Gå til innhold

smerter i kne

Gjest Fresh

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente som trener jevnlig, ca 4 ganger i uken. Mye løping, skigåing om vinteren. Har smerter på yttersiden av kneet når jeg jogger/løper. Dette kommer etter ca 20 min. og smertene blir verre etterhvert. Det kjennes ut som kneet "låser" seg når jeg stopper under løpingen. Kjenner litt til det etterpå, spesielt når jeg går i trapper. Hva kan dette være? Gjør det noe om jeg belaster dette? Bør jeg gå til lege og evt. få tatt røntgen? Har aldri tidligere hatt problemer med knærne!

Hilsen fra Fresh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

Hei Fresh

Du har allerede fått et svar ser jeg. La meg legge til at for meg høres det vel heller ut som om du har det vi kaller et "langdistansekne". Smertene sitter så vidt jeg kan skjønne på utsiden av kneet. Dette skyldes nemlig at den seneplaten som går fra utsiden av hoften og ned "gnikker" mot utsiden av lårbenet nede ved kneet, og så blir det smerter der den "gnikkingen" foregår. Behandlingen består i å tøye ut denne lange seneplaten. Jeg tror ikke røntgen hjelper noe, men ta kontakt med en fysioterapeut som kan lære deg riktige tøyningsøvelser.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Mæhlum, Lege

Hei Fresh

Du har allerede fått et svar ser jeg. La meg legge til at for meg høres det vel heller ut som om du har det vi kaller et "langdistansekne". Smertene sitter så vidt jeg kan skjønne på utsiden av kneet. Dette skyldes nemlig at den seneplaten som går fra utsiden av hoften og ned "gnikker" mot utsiden av lårbenet nede ved kneet, og så blir det smerter der den "gnikkingen" foregår. Behandlingen består i å tøye ut denne lange seneplaten. Jeg tror ikke røntgen hjelper noe, men ta kontakt med en fysioterapeut som kan lære deg riktige tøyningsøvelser.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...