Gå til innhold

Fjerning av merker på gips????HELP!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Susannn

Jeg har en peis hvor utvendig dekorasjon er laget av gips! Nå har jeg hatt et uhell her! Pipa var ødlagt så røyk fra ilden i peisen kom innover i stuen, den hvite gipsen utvendig på peisen er nå blitt sort og møkkete! :-(

Har prøvd å vaske av med en fille og vann, men det blir bare værre!

Han du et tips på hvordan man best vasker hvit gips?

Vær så snill?

Hilsen desperat,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89416-fjerning-av-merker-p%C3%A5-gipshelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv først med litt grønnsåpe i vannet. Hjelper ikke det, kan du alternativt forsøke å bruke litt Jif - det er veldig effektivt men ganske sterkt, så vask forsiktig for ellers kan malingen gå av.

Hvis ikke dette hjelper må du kanskje vurdere å male peisen på nytt?

Men er det ikke bedre å legge på et nytt lag? Å friske opp en slik peis utvendig kan da umulig være uvanlig? Spør i faghandelen der de selger slike peiser (byggvarehus?) og hør hva de sier. Kanskje de selger slikt i ferdige sett.

Kan aldri tenke meg det er noe vanskelig å "male" peisen med et nytt lag flytende gips (eller hvordan man nå gjør det)?

Gjest male på nytt

Vaske med fettløsende såpe, og male med tynn maling over. Spør og kjøp i en fargehandel, ve har både utstyr til vask og maling.

Viktig at det males tynet hvis det er mønster etc, slik at dette ikke fylles opp med maling. (jfr gipsstukkaturer i taket i gamle hus).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...