Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kyllingfileter legges på fat, skvis saften av en sitron over og la dem stå og godgjøre seg litt. Så visper du et egg lett sammen i en bolle. I en annen bolle har du i hvetemel, salt, pepper og revet sitronskall, i en tredje bolle har du brødsmuler (daggammelt brød som du maler i foodprocessor e.l). Hvis du ønsker kan du lage et snitt i kyllingfiletene og fylle gapet med hakket hvitløk, det passer veldig godt med sitron. Så dypper du kyllingene i først mel, så egg og så brødsmulene og pakker godt sammen. Legg dem i kjøleskap ca 15 minutter. Så dypper du gjennom alt en gang til og lar hvile på nytt 15 min i kjøleskap. Så bruner du kyllingen i en stekepanne og steker videre i ovnen på 190 grader i ca 30 minutter. Dette er i allefall _min_ sitronkylling og den er veldig god.

Du kan lage kylling kiev på samme måte, da har du ikke sitronskall i melet og du fyller kyllingen med hvitløkssmør istedet. Så når du skjærer opp kyllingen renner det ut smeltet hvitløkssmør, veldig godt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89464-sitronkylling/#findComment-490084
Del på andre sider

Sitronkylling

8 kyllinglår

3 sitroner

2 hvitløkfedd

2 ts oregano

3 ss olivenolje

salt og pepper

1 løk

2 dl hønsebuljong

2 ss tomatpure

Forvarm stekeovnen til 225 grader.

Skyll kylllinglårene i kaldt vann og tørk dem.

Børst to av sitronene under rennende, kaldt vann. Riv av det gule skallet. Press saften. Del den tredje sitronen i skiver til pynt.

Press hvitløksfeddene og bland dem med sitronsaft, sitronskall, oregano og 1 ss olje. Tilsett salt og pepper.

Pensle kyllinglårene med sitronblandingen, legg dem på et ildfast fat og stek dem i cirka ti minutter.

Finhakk løken og fres den noen minutter med resten av oljen i en stekepanne. Tilsett buljong og tomatpure. La blandingen koke i noen minutter.

Ta kyllinglårene ut av ovnen og hell buljongblandingen over. Sett dem tilbake i ovnen i noen minutter.

Kontroller at kjøttet er gjennomstekt før du legger dem på et fat og pynter med sitronskivene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89464-sitronkylling/#findComment-490137
Del på andre sider

Annonse

Sitronkylling

8 kyllinglår

3 sitroner

2 hvitløkfedd

2 ts oregano

3 ss olivenolje

salt og pepper

1 løk

2 dl hønsebuljong

2 ss tomatpure

Forvarm stekeovnen til 225 grader.

Skyll kylllinglårene i kaldt vann og tørk dem.

Børst to av sitronene under rennende, kaldt vann. Riv av det gule skallet. Press saften. Del den tredje sitronen i skiver til pynt.

Press hvitløksfeddene og bland dem med sitronsaft, sitronskall, oregano og 1 ss olje. Tilsett salt og pepper.

Pensle kyllinglårene med sitronblandingen, legg dem på et ildfast fat og stek dem i cirka ti minutter.

Finhakk løken og fres den noen minutter med resten av oljen i en stekepanne. Tilsett buljong og tomatpure. La blandingen koke i noen minutter.

Ta kyllinglårene ut av ovnen og hell buljongblandingen over. Sett dem tilbake i ovnen i noen minutter.

Kontroller at kjøttet er gjennomstekt før du legger dem på et fat og pynter med sitronskivene.

sarpsborg-arbeiderblad???

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89464-sitronkylling/#findComment-490170
Del på andre sider

Hehe... så du på Alle Elsker Raymond i går?

Jeg lurte også på hva dette var for noe rart...

Hi hi.

Ja, jeg så "alle elsker Raymond", og da kom jeg på en gang jeg var i Stavanger. Da fikk jeg servert sitronkylling....

Det var godt! Men har ikke lyst til å reise tilbake for å få det servert igjen. Tenkte jeg kunne prøve på kjøkkenet her hjemme istedet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89464-sitronkylling/#findComment-490175
Del på andre sider

Kyllingfileter legges på fat, skvis saften av en sitron over og la dem stå og godgjøre seg litt. Så visper du et egg lett sammen i en bolle. I en annen bolle har du i hvetemel, salt, pepper og revet sitronskall, i en tredje bolle har du brødsmuler (daggammelt brød som du maler i foodprocessor e.l). Hvis du ønsker kan du lage et snitt i kyllingfiletene og fylle gapet med hakket hvitløk, det passer veldig godt med sitron. Så dypper du kyllingene i først mel, så egg og så brødsmulene og pakker godt sammen. Legg dem i kjøleskap ca 15 minutter. Så dypper du gjennom alt en gang til og lar hvile på nytt 15 min i kjøleskap. Så bruner du kyllingen i en stekepanne og steker videre i ovnen på 190 grader i ca 30 minutter. Dette er i allefall _min_ sitronkylling og den er veldig god.

Du kan lage kylling kiev på samme måte, da har du ikke sitronskall i melet og du fyller kyllingen med hvitløkssmør istedet. Så når du skjærer opp kyllingen renner det ut smeltet hvitløkssmør, veldig godt.

Takk for oppskriften - det var godt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89464-sitronkylling/#findComment-490592
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...