Gå til innhold

Skulder ut av ledd....

Gakk1365380445

Anbefalte innlegg

Gakk1365380445

Heisann !!

Jeg er en 20 år gammel gutt som for 2 uker siden slo høyre skulderen halveis ut av ledd. (jeg var uheldig med landingen etter et skihopp)

Med halveis ut av ledd mener jeg at armen sto å balanserte på skulder-skålen. Jeg lå med skulderen halveis ut av ledd i ca 7 min før jeg fikk hjelp. Skulderen smatt på plass av seg selv da "rødekors" beveget armen inn mot kroppen min.

Jeg er en aktiv person som liker å trene. Jeg spiller volleyball, gitar og trener styrke+++

Det jeg lurer på er:

Hvor lenge skal jeg hvile skulderen ?

Skal jeg gå til behandling ?

Når kan jeg begynne å spille volleyball igjen (trene) ?

Noen bevegelser jeg bør unngå ??

Er det fort gjort at skulderen detter ut av ledd igjen ?

Blir jeg helt frisk igjen ?

Har du noen andre tips ??

Mvh

Gakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Gakk.

Såvidt jeg forstår deg er det første gang at skulderen din nesten gikk ut av leddskålen. Men leddkapslen har nok blitt tøyd og midlertidig skadet. Hvis du ikke er spesielt uheldig med nettopp fall i skibakken o.l, behøver dette ikke gjenta seg.

Du kan allerede nå starte med å bevege skulderen temmelig fritt, men stopp der du evt. merker det er ubehag og at bevegelsen bremses opp. Om en ukes tid kan du starte med lett apparat-trening både for å bygge opp styrke og få full bevegelighet tilbake.

4-5 uker etter skaden, burde armen være klar for bruk som tidligere. Dvs. du kan gjenoppta alle tidligere aktiviteter.

Noen annen behandling enn at du bygger opp skikkelig muskelstyrke, burde ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...