Gå til innhold

Pc'en låser seg dønn fast innimellom

Anbefalte innlegg

Ser ut til at den nye pc'en, som jeg fikk i september, har utviklet

litt problemer.

Av og til så bare låser alt seg fullstendig. Selv når vi bare har ett program

er oppe, som f.eks. internettleseren (hadde skjønt at den kunne låse seg ved overbelastning om man hadde ti-femten programmer oppe samtidig, men...)

Men den låser seg også når mannen min driver med CD-brenning eller andre enkle ting.

Det som skjer, er at musemarkøren plutselig blir urørlig. Den står bomfast, og

ingenting skjer når man flytter på musen. Alt "fryser". PC'en gir heller ingen respons på

forsøk på å avslutte aktive programmer, som med Ctrl+Alt+Delete. Ingenting skjer.

Det skjer heller ingenting når jeg forsøker å slå av pc'en med AV-PÅ knappen.

Det fungerer da IKKE! Det skjer ingenting.

Til slutt må jeg bare trekke ut kontakten for å stoppe PC'en, også sette den

inn igjen og starte på nytt. Da ser alt normalt ut....helt til neste gang det skjer.

Er det noen av dere glupe dolere der ute som har vært borti noe lignende, eller som kan tipse meg om hva jeg kan gjøre?

Det er Windows XP Home Edition på maskinen, dersom det

er av betydning.

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Vår pc var like håpløs en gang og da var vifta full av støv.

Jeg glemte å si kjøleribber i prosessorkjøleren, lo og støv setter seg der og. Mange vil ha PC'en på gulvet, og der virker den som støvsuger ofte. Støvet legger seg også i strømforsyningen og forårsaker strømproblemer. Jeg har opplevd at PC'er tar fyr på grunn av støv. Hos Mc Donalds var de fulle av pommfrifett :-) På restauranter er de fulle av tjære og sot fra røyking.

Hvis du har garanti så send den i retur.

Åssen pc er det? (merke, modell)

Send tilbake, garanti eller ikke. Dette dekkes av kjøpsloven. Enkelte produsenter gir garanti som er bedre enn kjøpsloven - Dell henter f.eks PCen hjemme hos deg. Men uansett hva som står i garantien har de plikt til å ta den tilbake og reparere den - og hvis ikke de klarer det innen rimelig tid ("rimelig tid" tror jeg defineres som en uke eller to) må de gi deg en tilsvarende PC til låns i mellomtiden. Dersom PCen er hjemmebygget av enkeltdeler gjelder selvsagt ikke dette - da er garantien på hver del separat, og man må selv finne ut hvor feilen ligger.

Forøvrig virker nok av/på-knappen også, men på nyere PCer må du som regel holde den inne en fem sekunders tid eller så for at maskinen skal slå seg av.

Annonse

Jeg vil tippe på defekt minnebrikke, strømkvalitet eller varmefeil, dvs bl a for dårlig kjøling. Er prosessorvifta full av lo, eller har den stoppa ?

For dårlig kjøling? Tja, vi satte nylig harddisken inn i et sånt lite tremøbel, og det står ganske tett inntil veggen. Baksiden av Pc'en der vifta er, blir jo da ganske varm kanskje? Jeg tror ikke støv er hovedproblemet, for den er jo så ny!?

Jeg mener imidlertid å huske at pc'en gjorde dette i blant før vi satte den inni dette nye møbelet....Men i går var den altså verre enn noensinne, stoppet 6 ganger eller noe sånt.

Jeg har nå dratt den lenger ut fra veggen, slik at det kommer mere luft til bak.

Takk for hjelpen så langt! :-)

Send tilbake, garanti eller ikke. Dette dekkes av kjøpsloven. Enkelte produsenter gir garanti som er bedre enn kjøpsloven - Dell henter f.eks PCen hjemme hos deg. Men uansett hva som står i garantien har de plikt til å ta den tilbake og reparere den - og hvis ikke de klarer det innen rimelig tid ("rimelig tid" tror jeg defineres som en uke eller to) må de gi deg en tilsvarende PC til låns i mellomtiden. Dersom PCen er hjemmebygget av enkeltdeler gjelder selvsagt ikke dette - da er garantien på hver del separat, og man må selv finne ut hvor feilen ligger.

Forøvrig virker nok av/på-knappen også, men på nyere PCer må du som regel holde den inne en fem sekunders tid eller så for at maskinen skal slå seg av.

Dette er en pc jeg ikke har betalt noe for, fikk den av jobben. Så det finnes en slik brukerstøtte hos HP (Hewlett-Packard) vi kan bruke, men der har jeg aldri kommet igjennom.....Like ille som hos Telenor (som hadde brukerstøtte for vår bedrift da jeg hadde den forrige hjemme-pc'en).

Hva med det Ulv i f. foreslår om støv? Den står så godt som på gulvet i det møbelet den står i nå, men før sto den på en stol (som midlertidig løsning), og jeg mener problemet var der da også, om enn ikke like hyppig. Nå er den blitt helt jævlig. I går låste den seg 6 ganger !!

Gjest undertegnet

For dårlig kjøling? Tja, vi satte nylig harddisken inn i et sånt lite tremøbel, og det står ganske tett inntil veggen. Baksiden av Pc'en der vifta er, blir jo da ganske varm kanskje? Jeg tror ikke støv er hovedproblemet, for den er jo så ny!?

Jeg mener imidlertid å huske at pc'en gjorde dette i blant før vi satte den inni dette nye møbelet....Men i går var den altså verre enn noensinne, stoppet 6 ganger eller noe sånt.

Jeg har nå dratt den lenger ut fra veggen, slik at det kommer mere luft til bak.

"Tja, vi satte nylig harddisken inn i et sånt lite tremøbel"

Kan ikke skjønne hvorfor dere ikke satte inn hele kabinettet? Å ta ut harddisken og la den slenge på egen hånd er i alle fall risikabelt for støv.

for alle som kaller en PC harddisk>

Ulv I Faarikaal

Vi følger spent med pasienten.

Hvordan kan den fryse hvis den blir for varm ? Svette ville vært mer naturlig. :-)

petter smart

Mange tror dette kan skyldes strømproblemer eller minne osv. Det er usannsynlig da dette heller ville ført til en kræsj eller gjerne reboot av maskinen.

Det virker mer som et software problem. Har dere installert noen nye programmer eller drivere på maskinen? Kanskje en idè å installere alt på nytt?

Mange tror dette kan skyldes strømproblemer eller minne osv. Det er usannsynlig da dette heller ville ført til en kræsj eller gjerne reboot av maskinen.

Det virker mer som et software problem. Har dere installert noen nye programmer eller drivere på maskinen? Kanskje en idè å installere alt på nytt?

Det er slett ikke så uvanlig at slike problemer skyldes hardware. Jeg har blant annet opplevd det med en defekt CD-rom, av alle ting - og det var ikke driverne som var problemet, men selve CD-rommen :) Men som du sier er det også godt mulig at det er programvare/operativsystem som skaper problemer.

Det er slett ikke så uvanlig at slike problemer skyldes hardware. Jeg har blant annet opplevd det med en defekt CD-rom, av alle ting - og det var ikke driverne som var problemet, men selve CD-rommen :) Men som du sier er det også godt mulig at det er programvare/operativsystem som skaper problemer.

Det vil si altså defekt CD-rom-stasjon.. for å presisere :)

Annonse

Gjest ChiengMai

Slett ikke uvanlig at slikt skyldes defekte minnebrikker, nei.

Absolutt ikke unormalt om dette kommer av defekte hovedkort eller minnebrikker.

Jeg har hatt problemer med min PC, feilmeldinger og meldinger om for lite minne, den låste seg i ett og jeg gjorde ikke annet enn å restarte hvis det i det hele tatt gikk etc. Jeg hadde to brennerprogram installert og når jeg avinnstallerte det ene virket alt normalt igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...