Gå til innhold

Hvem har man lov til å slå?

Anbefalte innlegg

Øye for øye, tann for tann er ikke så akseptert som du tror. Stolthet er heller ikke så veldig respektert. Det er mer jungelens lov, ikke samfunnets. Jeg har sett begge slosshaner bli bøtelagt for slagsmål, selv om begge fikk omtrent like mye. Å vite hvem som begynte kan være vanskelig å bevise, og da får ofte begge svi, siden begge ofte skal hevne seg flere ganger på kort tid.

Men det er ikke snakk om øye for øye og tann for tann. Flyr en fyr på meg og slår så slår jeg igjen fordi det er selvforsvar. Ikke fordi jeg mener han fortjener det, selv om han selvsagt gjør det også.

Alternativet til å slå igjen er ofte 1) å få juling, 2) å løpe.

Da er det bedre å slå igjen.

Voksne mennesker bør uansett klare å gjøre opp seg i mellom uten å slåss, men i enkelte tilfeller av f.eks. blind vold, en eller annen idiot som egler seg til bråk og man ikke klarer å komme seg unna, eller lignende, så har man ofte ikke annet valg enn å ta igjen med samme mynt, og i slike situasjoner er det ingen fare for at man blir dømt for å ta igjen. Så sant man har vitner som ser at du ikke var skyld i slagsmålet.

Det er vel uansett svært sjelden at slike saker blir dratt inn for retten.

Fortsetter under...

"sier det samme til deg som til sofline:hvorfor er det ikke ok å slå til et krapyl av en jente hvis det er ok å slå en gutt??"

Av samme grunn som at man ikke slår damer. Det er bare noe man ikke gjør.

"tror du ikke at jenta ville tåle det like bra som gutten, at hun ville falle sammen eller knuse??vi er ikke så svakelige, altså."

Dere er ofte fysisk svakere enn gutter fra naturens side. Ikke dra likestillingen for langt!

"hvis en er krapyl er en krapyl, og da er en ikke så skjør selv om en er jente..."

Man slår uansett ikke jenter. Det er noe man har lært fra man er liten av.

"jada, er litt rødstrømpe akurat idag..."

Rødstrømper burde kunne slås, men det går litt på hvordan man definerer hunkjønn.

den var frekk!!!!fy!!!!men er egentlig enig, da, ottar-"jenter"er det ikke lett å se hvilket kjønn egentlig er.

tar meg ikke nær av det hvertfall, for jeg er overhodet ikke noen rødstrømpe vanligvis, hadde bare lyst å kverulere litt...

MEN:ja, jenter er fysisk svakere enn gutter, men ikke SÅ fysisk svake at de ikke tåler en ørefik!en knytteneve i trynet er noe annet.

og angående den barneoppdragelsen din:gjør du fremdeles absolutt alt det mamman din har lært deg???...

HA!

den var frekk!!!!fy!!!!men er egentlig enig, da, ottar-"jenter"er det ikke lett å se hvilket kjønn egentlig er.

tar meg ikke nær av det hvertfall, for jeg er overhodet ikke noen rødstrømpe vanligvis, hadde bare lyst å kverulere litt...

MEN:ja, jenter er fysisk svakere enn gutter, men ikke SÅ fysisk svake at de ikke tåler en ørefik!en knytteneve i trynet er noe annet.

og angående den barneoppdragelsen din:gjør du fremdeles absolutt alt det mamman din har lært deg???...

HA!

Jeg vet hvilke verdier man skal ta med seg, og hva som er bullshit.

Menn som slår jenter er tapere, og knapt verdt en kule. Patetiske stakkarer.

Rødstrømper er planter og regnes vel knapt som homo sapiens. Ergo er det vel egentlig ikke så jævla nøye om man ved en feil skulle komme til å denge en av dem i den troen av at det faktisk var et skikkelig mannfolk man banka.

Ulv I Faarikaal

Men det er ikke snakk om øye for øye og tann for tann. Flyr en fyr på meg og slår så slår jeg igjen fordi det er selvforsvar. Ikke fordi jeg mener han fortjener det, selv om han selvsagt gjør det også.

Alternativet til å slå igjen er ofte 1) å få juling, 2) å løpe.

Da er det bedre å slå igjen.

Voksne mennesker bør uansett klare å gjøre opp seg i mellom uten å slåss, men i enkelte tilfeller av f.eks. blind vold, en eller annen idiot som egler seg til bråk og man ikke klarer å komme seg unna, eller lignende, så har man ofte ikke annet valg enn å ta igjen med samme mynt, og i slike situasjoner er det ingen fare for at man blir dømt for å ta igjen. Så sant man har vitner som ser at du ikke var skyld i slagsmålet.

Det er vel uansett svært sjelden at slike saker blir dratt inn for retten.

Skjer det ikke noe alvorlig, så går det gjennom, men anmeldes det, og gjerningsmann er kjent, må politiet pågripe.

Selvforsvar er det ikke noe som heter i lover, men nødverge.

Handlingen må ikke overskride nødvendighet for avverging, så hvis en alene fortsetter å slå, blir det hevn, ikke nødverge.

Men loven gir mulighet for straffrihet hvis man i rettferd mister besinnelsen.

Antikt språk det her:

Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven).

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.

Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer.

Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.

:-)

Annonse

Gjest QuePasta

Jeg vet hvilke verdier man skal ta med seg, og hva som er bullshit.

Menn som slår jenter er tapere, og knapt verdt en kule. Patetiske stakkarer.

Rødstrømper er planter og regnes vel knapt som homo sapiens. Ergo er det vel egentlig ikke så jævla nøye om man ved en feil skulle komme til å denge en av dem i den troen av at det faktisk var et skikkelig mannfolk man banka.

Så det er forbudt å slå kvinner, bortsett fra de du ikke liker? ;-)

Jeg vill slått et voksent menneske som truet liv og helse på min egen sønn.

Når det gjelder barnet mitt, er jeg villig til omtrent hva som helst for å beskytte han.

Når det er sagt, så har jeg aldri slått et menneske, såvidt jeg kan huske. Jeg utelukker derfor fyllekrangler i ten-årene med kjærester der jeg kan ha dunket litt i brystkassa på han eller noe :-)

hvorfor er det ok å slå en tenåringskrapyl gutt hvis det ikke er lov med en jente med mindre man er jente selv?er ikke det kjønnsdiskriminering?og hvordan i all verden kan du si at det er ok å slå din egen mor???!!!!

jeg mener det er ok å gi ørefik til alle krapyler, uanz kjønn, men ikke eldre folk eller foreldre

"hvorfor er det ok å slå en tenåringskrapyl gutt hvis det ikke er lov med en jente med mindre man er jente selv?er ikke det kjønnsdiskriminering?og hvordan i all verden kan du si at det er ok å slå din egen mor???!!!!

jeg mener det er ok å gi ørefik til alle krapyler, uanz kjønn, men ikke eldre folk eller foreldre "

Her lyser det jo dobbeltmorel. Barn kan man godt slå, men voksne: ALDRI!!!

Fordi menn er sterkere enn kvinner og man går ikke til angrep på noen som er mindre sterk enn deg selv. Hvorfor jeg kan slå min egen mor står forklart i ett annet innlegg i denne tråden.

Annonse

• 2 uker senere...

Jeg har aldri slått noen andre enn broren min, og det var bare da vi lekesloss da vi var mindre, sluttet vel sånn i 8-9-årsalderen.

Så der fikk du den!

Det var ikke jeg som sa at det var lov å slå mora di.

Det var heller ikke jeg som sa at hun var en heks!

Sååå... jeg vet ikke helt hva jeg "fikk" der, men jeg tok ikke imot uansett!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...