Gå til innhold

Definisjon på baufil

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Sag med spennbue hvor bladet er festet i hvert sitt ben på en bue, og med et håndtak festet til buen for håndsaging. Det finnes stående og liggende håndtak. Liggende håndtak vil gi bedre føring da bladet skal løftes på tilbakedraget og gir mer naturlig håndstilling. Løft på tibakedraget vil gi mindre slitasje på bladet og frigjøre sponet.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Bevares....

Som du skjønner er jeg mekaniker, nærmere bestemt finmekaniker.

Så har vi høyrefil, venstrefil, retardasjonsfil, akselerasjonsfil, flatfil, pussfil, ansatsfil, neglefil, nålefil, tennpluggfil, trekantfil, rundfil, halvrundfil, firkantfil, kjedesagfil og rasp !

Men hva er rasp ?

Skrevet

Så har vi høyrefil, venstrefil, retardasjonsfil, akselerasjonsfil, flatfil, pussfil, ansatsfil, neglefil, nålefil, tennpluggfil, trekantfil, rundfil, halvrundfil, firkantfil, kjedesagfil og rasp !

Men hva er rasp ?

*Overveldet*

En rasp tror jeg du finner i kjøkkenskuffen. En sånn til å raspe gulrot og ost på. Mulig rasp er et dialektord for dingsen.

*fremdeles helt svimmel*

Ulv I Faarikaal
Skrevet

*Overveldet*

En rasp tror jeg du finner i kjøkkenskuffen. En sånn til å raspe gulrot og ost på. Mulig rasp er et dialektord for dingsen.

*fremdeles helt svimmel*

En typisk utredning fra UlvIF. Rart hva som er oppi hodet mitt ? Noen ganger lekker det ut nok til å fylle bøtter, badekar og tankskip.

Skrevet

En typisk utredning fra UlvIF. Rart hva som er oppi hodet mitt ? Noen ganger lekker det ut nok til å fylle bøtter, badekar og tankskip.

Jepp. Og jeg er den typen som faktisk, av en eller annen grunn, merker meg slike opplysninger og lagrer dem! Enten jeg vil eller ikke så bare blir de oppi der. *sukk*

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Jepp. Og jeg er den typen som faktisk, av en eller annen grunn, merker meg slike opplysninger og lagrer dem! Enten jeg vil eller ikke så bare blir de oppi der. *sukk*

Helt ubrukelige data, som bare egner seg til å trøyte folk på DOL, men da gjør de litt nytte da.

Skrevet

Kan jeg få lov til å printe ut dette? Da er jeg sikker på at ekspeditør'n skjønner hva jeg skal ha når jeg ber om baufil. :)

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Kan jeg få lov til å printe ut dette? Da er jeg sikker på at ekspeditør'n skjønner hva jeg skal ha når jeg ber om baufil. :)

Hils fra meg som har slitt ut flere. Baufiler altså, ikke bare blader.

Prøv å skjære helt rett med baufil gjennom en jernbaneskinne ? Det går, men ikke uten erfaring og rettleding. Du får ikke mer enn et blad, da skal det ikke gå varmt så det mister herdingen.

:-)

Skrevet

Hils fra meg som har slitt ut flere. Baufiler altså, ikke bare blader.

Prøv å skjære helt rett med baufil gjennom en jernbaneskinne ? Det går, men ikke uten erfaring og rettleding. Du får ikke mer enn et blad, da skal det ikke gå varmt så det mister herdingen.

:-)

""Prøv å skjære helt rett med baufil gjennom en jernbaneskinne ""

Hvor'hen da? Gardermobanen?

Ulv I Faarikaal
Skrevet

""Prøv å skjære helt rett med baufil gjennom en jernbaneskinne ""

Hvor'hen da? Gardermobanen?

På en yrkesskole, det gir et inntrykk av måten å styre et basisk skjæreverktøy. Faktisk ganske nyttig.

Det helvetes vinglete bladet går dit det vil !!!!

Faktisk gjør det ikke det, men en nybegynner legger for mye press på det og føler ikke verktøyet i begynnelsen. men etter å ha begynt på nytt et par ganger, begynner hjernen å analysere :-)

Så kommer det: hvorfor går det dit ? Det er en grunn :) Alle finner det ut selv etter en stund.

Skrevet

På en yrkesskole, det gir et inntrykk av måten å styre et basisk skjæreverktøy. Faktisk ganske nyttig.

Faktisk gjør det ikke det, men en nybegynner legger for mye press på det og føler ikke verktøyet i begynnelsen. men etter å ha begynt på nytt et par ganger, begynner hjernen å analysere :-)

Så kommer det: hvorfor går det dit ? Det er en grunn :) Alle finner det ut selv etter en stund.

Er det ikke bare å stramme skruen hardt nok? Stramt = rett.

Så er det bare å opparbeide seg et bra spor og så:

Frem og tilbake x antall ganger.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Er det ikke bare å stramme skruen hardt nok? Stramt = rett.

Så er det bare å opparbeide seg et bra spor og så:

Frem og tilbake x antall ganger.

>>Er det ikke bare å stramme skruen hardt nok? Stramt = rett.

Nei, alle materialer har en svikt. og stål er ikke noe unntak. Bladet er bare 1 mm tjukt og det er utsatt for store krefter pr kvmm. Det viker unna, og den som bruker det må kjenne verktøyets begrensning "i sjela".

>>Så er det bare å opparbeide seg et bra spor og så: Frem og tilbake x antall ganger.

Jeg mistenker deg for å vite bedre :-)

Skrevet

Skjønner du kan triksene ja.

Kan jeg ikke bruke vinkelsliper, eller er den best til å lage nytt mønster i nedslitte vinterdekk med? :-)

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Skjønner du kan triksene ja.

Kan jeg ikke bruke vinkelsliper, eller er den best til å lage nytt mønster i nedslitte vinterdekk med? :-)

Jeg hørte om det med dekkene ja, oppfinnsomt, men akk så lite effektivt.

Skrevet

Men hva er rasp ?

Du glemte homofil og bifil

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Du glemte homofil og bifil

Hva bruker man en homofil til ? Å file på mennesker ?

Bifil må være opplagt noe som birøktere bruker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...