Gå til innhold

perfekte måltider med protein?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tunfisk med ris, eventuelt et par bokser tunfisk som du dytter i deg ved hjelp av spiseskjed, fortrinnsvis uten å spy.

Mye kylling, fisk, kjøtt generelt... Melk.

Ellers så vil jeg anbefale den siden her for billig proteinpulver som også smaker godt og er av god kvalitet:

www.proteinfabrikken.no

Det er trossalt et helvete å få i seg nok proteiner via bare mat om du trener hardt.

Tipper du kjente litt til det som ble sagt under. Men har du prøvd tørrfisk som et tilskutt/alternativ til kosten. Ca, 85% proteiner.

mvh

Vi hadde en bikkje som elsket tørrfisk. Den ånden den fikk av det bør man ikke påføre seg selv frivillig! ;-)

Tunfisk med ris, eventuelt et par bokser tunfisk som du dytter i deg ved hjelp av spiseskjed, fortrinnsvis uten å spy.

Mye kylling, fisk, kjøtt generelt... Melk.

Ellers så vil jeg anbefale den siden her for billig proteinpulver som også smaker godt og er av god kvalitet:

www.proteinfabrikken.no

Det er trossalt et helvete å få i seg nok proteiner via bare mat om du trener hardt.

ok

vet du hvoe mange ganger daglig man kan ta proteinshake? og hvor mye man skal ha hver gang. Vurderer å starte med noe slikt for jeg rekker ikke lage 6 måltider om dagen lenger.

men det er vel bedre å ta noe med karbohydrater i også så det erstatter måltidet? forslag?

Annonse

ok

vet du hvoe mange ganger daglig man kan ta proteinshake? og hvor mye man skal ha hver gang. Vurderer å starte med noe slikt for jeg rekker ikke lage 6 måltider om dagen lenger.

men det er vel bedre å ta noe med karbohydrater i også så det erstatter måltidet? forslag?

Du sier at du trener hardt, og trenger proteiner, så da går jeg utifra at du trener vekter for å bli større og sterkere.

Du bør isåfall få dyttet i deg så mye proteiner som mulig, men du bør prøve deg fram en del for å se hva du trenger. Ta f.eks. en uke hvor du har litt god tid, skriv opp det du spiser (vei gjerne maten) og bruk en tabell hvor det står hva det du dytter i deg inneholder av henholdsvis kcal, fett, proteiner og karbohydrater.

(Jeg har ikke sjekket på en stund, men jeg er helt sikker på at du finner en sånn tabell her: www.iform.no, her finner du også veldig mye annet fornuftig om kost og trening).

Så ser du hvor mye proteiner du nå får i deg, via det kostholdet du nå fører.

Så kan du prøve deg fram litt i forhold til hva som passer best for deg (vi er jo veldig forskjellige), men du bør nok minst forsøke å få i deg 3+++ gram proteiner per kg kroppsvekt.

Leser du hva leger sier så vil mange si at du overhodet ikke trenger så mye proteiner, men er det noe leger ikke har greie på så er det bodybuilding og styrketrening.

Når jeg trente hardt så spiste jeg 5-6 måltider per dag, samtidig som jeg dyttet i meg ca 3-4 proteindrinker om dagen, og hver drink inneholdt vel mellom 30 og 50 gram proteiner.

Den første tok jeg sammen med frokosten fordi jeg ikke er spesielt god til å spise tidlig på morgenen, og fordi min frokost som (stort sett) består av en porsjon 4 korn med rosiner og skummet kulturmelk, ikke er spesielt proteinrik, så tok jeg en drink umiddelbart etter trening, og den besto av ca 50 gram proteiner, og ca 100 gram maltodextrin (du får kjøpt det på www.proteinfabrikken.no, og det er forholdsvis billig. 1 gram per kg kroppsvekt er "riktig" dose maltodextrin, så hvis du veier 80 kg tar du 80 gram, osv...). Spis så en time etter denne drinken.

Den siste proteinshaken tok jeg rett før leggetid.

Dersom du har problemer med å gå opp i vekt så kan også weight gain benyttes, også den som mellommåltid, men hvis man ikke har tid til å spise ca hver 3. time så kan man med fordel raskt dytte i seg en sånn drink i stedet for måltidet.

Med så mye som 3+ proteinshaker om dagen så kan dette bli forholdsvis dyrt, og det er derfor du aldri må kjøpe pulver på helsekosten. De tar svinedyre priser, så bestill heller i stort kvanta f.eks. fra www.proteinfabrikken.no (nei, jeg jobber ikke der, men de er billige. Det finnes flere gode billige shapper på nettet, bare så det er sagt, men dette er den jeg bruker).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...