Gå til innhold

"LÅNT" penger uten min tilatelse!

Anbefalte innlegg

Gjest skuffet 18-åring

I hele min barndom har jeg spart penger som jeg har fått. Aldri rørt dåpspengene, konfirmasjonspengene, ikke en gang pengegaver jeg fikk til bursdagen har jeg brukt. Spart og spart, og gledet meg helt vilt til jeg ble 18, for da skulle jeg kjøpe drømmebilen min. I fjor sommer jobbet jeg som en helt HELE sommeren, fra den dagen jeg sluttet på skolen til første skoledag begynte igjen. I november fikk jeg lappen (hurra) og har endelig funnet drømmebilen min (enda et hurra).

Gikk i banken for å ta ut pengene på mandag, men på kontoen min stod der ikke mer enn 246,- NOK. Jeg ble helt fortvilt og trodde det var en feil, men neida. Banken viste meg kontoutskrifter hvor MAMMA (av alle mennesker) hadde trutt og flittig tatt ut pengene fra min konto i årevis. 8000 fra dåpen. 22 000 far konfirmasjonen. 5 000 her og 5 000 der. Og de 20 000 jeg tjente i sommer er det altså ikke mer enn 246 norske kroner igjen av. Jeg har aldri følt meg så sviktet i hele meitt liv!!!

Fy faen er det eneste som surrer rundt i hodet på meg. Fy faen så råttent. FY FAEN!

Snakket med mamma samme dagen og ble liksom "betrygget" med at hun skulle betale tilbake så fort som mulig. Jævlig bra. Den dagen tviler jeg på kommer. Skjønner det ikke, og ikke har vi dårlig rå heller!! Det har vi aldri hatt. Har dessuten 4 besteforeldre som stiller opp når det måtte være når det gjelder penger. Så her sitter jeg igjen som et spørsmålstegn.

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Om det finnes noen slags kontrakt hvor jeg kan få moren min til å skrive under på at hun skal betale meg tilbake mine 60 000? Eller har jeg tapt dem nå? (Sammen med tilitten til min mor)

Noen som vet råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88745-l%C3%A5nt-penger-uten-min-tilatelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

6

• molli

4

• Dorthe

4

• Pappa Bjørn

2

Gjest gi en frist

Hun har tydeligvis et problem mht penger, og har brukt penger hun ikke hadde. Gi henne en frist, hvis den ikke overholdes ville jeg snakket med bl.a de som har gitt deg pengene til dåp, konfirmasjon osv (besteforeldre?).

Ulike kontrakter finnes bl.a på www.dinesider.no, hvs du ønsker en skriftlig avtale med henne.

Gjest poipoipoi

Tror jeg hadde anmeldt dama hvis jeg var deg. Hadde iallefall plukka med meg det som fantes av verdi i huset/leiligheten hennes(som f.eks tv, stereo, hvitevarer osv) og solgt det hele.

Antageligvis har jo damen et problem, og hun er jo 18-åringens mor. Dette ville være den ideelle måten å skape ulevelige familieforhold på i flere generasjoner.

La henne få enn sjanse til å rette opp / søke hjelp. Rådene fra Ulv og "gi en frist" er bedre for alle parter.

Annonse

Gjest klamydia

Det var jo underlig. Hvis du hadde en sparekonto med så mye penger på mens du var under 18 år ville vel overformynderiet blitt koblet inn? Og hvordan kunne din mor i såfall ta ut alle de pengene da? Er ikke grensen 30 000 kroner eller noe sånt?

Det var jo underlig. Hvis du hadde en sparekonto med så mye penger på mens du var under 18 år ville vel overformynderiet blitt koblet inn? Og hvordan kunne din mor i såfall ta ut alle de pengene da? Er ikke grensen 30 000 kroner eller noe sånt?

Beløpet har vel hele tiden vært under grensen, siden det har blitt tatt ut penger med jevne mellomrom.

Noe så bedritent... At du er skuffet er ikke rart. Tydelig at hun har skjøvet hele greia fra seg og ikke har hatt planer om å fortelle deg det plukk.

Jeg ville ikke nølt, men gått rett til alle besteforeldrene og lagt fram saken slik at de kan hjelpe deg overfor din mor.

Snyte og bedra sin egen unge... nei og nei...

"Overformynderiet vil i stor grad være avhengig av å få opplysninger fra andre. Vergen har således plikt til å sørge for at overformynderiet blir gjort kjent med umyndiges midler, jf vergeml §43."

Dersom beløpet på kontoen har overskredet 30.000, har vel ikk vergen, altså moren, vært særlig interessert i å melde fra om dette...

Gjest klamydia

"Overformynderiet vil i stor grad være avhengig av å få opplysninger fra andre. Vergen har således plikt til å sørge for at overformynderiet blir gjort kjent med umyndiges midler, jf vergeml §43."

Dersom beløpet på kontoen har overskredet 30.000, har vel ikk vergen, altså moren, vært særlig interessert i å melde fra om dette...

Ok. Men moren hadde altså plikt til å melde fra, gjorde det ikke og brukte pengene selv isteden. Burde være straffbart det der? Jeg hadde ikke tatt fem øre for å anmelde mora mi for noe sånt!

Gjest skuffet 18-åring

Jo, men som jeg skrev har uttakene foregått OVER ÅR. Dåpspengene (8000) ble tatt ut før jeg fylte 5år. Altså er det meste som noen gang har stått på kontoen min vært litt under 20 000 som var nå i sommer. Summen har aldri rukket å bli over 30 000.

Gjest skuffet 18-åring

Hun har tydeligvis et problem mht penger, og har brukt penger hun ikke hadde. Gi henne en frist, hvis den ikke overholdes ville jeg snakket med bl.a de som har gitt deg pengene til dåp, konfirmasjon osv (besteforeldre?).

Ulike kontrakter finnes bl.a på www.dinesider.no, hvs du ønsker en skriftlig avtale med henne.

Takk for svar og web-adresse!

Annonse

Gjest skuffet 18-åring

Tror jeg hadde anmeldt dama hvis jeg var deg. Hadde iallefall plukka med meg det som fantes av verdi i huset/leiligheten hennes(som f.eks tv, stereo, hvitevarer osv) og solgt det hele.

hehe, det var det første som slo meg også! Tenkte "gjett om jeg skal ta bilen i garasjen og selge den!" Men vil ikke falle ned på det nivået... Derfor trenger jeg råd om hva som kan gjøres på LOVLIG vis...

Takk for svar som i hvert fall fikk meg til å trekke på smilebåndet ;-)

Pappa Bjørn

Husk på et par ting da.Dersom de 8000 hadde stått på konto siden dåpen din og frem til i dag vill de med dagens rente ha blitt til 25.300 i dag. For at du skal finne ut hvor mye det er moren din skylder deg må du ta renta i betraktning. Du måtidspunktet beløpet er tatt ut på og regne deg frem til hva det hadde vært i dag. Dette kan jeg vise deg om du gir litt mere info.

Så bare på dåpspengene har du tapt over 17000 kroner på at disse pengene ikke har stått i banken og rentet seg. Når du da tar de andre beløpene i tillegg begynner vi å snakke om en del penger. komfirmasjonspenger f.eks: 20 000 kroner i 4 år ville blitt til 26000 kroner.

De 60 000 kan med andre ord være lite når man tenker på hva du har tapt.

Du må snakke med noen om dette, for du har vært fantastisk flink til å spare og må ha en form for bistand i denne saken. Har du eldre søsken, en onkel eller tante eller en eller annen som kan hjelpe deg? Du må IKKE la deg avspise med 60 000 over tid for dette.

Gjest skuffet 18-åring

Husk på et par ting da.Dersom de 8000 hadde stått på konto siden dåpen din og frem til i dag vill de med dagens rente ha blitt til 25.300 i dag. For at du skal finne ut hvor mye det er moren din skylder deg må du ta renta i betraktning. Du måtidspunktet beløpet er tatt ut på og regne deg frem til hva det hadde vært i dag. Dette kan jeg vise deg om du gir litt mere info.

Så bare på dåpspengene har du tapt over 17000 kroner på at disse pengene ikke har stått i banken og rentet seg. Når du da tar de andre beløpene i tillegg begynner vi å snakke om en del penger. komfirmasjonspenger f.eks: 20 000 kroner i 4 år ville blitt til 26000 kroner.

De 60 000 kan med andre ord være lite når man tenker på hva du har tapt.

Du må snakke med noen om dette, for du har vært fantastisk flink til å spare og må ha en form for bistand i denne saken. Har du eldre søsken, en onkel eller tante eller en eller annen som kan hjelpe deg? Du må IKKE la deg avspise med 60 000 over tid for dette.

Åååå.. herregud, det gjør meg jo bare enda mer irritert!!!! Tanken om renter hadde faktisk ikke streifet meg! ÅÅÅååååå.... du aner ikke hvor mye det svir...

Ja, sparte som en helt da jeg var yngre. Til og med penger jeg fikk for å sitte barnevakt gikk på sparebøssen. Missunte venner som brukte dem på kino og snop, men gledet meg til jeg kunne kjøpe noe jeg ønsket meg veldig, veldig.

Har ingen onkler eller tanter som kan hjelpe meg med akkuart dette. Vil liksom ikke skape krangling og hatsk stemning i familien....

Takker for langt svar, Pappa Bjørn!

Jo, men som jeg skrev har uttakene foregått OVER ÅR. Dåpspengene (8000) ble tatt ut før jeg fylte 5år. Altså er det meste som noen gang har stått på kontoen min vært litt under 20 000 som var nå i sommer. Summen har aldri rukket å bli over 30 000.

Mener du at på 18 år, så har du aldri sjekekt saldoen eller sett på kontoutskrifter på en konto du bare MATER INN penger på!???

Ulv I Faarikaal

Ulver i fårikål`n, ugler i mosen, grevling i taket.............Hva blir det neste?*L*

Alt i orden, pisspotta midt på bordet ! Gammelt jungelord fra Finnmark.

Et annet fra Bengal:

Når FANTOMET rir, promper Hero ! Derfor løper ikke Ulv bak, men foran.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...