Gå til innhold

Morsarv ??!!

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Uff, ja, jeg kjenner til problemet!

Fullt så ille var det ikke da min mormor dro på åra, men jeg husker at jeg prøvde å overtale henne til å spandere på seg selv litt mer for å få en triveligere alderdom.

Blant annet mente jeg at hun en gang eller to i uka burde spandere på seg drosje for å dra å besøke venner. Hun satt hjemme alene hele dagen - helt til onkelen min kom hjem fra jobb. Ingen buss eller trikk gikk naturligvis til og fra gården hun bodde på!

Hun brukte aldri penger på kino, restaurant, etc slik som mange yngre gjør (og sikkert endel eldre også). Hun brukte nesten aldri penger på feriereiser. Klesforbruket var meget beskjedent, og fikk hun en parfymeflaske sparte hun på den så lenge at duften ble borte før flaska var tom!

Onkelen min kjørte henne på bingo en gang i uka for en beskjeden spilleinnsats. Dette var det eneste sosiale som kostet penger. Ellers var det å motta kaffebesøk o.l. av den som kunne komme til henne, eller hun ble kjørt av familien hit og dit. Men med bare arbeidende barn og svigerbarn, sier det seg selv at dette bare kunne skje på kveldstid/helger.

Trygden hadde mer enn nok strukket til til et kaffeslabberas med andre gamle, dårlig-til-beins venner rundt omkring en gang i uka eller to!

Man må være mer som den gamle dama i Brechts fortelleing om Die unwürdige Greisin. Jeg husker den bare fra tysktimene på gymnaset for lenge siden, men legger ved en link i tilfelle du er interessert:

http://www.schule-weil.de/Deutsch%20Werke%20Brecht%20Die%20unwuerdige%20Greisin.htm

For ikke å snakke om far min. *sukk*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...