Gå til innhold

Er dette moralsk forkastelig?

Anbefalte innlegg

Gjest vingler

Er ei jente på 29 som bor i Sveits sammen med min samboer som er herfra.

Forholdet fungerer ikke lenger særlig bra noe vi begge er enige om. Vi er likevel veldig gode venner og glade i hverandre.

Jeg har møtt en nordmann her som jeg har forelsket meg i. Det er gjensidig. Ingenting har skjedd mellom oss, men vi har skrevet et par kort til hverandre. Han bor i Norge og var her kun på besøk.

Er det dårlig gjort av meg å bli litt kjent med denne nordmannen via brev mens jeg fortsatt er i et forhold?

Det er ikke så lett for meg å bryte opp herfra just like that. Må si opp jobben, få meg ny jobb i Norge ..osv. Har ingne interesse av å bo her alene. Hjemlengselen til Norge har begynt å melde seg.

Innspill?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88701-er-dette-moralsk-forkastelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest papirtiger

Forkastelig og forkastelig..

Jeg syns du bør gjøre det slutt med kjæresten din. Ikke minst fordi du ikke kan nyte den første forelskelses-tiden skikkelig når du allerede har en kjæreste. Tviler også at den nye mannen syns det er så hyggelig, eller tillitsvekkende at du flørter med han når du er i et forhold.

Høres lurt ut å komme seg hjem igjen ja. Men det ER dårlig gjort å starte et nytt forhold bak ryggen hans. I det hele tatt er det dårlig gjort uansett å gå bak ryggen på folk. Men det kan jo hende dere kunne blitt enige om det?

Starte et forhold?? Å skrive et KORT er nå pinadø ikke å starte et forhold. Nei, nå må du skjerpe deg.

Annonse

Hun er på tur ut av et forhold, fyren bor i et annet land og vi snakker om BREV og KORT her. Herregud, slutt å vær så prektig.

Så lenge hun ikke har sagt noe til samboeren er hun ikke på tur ut av forholdet i hans øyne. Det eneste hun sier er jo at de er enige om at forholdet ikke fungerer så godt. Hvis hun er på vei ut av forholdet kan hun jo like godt si fra til samboeren at hun ønsker å brevveksle med den andre mannen.

Tør du ikke å gjøre det slutt med kjæresten din før du vet om den nye mannen er noe å satse på?

Synes du bør skille de to tingene jeg, mest av hensyn til deg selv. Om du er misfornøyd i et forhold, bør du bryte ut uavhengig av om det står noen og venter på deg "på utsiden" eller ei.

Så lenge hun ikke har sagt noe til samboeren er hun ikke på tur ut av forholdet i hans øyne. Det eneste hun sier er jo at de er enige om at forholdet ikke fungerer så godt. Hvis hun er på vei ut av forholdet kan hun jo like godt si fra til samboeren at hun ønsker å brevveksle med den andre mannen.

"Så lenge hun ikke har sagt noe til samboeren er hun ikke på tur ut av forholdet i hans øyne."

Så lenge hun bare brevveksler med denne mannen med den hensikt å bare bli kjent, så er hun heller ikke utro.

"Det eneste hun sier er jo at de er enige om at forholdet ikke fungerer så godt."

Hun indikerer at det går mot en slutt, men sier samtidig at det ikke kan bli slutt over natten fordi det er endel praktiske ting som må ordnes.

"Hvis hun er på vei ut av forholdet kan hun jo like godt si fra til samboeren at hun ønsker å brevveksle med den andre mannen."

Hun har ikke sagt at hun ikke vil fortelle det. Når det er sagt, så forstår jeg godt om hun ikke gjør det. Å fortelle det vil bare bringe sjalusi inn i bildet - og det er det kanskje ikke verd. Vi snakker tross alt bare om kort, brev og det å bli kjent her ...

"Så lenge hun ikke har sagt noe til samboeren er hun ikke på tur ut av forholdet i hans øyne."

Så lenge hun bare brevveksler med denne mannen med den hensikt å bare bli kjent, så er hun heller ikke utro.

"Det eneste hun sier er jo at de er enige om at forholdet ikke fungerer så godt."

Hun indikerer at det går mot en slutt, men sier samtidig at det ikke kan bli slutt over natten fordi det er endel praktiske ting som må ordnes.

"Hvis hun er på vei ut av forholdet kan hun jo like godt si fra til samboeren at hun ønsker å brevveksle med den andre mannen."

Hun har ikke sagt at hun ikke vil fortelle det. Når det er sagt, så forstår jeg godt om hun ikke gjør det. Å fortelle det vil bare bringe sjalusi inn i bildet - og det er det kanskje ikke verd. Vi snakker tross alt bare om kort, brev og det å bli kjent her ...

Ok, så du synes det er greit for den ene parten i et forhold å utvikle kontakt med et menneske han/hun er _forelsket_ i uten å si i fra til den andre parten? Det synes ikke jeg, og ville sett på dette som utroskap ja. Om kontakten foregår via kort og brev eller annet er helt likegyldig i mine øyne.

Er man i et forhold og blir forelsket i en annen gjør man et valg, mener jeg. Enten glemmer man den nye og blir der man er, eller man sier i fra til den man er i et forhold med før en gjør noe som helst mer i forhold til et nytt menneske. Man lar ikke en annen sveve i uvitenhet om slike ting fordi det er mer behagelig og "sikkert" for en selv.

Om hun har sagt fra til partneren at hun er forelsket i en annen og han synes det er helt greit at hun brevveksler med denne mens de fortsetter å være sammen er det jo en annen sak, og heller ingen grunn til å spørre hva dol'erne mener?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...