Gå til innhold

Ryggen trøbler en smule

Zirine

Anbefalte innlegg

Jeg har vært litt småplaget med ryggen etter det første svangerskap for 9 år siden, og tenker at det muligens er på tide å gjøre noe med det. Noe sier meg at det er lurt å starte med magemusklene - jeg har hørt at hvis man trener magemusklene så styrker man ryggen. Er ikke dette riktig?

Hvilke øvelser er best for meg? Sit-ups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zirine

21

• ArneAnd

6

• punkyB

5

• Babette

4

Mest aktive i denne tråden

Situps er bra - men pass på at du holder korsryggen nedi gulvet. Du skal altså bare vippe opp øverste del av overkroppen.

Ta noen vanlige med knea vanlig bøyd - evnt. løftet opp.

Så tar du noen skrå situps - dvs. du har bøyde kne - men legger det ene kneet over det andre - så skal du ta skrå situps mot det benet som fremdeles står på bakken.

For nederste del av magen ligger du å vipper opp bekkenet - eller gjør jukkebevegelser nesten.

Ryggøvelser må du også ha. Stå på 4 - rett det ene benet bakover lamgs bakken og løft det deretter rett opp sånn at det er strakt ut. Du skal ikke vippe det høyere opp enn på nivå med ryggen.

Ligg på magen og løft opp hhv. høyre ben og venstre arm - hold det litt oppe - så bytt. Her skal du heller ikke ha de for langt opp.

Gidder du mer kan du ligge på siden og vippe det øverste benet opp.

Gå turer er også bra - gjerne i litt ulendt terreng.

Litt rødvin er også godt for ryggen har jeg hørt fra sikre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situps er bra - men pass på at du holder korsryggen nedi gulvet. Du skal altså bare vippe opp øverste del av overkroppen.

Ta noen vanlige med knea vanlig bøyd - evnt. løftet opp.

Så tar du noen skrå situps - dvs. du har bøyde kne - men legger det ene kneet over det andre - så skal du ta skrå situps mot det benet som fremdeles står på bakken.

For nederste del av magen ligger du å vipper opp bekkenet - eller gjør jukkebevegelser nesten.

Ryggøvelser må du også ha. Stå på 4 - rett det ene benet bakover lamgs bakken og løft det deretter rett opp sånn at det er strakt ut. Du skal ikke vippe det høyere opp enn på nivå med ryggen.

Ligg på magen og løft opp hhv. høyre ben og venstre arm - hold det litt oppe - så bytt. Her skal du heller ikke ha de for langt opp.

Gidder du mer kan du ligge på siden og vippe det øverste benet opp.

Gå turer er også bra - gjerne i litt ulendt terreng.

Litt rødvin er også godt for ryggen har jeg hørt fra sikre kilder.

Og dette skal jeg gjøre, hvor ofte? *stønn*

Rødvin :) Inviterer du til fest? :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som punky skriver, vil jeg tilføye at noe som gjør veldig godt for ryggen er å kunne henge etter armene så du får strukket ryggen skikkelig ut. Ribbevegg eller ringer er vel ikke så enkelt å skaffe seg privat, men kanskje en trappeoppgang e.l. der det kan festes en bøyle eller noe som er behagelig å henge i.

Ellers må jeg få lov til å nevne at jeg hadde en rygghistorie for mange, mange år siden. Før jeg begynte å løpe. Legen foreslo at jeg skulle begynne med allsidig trening. Og kua så gjorde. I dag vet jeg ikke hva det er å ha vondt i ryggen. Eller hodet, for den saks skyld. Men det kan jo skyldes at jeg er blond og ikke har noe hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som punky skriver, vil jeg tilføye at noe som gjør veldig godt for ryggen er å kunne henge etter armene så du får strukket ryggen skikkelig ut. Ribbevegg eller ringer er vel ikke så enkelt å skaffe seg privat, men kanskje en trappeoppgang e.l. der det kan festes en bøyle eller noe som er behagelig å henge i.

Ellers må jeg få lov til å nevne at jeg hadde en rygghistorie for mange, mange år siden. Før jeg begynte å løpe. Legen foreslo at jeg skulle begynne med allsidig trening. Og kua så gjorde. I dag vet jeg ikke hva det er å ha vondt i ryggen. Eller hodet, for den saks skyld. Men det kan jo skyldes at jeg er blond og ikke har noe hode.

En ting kan jeg bare fortelle deg kjære Babette - jeg begynner ALDRI å løpe. Jeg gjentar ALDRI!! Dessuten begynner jeg å følge meg forfulgt - faen, du lar meg aldri få fred for denne trimmingen :)

Når det gjelder den ribbeveggen, så synes jeg ser det for meg:

"elskling, jeg ønsker meg ribbevegg til jul"

Tror du jeg blir lagt inn eller? :)

ok, nei, menne - takk for rådet uansett. Jeg kan jo alltids se om jeg ikke kan finne en plass å henge meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting kan jeg bare fortelle deg kjære Babette - jeg begynner ALDRI å løpe. Jeg gjentar ALDRI!! Dessuten begynner jeg å følge meg forfulgt - faen, du lar meg aldri få fred for denne trimmingen :)

Når det gjelder den ribbeveggen, så synes jeg ser det for meg:

"elskling, jeg ønsker meg ribbevegg til jul"

Tror du jeg blir lagt inn eller? :)

ok, nei, menne - takk for rådet uansett. Jeg kan jo alltids se om jeg ikke kan finne en plass å henge meg ;)

Det er nettopp det som er meningen. Til slutt blir du så lei av maset mitt at du like godt kan begynne. Men jeg er åpen for rask gange som et alternativ. Egentlig er ikke løping det beste for deg, hvis du har mye vondt i ryggen.

Hørte du det? Du er "off the hook"!

Svømming belaster ikke ryggen i det hele tatt. Da kan du ta med deg døtrene i bassenget også.

Altså skriver jeg svømming på din grønne resept. Er det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettopp det som er meningen. Til slutt blir du så lei av maset mitt at du like godt kan begynne. Men jeg er åpen for rask gange som et alternativ. Egentlig er ikke løping det beste for deg, hvis du har mye vondt i ryggen.

Hørte du det? Du er "off the hook"!

Svømming belaster ikke ryggen i det hele tatt. Da kan du ta med deg døtrene i bassenget også.

Altså skriver jeg svømming på din grønne resept. Er det greit?

ok da *sukk*

Da får jeg JOGGE å se om jeg finner badedrakten.

Hvor mange ganger i uka, sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sit-ups er kjedelig. Løping enda verre.

DU trenger en treningsform som passer for folk som egentlig ikke liker å trene. Dette kjenner jeg til! *S*

Gjør som meg, tren yoga! Til tross for en tidligere ryggoperasjon er jeg så god som ny i ryggen nå, og så er jeg myk som en katt - hvilket har sine fordeler;-) Man trenger ikke noe utstyr, man kan gjøre det hjemme mens man hører på yndlingmusikken sin, og man kan sikkert også nippe til et glass rødvin mens man holder på. Det siste har jeg ikke prøvd ut ennå, da. Men best av alt: man får trent hele kroppen uten at det føles som et jævla pes, og man trenger ikke å holde på sånn at man blir ukledelig rødlilla i ansiktet og svetten siler. Hvis man ikke absolutt vil. Og det vil man ikke. Ikke denne man i alle fall;-)

Svømming er også bra for vonde rygger, men da blir man jo våt. Æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok da *sukk*

Da får jeg JOGGE å se om jeg finner badedrakten.

Hvor mange ganger i uka, sa du?

Tja... To ganger i uka, kanskje?

F. eks. onsdagskvelder med påfølgende rødvin på byen, og så lørdag eller søndag sammen med ungene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sit-ups er kjedelig. Løping enda verre.

DU trenger en treningsform som passer for folk som egentlig ikke liker å trene. Dette kjenner jeg til! *S*

Gjør som meg, tren yoga! Til tross for en tidligere ryggoperasjon er jeg så god som ny i ryggen nå, og så er jeg myk som en katt - hvilket har sine fordeler;-) Man trenger ikke noe utstyr, man kan gjøre det hjemme mens man hører på yndlingmusikken sin, og man kan sikkert også nippe til et glass rødvin mens man holder på. Det siste har jeg ikke prøvd ut ennå, da. Men best av alt: man får trent hele kroppen uten at det føles som et jævla pes, og man trenger ikke å holde på sånn at man blir ukledelig rødlilla i ansiktet og svetten siler. Hvis man ikke absolutt vil. Og det vil man ikke. Ikke denne man i alle fall;-)

Svømming er også bra for vonde rygger, men da blir man jo våt. Æsj.

Komplett unyttig informasjon. Yoga. Ok, men hva gjør jeg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver dag - helst flere !! :-)

HVER DAG????

Og hvor mange hver dag om jeg tør spørre?

Jeg begynner å ønske at jeg aldri hadde bedt om råd .... *klynk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... To ganger i uka, kanskje?

F. eks. onsdagskvelder med påfølgende rødvin på byen, og så lørdag eller søndag sammen med ungene?

Du skriver så utydelig - derfor er det vanskelig å få med seg det du prøver å si ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver så utydelig - derfor er det vanskelig å få med seg det du prøver å si ...

Å, du klarer det nok. Kretsmester i unnskyldninger og bortforklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplett unyttig informasjon. Yoga. Ok, men hva gjør jeg???

Tenner litt røkelse , surrer et tørkle rundt hue og setter deg på gulvet med bena i kors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVER DAG????

Og hvor mange hver dag om jeg tør spørre?

Jeg begynner å ønske at jeg aldri hadde bedt om råd .... *klynk*

Trenger ikke så mange. Hvis du gjør dette i et kvarter minst en gang om dagen så skal det hjelpe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, du klarer det nok. Kretsmester i unnskyldninger og bortforklaringer?

Jo - ja, jeg har da vunnet en og annen medalje litt histen og pisten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...