Gå til innhold

Begrepet "typen min" høres for jævlig ut

Anbefalte innlegg

Gjest MrMystic
Skrevet

Når skal folk slutte å bruke det evindelige begrepet "typen"?

For det første høres det jævlig "fjortis" ut, og for det andre syns jeg det er en nedverdigende betegnelse på en kjæreste. Jeg protesterer mot dette begrepet!

Skrevet

Det har med ulike dialekter å gjøre. Her jeg bor sier folk f. eks. "kjerringa" om kona, og det er ikke det minste nedsettende.

Jeg reagerer ikke på "typen".

"Skjærsten", derimot, kan jeg styre min begeistring for.

Skrevet

Hva vil du bli kalt da? Hva passer den mystiske herren best...:)

Gjest MrMystic
Skrevet

Hva vil du bli kalt da? Hva passer den mystiske herren best...:)

Kjæresten min er en utrolig fin betegnelse på den man er sammen med, og er glad i.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Enig, det høres ut som et 14 årig "fniserekel" :-)

Gjest MrMystic
Skrevet

Enig, det høres ut som et 14 årig "fniserekel" :-)

Det verste er at man hører folk som alderesmessig er laaangt over fjortis, som bruker dette begrepet.

Men de er kanskje fjortiser, "mentalt sett"?

Skrevet

Som Babette sier, så har det nok med dialekter å gjøre.

Jeg syns "kjæresten min" virker altfor klissete, og syns "typen" er bedre. "Typen" og "dama" er greit å bruke.

Her jeg bor nå (østlandet) bruker mange "kjerringa" og "gubben", syns ikke det høres så veldig flott ut akkurat, men jeg har skjønt at det er helt vanlig å si her. På vestlandet sier man bare kjerring og gubbe hvis man snakker om f eks "en snodig gammel gubbe" eller "hu e ei skikkelige kjerring"; altså temmelig nedsettende. Sier heler "mannen min" enn "gubben", ihvertfall.

Skrevet

Kjæresten min er en utrolig fin betegnelse på den man er sammen med, og er glad i.

Når du omtaler han/henne ovenfor andre ja, men privat da?

Jeg kaller min for kosestaven eller skatt :) Men det er altså privat, ikke ute blant folk - det ville blitt sett på som noe fjollete.

Skrevet

Jeg og! Visste ikke helt hva jeg skulle kalle han før vi flyttet sammen, jeg. Jeg var jo 30, og "typen min" hørtes bare helt bak mål ut.

Heldigvis flytta vi sammen etter et par måneder, så da kunne jeg kalle han "samboeren min" istedet:-)

Nå er han blitt "mannen min".

Gjest MrMystic
Skrevet

Når du omtaler han/henne ovenfor andre ja, men privat da?

Jeg kaller min for kosestaven eller skatt :) Men det er altså privat, ikke ute blant folk - det ville blitt sett på som noe fjollete.

Privat kaller jeg kjæresten min for Sørine Godsprekken.

Skrevet

He,he :-)

Skrevet

Hvorfor ikke Fia Bredsprekken?

*host*

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Det verste er at man hører folk som alderesmessig er laaangt over fjortis, som bruker dette begrepet.

Men de er kanskje fjortiser, "mentalt sett"?

Bare språklig.

Min mann er kurant, eller ektemann hvis man er gift.

Gjest Pricilla
Skrevet

Synes ikke det er så fælt jeg.. Men jeg er oppvokst med det utrykket så det er helt normalt for meg. Jeg sier nå samboern min, typen eller xxxx til de som vet hvem han er. "Typen" har jeg nesten slutta å si, men ikke fordi det er så grusomt.

Samboern min omtaler meg som "dama" til andre. Hjemme kaller han meg pus - av alle ting! *ler* Han kaller meg også pus forann venner... Blitt liksom "navnet" mitt, så for oss er det helt naturlig.. Andre synes sikkert vi er "klissete". Men det shiter vi i.

Jeg kaller han for gutten min, eller så bruker ejg navnet hans mest,

Skrevet

Ja, enig "typen" og "dama" høres helt forferdelig ut. Hva er galt med å si "kjæresten"? Å kalle noen for typen signaliserer ikke akkurat at det er noen dypere følelser bak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...