Gå til innhold

Hvor stor frihet i et forhold?

Anbefalte innlegg

Gjest slik vil jeg ha det

Skrev et innlegg 03.01.03 kl 22.08 på dette forum.

Har fått mye kritikk for mine "gammeldagse" holdninger til frihet i forhold. Men jeg står ved mine meninger.

Jeg mener at har man en kjæreste så passer det seg ikke å fly på byn, det være seg kafe, kino, osv, med venner av det motsatte kjønn. Jeg synes det er greit at min kjæreste møter andre jenter på kafe, hvis det er noe konkret de må snakke om. Men ikke noe regelmessig, sånn bare for moro skyld. Hadde aldri funnet meg i det.

En mann som forlanger tid til å gå på kafe med venninner uten at jeg er med, vil vel fortsette med det også etter at vi evt ble gift også? Tenk å sitte hjemme en fredagskveld alene, være gift, med et lite spedbarn som skriker og partneren er på byn med andre jenter. Strekkemerkene/vektproblemene etter graviditeteten ville sikkert ikke føles bedre av at mannen min møtte andre single jenter og hadde det moro med dem. Hadde klikka jeg!

Tenk i perioder der forholdet vårt gikk litt dårigere, eller var litt kjedelig. Hvis min mann gikk og traff andre jenter da, da tror jeg ikke det hadde gjort saken bedre. Alle mennesker har jo dårlige sider. Når man har vært partnere en stund, kommer også det litt dårligere sidene fram. Jeg vil ikke bli sammenligna med jentevenner av han, som han bare treffer når de er blide og pynta og sminka etter alle kunstens regler.

Jeg har selv guttevenner, men kunne ikke i mine villeste fantasier kommet på å spise middag med dem på restaurant. Bare meg og en av dem liksom. Slikt har man jo kjæreste til. Hvis ikke min jkæreste var den jeg aller helst ville være sammen med, så ville jeg heller ikke være hans kjæreste.

Min x har et litt annet syn på det der. Han har i noen år før meg vært sammen med en annen jente (kari). Mens han var sammen med kari, gikk han mye ut med en annen jente, liv. Fordi han trivdes mye bedre i livs selskap enn karis..... Bevare meg vel. Hvorfor da være kjæreste med kari, spurte eg.

Selvfølgelig ville jeg aldri tvinge en gutt til å forlate alle jentevennenne sine. Men saken er at jeg sannsynligvis ikke ville gått inn i et forhold til en gutt med mange nære jentevenner. Han måtte evt kutta dem ut frivillig, jeg ville heller ha forlatt han, enn å tvinge han til å forlate dem.

Selv omgås jeg mange menn både på skole og jobb. Men den dagen jeg inviterer noen av dem ut på kafe, mens jeg har kjæreste, da har det klikket skikkelig for meg. Av respekt for min kjæreste, ville jeg ikke gjort det. Jeg vil vise hele verden at jeg at min kjæreste er så bra at jeg ikke trenger andre menn!! Hadde sett på det som en selvfølge at gutten min også krevde/ønsket det av meg. Jeg ville ikke ha følt meg beskyttet/passet på, jeg ville følt meg ekstra elsket.

Jeg har heller ikke behov for å treffe andre gutter når jeg har kjæreste. Hvilke maskuline behov er det kjæresten min ikke kan tilfredsstille hos meg, hvis jeg virkelig elsker han???

Har også sett så mye tvilsomt som har skjedd mellom venner av motsatt kjønn når partmere er på trygg avstand, at jeg er blitt veldig skeptisk til om gutter og jenter i det hele tatt kan være venner uten at det ligger noe annet under.

NB: Jeg er en ung, utadvent, selvsikker, og pen jente. Vet heldigvis at det finnes masse gutter som verken har jentevenner og som vil sette veldig pris på mine holdninger. Gleder meg til jeg finner han jeg slipper å dele med andre jenter...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88919-hvor-stor-frihet-i-et-forhold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faen til mas på deg.

Du gjør som du vil, du setter de kravene du vil, du nekter han å gå på byen med andre jenter siden det er det du vil, og så er det vel bare å gi faen i at folk her, meg selv inkludert, synes du jævla eiesyk og hadde dumpet deg på dagen.

Men det er meg, du gjør som du vil, jeg og andre gjør som vi vil.

Slutt å syt. Det er typen din du bør ta dette opp med, ikke oss andre.

(Jeg håper for din skyld at du har en type, for med dine preferanser er jeg redd han kan bli vanskelig å holde på over lengre tid).

Du gjør som du vil, du setter de kravene du vil, du nekter han å gå på byen med andre jenter siden det er det du vil, og så er det vel bare å gi faen i at folk her, meg selv inkludert, synes du jævla eiesyk og hadde dumpet deg på dagen.

(Jeg håper for din skyld at du har en type, for med dine preferanser er jeg redd han kan bli vanskelig å holde på over lengre tid).

Ingen av mine forhold har vart kortere enn 3,5 år... Hva med dine? Jeg er på ingen måte en jente man dumper etter en kort periode. Hvis du synes jeg maser, så ikke les innleggene mine. Så enkelt er det. Eller føler du deg kanskje en smule utilstrekkelig?

Ingen av mine forhold har vart kortere enn 3,5 år... Hva med dine? Jeg er på ingen måte en jente man dumper etter en kort periode. Hvis du synes jeg maser, så ikke les innleggene mine. Så enkelt er det. Eller føler du deg kanskje en smule utilstrekkelig?

Jeg visste ikke at det var deg som skrev før jeg leste innlegget. Jeg har ikke fått med meg nicket ditt.

Ja, jeg mener at du maser til feil personer. Det er typen din du bør snakke med om din sære væremåte, ikke oss her.

Jeg er ikke utilstrekkelig, og jeg er selv skyld i at mine forhold ikke har vart i 3.5 år.

Ekstrem sjalusi som jeg selvsagt ikke har holdt ut fra enkelte kjærester sin side, har derimot vært mye skyld i galskapen, så jeg vet hvor grusomt det er å være sammen med sjalue kvinnfolk.

Jeg orker ikke og lese hele det megalange innlegget ditt, men kan si så mye at mitt svar sikkert blir noe sånt som; Forskjellige "lover og regler" gjelder vel for forskjellige par(?)!Med andre ord, det er opptil hvert enkelt par og bli enige om hvor stor frihet man skal ha i forholdet, rett og slett forde folk er forskjellige.Gjør som _DERE_ vil, men det lønner seg at dere begge er enige om "avtalen dah.... ; )"

Annonse

Tja...Gubben var ute med en kvinnelig arbeidskollega forleden (vi jobber i samme bedrift), de skulle ut og ta en halvliter og han kom hjem kl. 8 om morran! Jeg var mildelst talt sur, men klarte å holde meg rolig da han spurte:"Er du sur?" Svaret han fikk var som følger:"Hvis jeg hadde vært sur, synes du det hadde vært rart? Dere skulle ut og ta en halvliter og du tilbringer resten av natten hjemme hos en enslig, kvinnelig kollega? Du gir ikke så mye som et livstegn fra deg før jeg ringer mobilen din kl. 4:15 om natta og kommer rekende hjem kl. 8 og lurer på om jeg er sur?" Han ble temmelig spak gitt...

Jeg synes det er greit at han er ute med kvinnelige kollegaer, men han vet nå at han MÅ gi livstegn fra seg om han blir veldig sen, ikke fordi jeg tror de hopper til sengs, men han kan jo ha blitt kjørt ned, falt på isen og slått seg bevisstløs og ligger i en grøftekant et sted eller noe. Tvilsomt at noen prøver seg på ham, han er 186 cm / 100 kilo så akkurat det er jeg ikke redd for. :o) Og så prøver jeg ikke å være sjalu da... :o)

Gjest afro_katt

Helt enig med deg.

Jeg hadde en god del guttevenner før jeg traff min kjæreste. Jeg kunne ikke tenke meg å dra ut med en av dem alene, derimot viss min guttevenn og en annen jente + meg og min kjærest kunne gå ut sammens så er jo saken grei.

Fylgjer denne debatten vidare med stor interesse.

Du er vel heller ikkje nokon verdsmeister i å få forhold til å vare. Ho hadde tross alt hatt eit fire år langt forhold bak seg. Og hugsar eg ikkje mykje feil, så har du sjølv involvert deg med dine kvinnelege "venninner". Snakk om å kaste stein når ein sit i glashus.

Tykkjer du skal respektere hennar meiningar sidan ho argumenterar så bra for sitt syn og høyres særs vitig ut. Og lat vere å vere usakleg. Hugs på at det trass alt var mange som delte hennar syn på det forrige innlegget hennar. Meg sjølv inkludert. Det er særs umodent å ikkje respektere menneksje med andre syn og kjensler enn deg sjølv, på den måten du gjer her.

Helt enig med deg.

Jeg hadde en god del guttevenner før jeg traff min kjæreste. Jeg kunne ikke tenke meg å dra ut med en av dem alene, derimot viss min guttevenn og en annen jente + meg og min kjærest kunne gå ut sammens så er jo saken grei.

Selvfølgelig, det forandrer saken totalt! Problemet oppstår når en evt kjæreste krever å treffe venner av det motsatte kjønn,UTEN at kjæresten er med.

Jeg visste ikke at det var deg som skrev før jeg leste innlegget. Jeg har ikke fått med meg nicket ditt.

Ja, jeg mener at du maser til feil personer. Det er typen din du bør snakke med om din sære væremåte, ikke oss her.

Jeg er ikke utilstrekkelig, og jeg er selv skyld i at mine forhold ikke har vart i 3.5 år.

Ekstrem sjalusi som jeg selvsagt ikke har holdt ut fra enkelte kjærester sin side, har derimot vært mye skyld i galskapen, så jeg vet hvor grusomt det er å være sammen med sjalue kvinnfolk.

Jøss SierDuDet:O) ler litt av deg her jeg sitter.

Trur neppe -slik vil jeg ha det - er sjalu. Det handler om respekt til hverandre.

Hvorfor skulle ikke hun få ta det opp her på dette forumet?

Her tar vi jo opp alt mellom himmel og jord og du har nu sakt ditt til tider også som ikke ligner grisen.lol.

så til skribennten:

Jeg forstår ditt synspunkt -(slik vil jeg ha det) og hvorfor skal man renne på byen med masse andre damer eller omvendt viss det er jenta som gjør det da!

Viss min kjærest har en jentevenn ville nu jeg prøvd å bli kjent med henne da blir alt i en mere tryggere ramme:O)

Du er vel heller ikkje nokon verdsmeister i å få forhold til å vare. Ho hadde tross alt hatt eit fire år langt forhold bak seg. Og hugsar eg ikkje mykje feil, så har du sjølv involvert deg med dine kvinnelege "venninner". Snakk om å kaste stein når ein sit i glashus.

Tykkjer du skal respektere hennar meiningar sidan ho argumenterar så bra for sitt syn og høyres særs vitig ut. Og lat vere å vere usakleg. Hugs på at det trass alt var mange som delte hennar syn på det forrige innlegget hennar. Meg sjølv inkludert. Det er særs umodent å ikkje respektere menneksje med andre syn og kjensler enn deg sjølv, på den måten du gjer her.

"Du er vel heller ikkje nokon verdsmeister i å få forhold til å vare."

Jeg har vel egentlig aldri villet at noe forhold skulle vare. Men du har rett. Min rekk er vel ca 6 mnd.

"Ho hadde tross alt hatt eit fire år langt forhold bak seg. Og hugsar eg ikkje mykje feil, så har du sjølv involvert deg med dine kvinnelege "venninner"."

Hva har det med saken å gjøre?

"Snakk om å kaste stein når ein sit i glashus."

Fordi jeg har involvert meg med venninner noen ganger? Er det det som diskuteres her?

"Tykkjer du skal respektere hennar meiningar sidan ho argumenterar så bra for sitt syn og høyres særs vitig ut."

Vitig? Betyr det morsom? Isåfall er jeg vel ikke enig i at hun er videre morsom, men jeg skal jeg være helt ærlig så leste jeg ikke hele innlegget. Jeg vet hva som sto der selv etter litt rask skumming.

Selvsagt respekterer jeg hennes meninger, jeg forstår bare ikke hva hun syter om her. Dette er mellom hun og typen og ingen andre.

"Og lat vere å vere usakleg. Hugs på at det trass alt var mange som delte hennar syn på det forrige innlegget hennar. "

Mange og mange, fru blom... Noen anonyme nick som sannsynligvis var samme person hele veien.

Det andre alternativet er at det ikke var samme person hele veien, men likevel var det visst så flaut å ha denne meningen at de ikke engang tok sjansen på å signere med eget nick.

Bra innlegg og svar til SDD. SDD liker å provoserer og helst tråkke litt hardt på andre.. Jeg bare ler av hele SDD og ser på det menneske som må tråkke litt på andre for å få balanse i livet( litt psykotisk kanskje? lol)

Annonse

Jøss SierDuDet:O) ler litt av deg her jeg sitter.

Trur neppe -slik vil jeg ha det - er sjalu. Det handler om respekt til hverandre.

Hvorfor skulle ikke hun få ta det opp her på dette forumet?

Her tar vi jo opp alt mellom himmel og jord og du har nu sakt ditt til tider også som ikke ligner grisen.lol.

så til skribennten:

Jeg forstår ditt synspunkt -(slik vil jeg ha det) og hvorfor skal man renne på byen med masse andre damer eller omvendt viss det er jenta som gjør det da!

Viss min kjærest har en jentevenn ville nu jeg prøvd å bli kjent med henne da blir alt i en mere tryggere ramme:O)

"Her tar vi jo opp alt mellom himmel og jord og du har nu sakt ditt til tider også som ikke ligner grisen.lol."

Men jeg syter i det minste ikke om det samme, gang på gang. I hvertfall ikke med unntak av når jeg er forkjøla, har feber, vondt ett eller annet sted i kroppen, ikke har fått meg noe på flere uker, eller har kyssesyke og må sitte her en fredagskveld fordi leververdiene mine fortsatt er for høye til å ha deg gøy :(

Så nei, jeg syter ikke :)

"

Viss min kjærest har en jentevenn ville nu jeg prøvd å bli kjent med henne da blir alt i en mere tryggere ramme:O)"

Men hvis han hadde møtt henne ute en dag han var og shoppet, satt seg ned og drukket kaffe med henne i 5 timer og snakket om hist og pist, så hadde du fått problemer med det?

Makan!

Men det var kanskje ikke det du mente. Det er for øvrig det skaperen av innlegget mente, om man også ser på hennes forrige diskusjon.

Nei, jenta er syklig sjalu.

Jeg forstår henne jo godt. Det er trossalt meget sannsynlig at han ville funnet på å feie dama over bordet på kafèn.

Hmmm lurer på om typen hennes vil få lov til å dra alene på julebord en gang, eller dra ut med gutta på byen.

Nei, faen. Det var jo ingen gutter å dra på byen med. Typen hennes får selvsagt ikke lov til å ha venner...

Sjalusi er en følelse jeg svært sjelden har følt. Jeg er heller på ingen måte eiesyk. Men jeg ønsker og gir 100%respekt. Det er det det handler om.

Men det ble slutt mellom x-en (kjærester i mange år, han sier jeg ikke er sjalu) og meg pga at han hele tiden skulle være sammen med en "jente han overhodet ikke så noe som noe annet enn en venninne" Fire dager etter vårt brudd, var de blitt sammen. Og det er ikke snakk om noe forhold "bare for å komme over meg".

Bra innlegg og svar til SDD. SDD liker å provoserer og helst tråkke litt hardt på andre.. Jeg bare ler av hele SDD og ser på det menneske som må tråkke litt på andre for å få balanse i livet( litt psykotisk kanskje? lol)

Jeg er spik spenna gæærn, og hvis det innlegget til Orsak, hvem av de faste nicka som nå befinner seg bak det nicket og prøver å skrive dårlig nynorsk for ikke å bli gjennomskuet, var bra, så må jeg bare si meg meget imponert!

"Her tar vi jo opp alt mellom himmel og jord og du har nu sakt ditt til tider også som ikke ligner grisen.lol."

Men jeg syter i det minste ikke om det samme, gang på gang. I hvertfall ikke med unntak av når jeg er forkjøla, har feber, vondt ett eller annet sted i kroppen, ikke har fått meg noe på flere uker, eller har kyssesyke og må sitte her en fredagskveld fordi leververdiene mine fortsatt er for høye til å ha deg gøy :(

Så nei, jeg syter ikke :)

"

Viss min kjærest har en jentevenn ville nu jeg prøvd å bli kjent med henne da blir alt i en mere tryggere ramme:O)"

Men hvis han hadde møtt henne ute en dag han var og shoppet, satt seg ned og drukket kaffe med henne i 5 timer og snakket om hist og pist, så hadde du fått problemer med det?

Makan!

Men det var kanskje ikke det du mente. Det er for øvrig det skaperen av innlegget mente, om man også ser på hennes forrige diskusjon.

Nei, jenta er syklig sjalu.

Jeg forstår henne jo godt. Det er trossalt meget sannsynlig at han ville funnet på å feie dama over bordet på kafèn.

Hmmm lurer på om typen hennes vil få lov til å dra alene på julebord en gang, eller dra ut med gutta på byen.

Nei, faen. Det var jo ingen gutter å dra på byen med. Typen hennes får selvsagt ikke lov til å ha venner...

Jeg har aldri nektet min kjæreste noenting som helst, og aldri følt sjalusi før de siste to ukene av vårt mangeårige forhold. Sorry, der tok du helt feil.

Sjalusi er en følelse jeg svært sjelden har følt. Jeg er heller på ingen måte eiesyk. Men jeg ønsker og gir 100%respekt. Det er det det handler om.

Men det ble slutt mellom x-en (kjærester i mange år, han sier jeg ikke er sjalu) og meg pga at han hele tiden skulle være sammen med en "jente han overhodet ikke så noe som noe annet enn en venninne" Fire dager etter vårt brudd, var de blitt sammen. Og det er ikke snakk om noe forhold "bare for å komme over meg".

Så det du sier er at du er bitter og redd for å oppleve det samme igjen?

Du var jo ikke sånn før han stakk av med venninna si?

Du snakker om gjensidig respekt og ville nektet fyren å ta en kaffe med en venninne med mindre det var noe veldig alvorlig de skulle snakke om...

Gjensidig respekt sier du...

Hvor er din respekt for han?

Jeg har aldri nektet min kjæreste noenting som helst, og aldri følt sjalusi før de siste to ukene av vårt mangeårige forhold. Sorry, der tok du helt feil.

Og grunnen til at han ikke får være alene på kafe med andre jenter er at du vil ha gjensidig respekt?

Hvor er din respekt for han? Skal man kutte ut gode venninner fordi man får seg kjæreste? Aldri kunne være alene å snakke med sin venninne pga det?

Vil typen din få lov til å dra på julebord eller guttetur på byen da?

Jeg er spik spenna gæærn, og hvis det innlegget til Orsak, hvem av de faste nicka som nå befinner seg bak det nicket og prøver å skrive dårlig nynorsk for ikke å bli gjennomskuet, var bra, så må jeg bare si meg meget imponert!

Det er vel ikkje noko meir gale med nynorsken min enn med bokmålet ditt! NB: Vitig betyr ikkje vittig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...