Gå til innhold

Hjemmesykepleien og forflytting i jula?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det er vel hjemmesykepleiere der hvor du bor.. enten må dem få en avtale med dem om stell , ellers må nok dere gjøre det.

dersom han er frisk nok til å reise bort i jula, kan han kanskje klare seg selv..

"dersom han er frisk nok til å reise bort i jula, kan han kanskje klare seg selv.. "

Mens svigerfar levde var han hos oss et par dager i jula mens han bodde på sykehjem, men han var ikke på noen måte i stand til å ta vare på seg selv. Han ble hentet og kjørt fra dør til dør og var helt avhengig av å ha noen til å hjelpe seg.

Som regel er det slik at hvis pårørende er hos pasient eller pasient hos pårørende, er det de som har ansvaret for han, spesielt i høytider - hvis det ikke er spesielleting en ikke kan gjøre selv (sette sprøyter bla). Hvis han drar heim igjen på kvelden, kan hjemmesykepleien komme da. Hvis det er en annen kommune, tviler jeg sterkt på at de kommer for å hjelpe. Skulle jo bare mangle om man ikke tar stell selv hvis man først ber de heim til seg.

Hei!

Hvis svigefaren bor i samme område som dere, kan jeg ikke tenke meg at det skulle være noe problem at de kommer! Jobbet i hjemmesykepleien da jeg var student, og i den "sonen" var de i alle fall fleksible.

Det som kan være et problem er om han reiser ut av kommunen/sonen han hører til. De vil neppe reise langt avgårde "etter" pasienten!Kan tenke meg at det kan være vanskelig å få hjemmesykepleien i deres distrikt til å ta en ny pasient for noen juledager også!Tror dette beror mye på personene som er ledere for omsorgsbasene - og litt på "lovverk". Får du en annen hjemmesykepleie enn hans egen til å ta "julestellet", så få hans vanlige hjemmesykepleie til å skrive en liten "pleieplan", sånn at de lettere kan danne seg et bilde av hva han trenger hjelp til!

Dessuten kan det jo vurderes om dere kan gjøre ting selv. Er det "bare" vask og tannpuss hos en kontinent mann, så er det kanskje ikke nødvendig med hj.spl? Dere trenger jo ikke å vaske heile gubben!

Er det snakk om medisinering som ikke kan gjøres fra dosett, bleier, spesielt inkontinensutstyr, sårstell osv synes jeg dere bør få hjelp.

Om det blir sånn at dere må ta stellet sjøl, sjekk opp om han bruker spesielt utstyr som bleier, "kladder" til å ha i senga (vanntette ;-)), dostol eller andre hjelpemidler, og sørg for å få med dette! Har dere feks langt til do, kan en urinflaske være tingen..feks..

...Men ta kontakt med hjemmesykepleien så fort som mulig! Dere trenger kanskje å snakke med en eller annen sjef, og det er sjelden de er der midt i jula!

Lykke til!

Mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...