Vincent Skrevet 10. januar 2003 Skrevet 10. januar 2003 Forum-konkurranse: Veit du hva uttrykket: "Går over styr" betyr/kommer fra? 0 Siter
Line Skrevet 10. januar 2003 Skrevet 10. januar 2003 Vet ikke hvor det kommer fra, men gjetter at det kanskje kan komme av at noen tar styringa over mer enn de klarer å håndtere, og at det dermed vipper over og blir uregjerlig eller ute av kontroll. ...? Vet du? 0 Siter
tigertrollet Skrevet 10. januar 2003 Skrevet 10. januar 2003 det er at noe "tar av"/ "går over stokk og stein". En fest kan "gå over styr" f.eks. Bare spør du....:-) 0 Siter
Vincent Skrevet 10. januar 2003 Forfatter Skrevet 10. januar 2003 det er at noe "tar av"/ "går over stokk og stein". En fest kan "gå over styr" f.eks. Bare spør du....:-) Iflg. 'Värsta språket' på SVT: Uttrycket kommer från lågtyskans öwer stür som betyder bakåt, till spillo. Betydelsen kommer från när man sa över styret om fartyg som inte lyder roder utan går bakåt. 0 Siter
tigertrollet Skrevet 10. januar 2003 Skrevet 10. januar 2003 Iflg. 'Värsta språket' på SVT: Uttrycket kommer från lågtyskans öwer stür som betyder bakåt, till spillo. Betydelsen kommer från när man sa över styret om fartyg som inte lyder roder utan går bakåt. Hehehe :-) Men der jeg kommer i fra så betyr "at ting går over styr" at de "går over stokk og stein" og litt ut av kontroll på en måte. Og min tolkning er selvsagt den riktige. Man hører heller på nordlendinger enn på svensker! :-) 0 Siter
naiv Skrevet 10. januar 2003 Skrevet 10. januar 2003 Hehehe :-) Men der jeg kommer i fra så betyr "at ting går over styr" at de "går over stokk og stein" og litt ut av kontroll på en måte. Og min tolkning er selvsagt den riktige. Man hører heller på nordlendinger enn på svensker! :-) Her hvor jeg bor betyr det uttrykket akkurat det samme som det du skrev. 0 Siter
Gjest hilsen leksikonene tigertrollet og naiv Skrevet 10. januar 2003 Skrevet 10. januar 2003 Her hvor jeg bor betyr det uttrykket akkurat det samme som det du skrev. Ja, hør på oss, Vincent. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.