Gå til innhold

kaebohydrater/slanking spise hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt mye positivt om den slakekuren der en kutter ut alt av karbohydrater/sukker.

Man skal da slutte med brød, pasta poteter osv...

Hva kan en da spise i stedet for brød? Kan vel ikke bare spise pålegg til frokost heller?? ;)

Kan man bruke ris i stedet for potet og pasta?

Er det alle typer karbohydrater som må kuttes ut??

Har prøvd å søke på nett men finner ikke noe

I det heletatt kom med tips.

Jeg SKAL prøve og motivere meg til og få til dette!!

Mvh

Skrevet

JA MAT: Egg, kjøtt, smør, majones, seterrømme, dressing, fisk, fløte og krem.

TJA MAT: Grønnsaker

NEI MAT: Frukt, brød, poteter, ris, pasta, brus, chips, kaker og søtsaker.

Skrevet

Jeg er ingen grur på området, men dette fant jeg med et kort søk:

"En kraftig reduksjon i inntaket av karbohydrater, kan være farlig for kropp og helse."

http://www.slankeguiden.no/artikkel.asp?KatID=1&ArtID=67'>http://www.slankeguiden.no/artikkel.asp?KatID=1&ArtID=67

Kanskje du finner tipsene du "trenger" her: http://www.slankeguiden.no/

"Det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som teller, men hva du spiser mellom nyttår og jul" -Rolf Wesenlund-

Skrevet

At grønnsaker skal være tja-mat og frukt skal være nei-mat, stiller jeg meg uhyre skeptisk til. Hvordan skal man da få i seg nødvendige næringssoffer? Er ikke mye vitaminer i seterrømme...

Skrevet

takk for svar

Skrevet

At grønnsaker skal være tja-mat og frukt skal være nei-mat, stiller jeg meg uhyre skeptisk til. Hvordan skal man da få i seg nødvendige næringssoffer? Er ikke mye vitaminer i seterrømme...

Det nytter ikke å kutte helt ut enkelte mattyper uten at man legger opp et veldig strengt program med spesifikke ting som må spises. Det er vel heller snakk om å balansere det - spise mindre av de fetende tingene, men likevel nok til at man får det man trenger av næringsstoffer. Tror mye av problemene med slanking er at man ofte kjører enten-eller, og finner ut at ingen av delene er noe særlig.

".................."

Skrevet

så jeg bør holde meg unna brød, pasta, poteter og det der men framdeles spise masse frukt og grønt da?

Hva med ris?? (til middagen i stedet for potet/pasta)

:)

Skrevet

Det nytter ikke å kutte helt ut enkelte mattyper uten at man legger opp et veldig strengt program med spesifikke ting som må spises. Det er vel heller snakk om å balansere det - spise mindre av de fetende tingene, men likevel nok til at man får det man trenger av næringsstoffer. Tror mye av problemene med slanking er at man ofte kjører enten-eller, og finner ut at ingen av delene er noe særlig.

".................."

Så da bør jeg fortsette som før da og være streng på godterier og kanskje bytte ut poteter osv et par ganger i uka?

Har allerede klart å gå ned endel på å sjerpe gotterispisinga.. :)

Skrevet

så jeg bør holde meg unna brød, pasta, poteter og det der men framdeles spise masse frukt og grønt da?

Hva med ris?? (til middagen i stedet for potet/pasta)

:)

Du bør kutte ned på produkter av fint hvetemel (brød og pasta), for det gir ekstremt få nyttige stoffer i forhold til kalorimengde.

Sats heller på grove og alternative kornprodukter som rugbrød, rugknekkebrød (og evt flerkorbrød). Bytt gjerne ut pasta og ptoteter med ris.

På middagstallerkenen din bør 70 prosent av maten være grønnsaker. Varier i tillegg mellom forskjellige typer rent kjøtt og diverse fisk, for å være sikker på å få i deg riktige næringsstoffer. Der er få kalorier i rent kjøtt og fisk (Jeg unngår dessuten svinekjøtt, for jeg har ikke noen tro på at det er bra).

Kutt ned på smør, majones og fete sauser, og kos deg med litt godteri en gang i uka.

Drikk vann, Farris og te (gjerne urtete/grønn te) i stedet for brus.

Og hovedcluet: Trene, trene, trene...

Skrevet

Etter å ha hørt på diverse "eksperter" har jeg skjønt at de er enige om en ting.

Kluet i hver eneste kur, er holde et stabilt blodsukker.

Det vil si spise små måltider ca hver 3. time.

Det å kutte ut søtsaker, blir da en selvfølge, fordi søtsaker gjør at blodsukkeret stiger veldig fort, men går fort ned igjen.

Lykke til!

Skrevet

Så da bør jeg fortsette som før da og være streng på godterier og kanskje bytte ut poteter osv et par ganger i uka?

Har allerede klart å gå ned endel på å sjerpe gotterispisinga.. :)

Nå er ikke jeg heller noen ekspert, men det gjør det ihvertfall ikke værre. Det er ikke alltid man trenger en total diett for å gå ned i vekt, sunt kosthold og sunn livsstil hjelper ofte mye :-)

"..............."

Skrevet

Naturris, brun ris og villris er veldig sunt og inneholder mye mindre karbohydrater enn hvit ris.

Det finnes også en grov, brun spaghetti som er god og sunn.

Dette finner du på helsekostbutikken. Litt dyrerer, men mer mettende.

Ellers kan du bruke mer nøtter, som inneholder sunt fett og mye protein.

Ang brød kan du få kjøpt Dr. Lindbergs helsebrød (heh, kjøpte det i dag, dyrt men sunt og godt), og i et av ukebladene denne uka ser jeg at det er brødoppskrifter med lavt innhold av karbohydrater.

Det er skikkelig pop med lite karbohydrater om dagen!

Gjest gi-menneske
Skrevet

Jeg har gått ned en god del kilo på å kutte ut brødmat, poteter og pasta. Passer på å få i meg mye proteiner, her er nøtter og mandler bra.

Jeg spiser 4-5 små måltider om dagen, de består ofte av lettyoughurt m/4-korn eller lign. + nøtter/mandler. Eller fruktsaltat med youghurt og nøtter.

Til middag spiser jeg stort sett det samme som resten av familien, dvs. jeg kutter ut poteter og spiser masse grønnsaker i stedet. Hvis pasta står på menyen lager jeg meg gjerne en omelett med grønnsaker og smeltet ost. Jeg er ikke noe glad i å lage mat og eksperimentere på kjøkkenet, så mine retter er forholdsvis enkle.

Jeg går sakte men sikkert ned i vekt, føler meg mer opplagt og mer stabil i humøret, så dette er nok noe som jeg kommer til å fortsette med.

Det at jeg har gått ned i vekt beviser at en behøver ikke å gjøre en revolusjon for å lykkes, små endringer er ofte nok. Etter å ha lest boka "Jentemat" økte jeg på med proteinet i maten (egg, nøtter, mandler) og det hjalp, begynte å gå ned litt raskere da.

Så glem alt om kalorier og spis deg sånn passe mett på mat med lav GI.

Skrevet

Nå ble jeg orntlig motivert til og få til dette!! Skal begynne på et eget treningsopplegg snart oxo pga ryggen. :)

takk igjen! :)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...