Gå til innhold

Ledd som glir ut / Ehlers Danlos syndrom og trening

Gjest vinterfrost

Anbefalte innlegg

Gjest vinterfrost

Jeg er ei jente på 29 år , og har hele mitt liv hatt svært slarkete/løse ledd, som glir delvis eller helt ut så å si daglig. Fastlegen min har henvist meg til revmatologisk avdeling ved UNN , med mistanke om Ehlers Danlos Syndrom.

Jeg har tidligere drevet med mye forskjellig trening og driver fremdeles med ridning og volleyball. Liker også svømming, fjellturer , skigåing og løping.

De siste årene har det blitt stadig vanskeligere å drive aktivt med trening på grunn av de særdeles ustabile leddene og gjentatte utglidninger. Har vært mye på legevakta og på sykehusopphold.

Jeg er veldig i tvil om hva slags trening jeg bør satse på. Stabiliserende øvelser gjør jeg allerede hos fysioterapeut 1-2 ganger i uka.

Hva med styrketrening? Kan jeg løpe uten at det går enda mer utover leddene? Hvordan trene musklene rundt leddene til å bli sterkere?

Jeg har allerede hatt 2 operasjoner ; avstiving av høyre stortå ledd , samt stabilisering /antemedialisering av venstre patella. Dette har vært meget vellykket.

Dog har jeg fremdeles andre ledd som til stadighet glir ut.

Har noen peiling på problemer som dette? Eller vet noen om andre som har det?

På forhånd takk for svar.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Fortsetter under...

Be fastlegen din om å søke om et treningsopphold på Beitostølen Helsesportsenter. Der kan du få veiledning mht hvilke treningsformer som er gunstige for deg. Hvis du får innvilget et treningsopphold der, så har du krav på sykemelding mens du er der - og det koster ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...