helenea Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Hei! Jeg har vært og skadet kneet. Har fremre korsbåndsruptur og medial ligament ruptur. Dette skjedde den 29 desember. Nå går jeg med ortrose døgnet rundt og antiflogistika. Skal begynne på fysioterapi neste uke. Jeg er 42 år gammel, kvinne. Aktiv med idrett. Mest squash, løping i skog, ski, og veldig glad i fjell turer. Da gjerne litt utfodrende turer, liker og gå på topper, ligge ute etc. Mener jeg er i relativt god fysisk form. Driver ikke med toppidrett akkurat, men ønsker og ha et aktivt idretts og fjellliv. Nå er jeg sykemeld frem til den 15 febr. Jeg har et jobb som krever at jeg går mye og av og til må jeg kunne løpe av gårde. Spørsmål; 1. Hvor lang sykemeldingsperiode bør jeg regne med at det blir? Først disse 6 ukene og etter det? Er det snakk om flere månader? Legen min skal jeg tilbake til i februar og da skulle vi vurdere evt operasjon. 2. Jeg vet at man ikke alltid trenger operasjon, men kan du si noe om før- og bakdeler med dette. 3. Hvis jeg er flink og trene opp muskulaturen i beinet, kan da kneet bli så stabilt at jeg ikke trenger operasjon? Med vennlig hilsen Helene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 -helenea. Det er riktig som du antyder, man vurderer gjerne om en korsbåndsruptur skal opereres eller ikke. Men med din aktive livsstil og alder (42 år) vil man nok i de fleste tilfellene anbefale operativ behandling. Aktiv opptrening av muskulaturen etter en ruptur kan opprette ganske god stabilitet og derfor velger man ofte den løsningen når man blir eldre og den fysiske aktivitet ikke er fullt så intens. Hva kan så et ustabilt kneledd føre til på sikt ? Først og fremst slitasje på glidflatene i leddet, dvs. brusken og en viss fare for artrose-utvikling. Tilslutt, det å vente noen uker med operasjonen av kneet, ser ut til å gi det beste resultat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.