Gå til innhold

Tips til nyttårsaften mat?????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratinerte faenskap:

Kok potetene i ca 10-15 min.

Kapp dem opp, for så å legge dem i en ildfast form (eller hva den blanke greia heter).

Fyll på med matfløte sånn at den akkurat dekker potetfaenskapet (2 stk matfløtegreier holder for ca 8-10 stk middels store poteter, i hvertfall i min form).

Hvitløk. Dette er viktig. Dytt oppi x antall fedd. Helt avhengig av hva du liker, og hvor stor porsjonen er. Selv bruker jeg ca 2 fedd på 8-10 poteter. Det er perfekt og smaker som et reine ville!

Krydder! Ekstremt viktig! Her tar du selvsagt det du selv liker faen så godt. Personlig trives jeg vilt med basilikum, oregano, samt en kryddermiksjævel av en pakke, som er ganske genial. Tror den heter noe grillkryddergreier.

VIKTIG: Du kan ikke ta for MYE krydder! Det er derimot lett å ta alt for lite, så klin til!

Så rører du selvsagt rundt sånn at hvitløk og krydder blander seg til den store gullmedaljen.

Dekk potetene med gulost.

Sett dette inn i ovnen på 200 grader. Det bør stå i ca 40 minutter +- litt svinn.

(Personlig pleier jeg å sette klokka til å ringe på 25 minutter, og så begynner jeg med biffjævlene. Dette tar ca 15 minutter, så da blir det ca 40 minutter totalt).

Annet tilbehør, ja...

Etter min mening så trenger du ikke annet enn noen saftige biffer, poteter som beskrevet over, og champinjonger. Champiser er veldig viktig!

Saus: Berneu.

Dette skal jeg også spise i morgen, og det blir trivsel!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...