Han er veldig selvdestruktiv. Gjort mange selvmordsforsøk, med stor ståhei som (naturlig) resultat.

Både behandlingsapparat, familie og venner er nå helt oppgitte og utslitte: Hva kan vi gjøre og si, for at han skal oppfatte at vi faktisk vil hans beste? Hans rusmisbruk gjør det ikke bedre heller. Nå vil han bare dø. Og jeg føler meg så hjelpeløs og utnyttet, pga, denne siste betroelsen.

Hva kan jeg gjøre, som jeg ikke allerede vet er prøvd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86235-selvmordsbetroelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke gjøre annet enn det du sikkert har gjort i årevis. Du skal fortsette å være en venn og en fortrolig. Men med selvmordtruslene skal du ikke gå alene. Del dem med hans nærmeste så de har en sjanse til å gjøre noe eller å velge å la være. Velger han å avslutte livet, er det hans valg og han kommer før eller senere til å lykkes.

Ikke gå alene med tankene, finn noen som du selv kan støtte deg på. Husk at en smerte som deles taper sin kraft.... du er ikke lagd for å bære andres smerte fullstendig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86235-selvmordsbetroelser/#findComment-469569
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Du burde fortelle hva han har sagt til familien hans.

Senere kan du fortelle han hva du har sagt til familien hans, og at det ikke er riktig av han å fortelle slikt til deg, spesielt hvis han ikke vil at du skal fortelle det videre.

Å bli fortalt om planlagt selvmord er ikke særlig hyggelig, har opplevd det selv noen ganger. Lykke til..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86235-selvmordsbetroelser/#findComment-469572
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...