Gå til innhold

Avrevne korsbånd, hva bør jeg gjøre?

GunnarHJ

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en omfattende kneskade etter fall på en skitur. Oslo legevakt og Ullevål Universitetssykehus har så langt gjort en utmerket analyse så vidt jeg kan bedømme. Likevel er jeg litt i villrede om hva som bør skje i den nærmeste tid.

Jeg ønsker derfor en "second opinion"slik at resultatet blir best mulig. Og at ikke tiden går uten at rette tiltak iverksettes. Jeg glemte å spørre legevakten om hvorvidt jeg skal belaste kneet eller ikke, men erfaringen så langt er at ved belastning får jeg etterhvert store smerter. Derfor prøver jeg å belaste det minst mulig, men hvordan er det i forhold til en foreskrevet behandling hvor jeg skal få styrket knemuskulaturen? Kneet og nedenforliggende deler inkl. fot er hovent.

Ullevål skriver:

MR venstre kne: Sagittale PD og T2 W SE og STIR, aksiale STIR.

STIR viser forøket signal i corticalt ben baktil i laterale tibiacondyl og litt lengre fortil i laterale femurcondyl, funnet tolkes som benkontusjoner. Benkontusjoner i disse lokalisasjoner er typisk for fersk ruptur av fremre korsbånd. Tibia er også dislosert litt forover, og bakre horn av laterale menisk er litt dislosert over bakre hjørne av tibia. Mulig er det en liten stemplingsskade i leddbrusken svarende til benkontusjonene i laterale femurcondyl. Det er ellers velbevarte leddbrusker. Det foreligger en skrå ruptur i bakre horn av mediale menisk, denne går gjennommeniskens nedre overflate. Fremre korsbånd er totalt rumpert. Normalt bakre korsbånd og laterale collaterale ligament. Det foreligger også svært omfattende ruptur i mediale collaterale ligament, helst total ruptur. Patellarsene og quadricepssene er uten anmerkning. Sannsynlig intakte popliteus. Det er forøket væskemengde intraarticulært, Bakers cyste medialt oppad i knehasen, denne er 4-5 cm. stor.

R: TOTAL RUPTUR AV FREMRE KORSBÅND OG MEDIALE COLLATERALE LIGAMENT. TILHØRENDE BENKONTUSJONER. UDISLOSERT RUPTUR I BAKRE HORN AV MEDIALE MENISK.

Fra Legevakten er tiltakene disse:

Tilpasser ortose han skal bruke i 1 1/2 uke hele døgnet og i 4 uker etter det på dagtid.

Starter opp med fysioterapi så fort det lar seg gjøre for å styrke knemuskulatur, ny funksjonsvurdering her i midten av januar mtp videre forløp.

Tar kontakt ved økende smerter el låst kne.

Min første fysioterapibehandling skal jeg ha i morgen 18.12, derfor ville det være fint om jeg innen jeg reiser dit hadde fått et utsagn fra dere.

Mvh

Gunnar Hannevold Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er ingen lege, som kan fortelle deg hva du bør gjøre. Men jeg skadet meg i en fotballkamp for to år siden og kan fortelle om min erfaring. Skaden jeg pådro meg i denne kampen var at det fremre korsbåndet røyk og menisken revnet. Jeg hinket rundt på krykker i noen dager før jeg klarte å belaste det, etter det gikk jeg uten krykker frem til min første operasjon, jeg haltet selfølgelig en god del.I første omgang ble jeg kun operert for meniskskade, den ble sydd. Men etter en ny vridning, og ustabilt kne, ville jeg rekonstruere korsbåndet. Dette fikk jeg gjort i mars i år, i tillegg ble en del av mensiken fjernet som følge av den andre vridningen av kneet. Kneet er stabilt nå, og er så bra som det kan være etter "forholdene", jeg trenee både aerobic, step og spinning, fotball tørr jeg ikke spille mere. Skigåing er det vel litt verre med og..langrenn går bra, men slalåm har jeg ikke prøvd ennå, føler ikke at musklene er godt nok bygd opp ennå.

Min erfaring var at den eneste mulighet va et nytt korsbånd, men det kommer selfølgelig an på hvor omfattende skaden er, og hvor stabilt kneet er uten et korsbånd. Det jeg råder deg til er å trene jevnt fram til en evt operasjon, da blir opptreningen av kneet mye enklere og det vil ta kortere tid, men du må forbrede deg på 6-9 mnd'er med opptrening.

Jeg tror nok at fysioterapauten din har god peiling på en slik skade, og at du vil få de svarene du vil trenge i morgen.

Lykke til med en evt operasjon!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Webmaster, Utv.

Det har dessverre ikke vært mulig for oss å besvare dette spørsmålet innen rimelig tid. Kredittkortet ditt blir selvfølgelig ikke belastet. Gode juleønsker fra Doktor Online.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Webmaster, Teknisk støtte

Det har dessverre ikke vært mulig for oss å besvare dette spørsmålet innen rimelig tid. Kredittkortet ditt blir selvfølgelig ikke belastet. Gode juleønsker fra Doktor Online.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei!

Jeg er ingen lege, som kan fortelle deg hva du bør gjøre. Men jeg skadet meg i en fotballkamp for to år siden og kan fortelle om min erfaring. Skaden jeg pådro meg i denne kampen var at det fremre korsbåndet røyk og menisken revnet. Jeg hinket rundt på krykker i noen dager før jeg klarte å belaste det, etter det gikk jeg uten krykker frem til min første operasjon, jeg haltet selfølgelig en god del.I første omgang ble jeg kun operert for meniskskade, den ble sydd. Men etter en ny vridning, og ustabilt kne, ville jeg rekonstruere korsbåndet. Dette fikk jeg gjort i mars i år, i tillegg ble en del av mensiken fjernet som følge av den andre vridningen av kneet. Kneet er stabilt nå, og er så bra som det kan være etter "forholdene", jeg trenee både aerobic, step og spinning, fotball tørr jeg ikke spille mere. Skigåing er det vel litt verre med og..langrenn går bra, men slalåm har jeg ikke prøvd ennå, føler ikke at musklene er godt nok bygd opp ennå.

Min erfaring var at den eneste mulighet va et nytt korsbånd, men det kommer selfølgelig an på hvor omfattende skaden er, og hvor stabilt kneet er uten et korsbånd. Det jeg råder deg til er å trene jevnt fram til en evt operasjon, da blir opptreningen av kneet mye enklere og det vil ta kortere tid, men du må forbrede deg på 6-9 mnd'er med opptrening.

Jeg tror nok at fysioterapauten din har god peiling på en slik skade, og at du vil få de svarene du vil trenge i morgen.

Lykke til med en evt operasjon!

Mvh

Heisann!!

Vet ikke om du fortsatt sjekker innlegget ditt, men om du gjør det så er jeg veldig interessert i hvordan det har gått med deg. For ca to uker siden fikk jeg også samme skade som deg, etter ski.

Vennlig Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...