vin Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 hvorfor er noen egg så innigranskauen vanskelige å skrelle ? Har netopp skrelt 2 stk. fra samme pakke , de har blitt kokt like lenge og blitt lagt i kaldt vann umiddelbart! Det ene egget forsvant halvparten av det hvite sammen med skallet ! Noen råd / tips? 0 Siter
McLoud Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Det er med skalldyr som med oss mennesker, vi er alle forskjellig. 0 Siter
vin Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Skrevet 17. januar 2003 Det er med skalldyr som med oss mennesker, vi er alle forskjellig. Ehhh...takk for tipset. Tenkte kanskje at noen av eggene i pakken var gamlere enn de andre osv....en litt mere komplisert forklaring altså. Men, men... 0 Siter
McLoud Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Ehhh...takk for tipset. Tenkte kanskje at noen av eggene i pakken var gamlere enn de andre osv....en litt mere komplisert forklaring altså. Men, men... Av og til så er forklaringene simplethen så åpenbare at vi har vondt for å se dem. :-) Subsidiært støtter jeg teorien om aldersforskjellen. 0 Siter
Vincent Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Et lille apropos: Fra "Lærebog i de forskjellige Grene af Husholdningen" - Hanna Winsnes (1789-1872): (ikke noe om koking eller skrelling, men om oppbevaring - leeeenge før kjøleskapets tid...) Æg Der er blandt mange andre, 2 Maader at gjemme Æg paa, der gjør, at man endog kan indsamle dem til Vinterbrug i den varmeste Tid paa Sommeren, da de ere billigst at kjøbe, og da man ogsaa faaer fleest af sine egne Høns, men begge disse Maader ere besværlige. No. 1. Man forskaffer sig et tæt og reent Qvarter med et Laag der slutter, men som uden Vanskelighed maa kunne løftes af og paa; nede ved Qvarterets Bund, bo- res Hul og isættes Tap som paa et Anker. Qvarteret maa staa paa en Fod. Æggene lægges heri eftersom man faaer dem og overheldes med koldt rindende Vand, der daglig aftappes og friskt Vand heldes paa. Det maa al- drig blive saa fuldt af Æg, at jo Vandet staaer over. Naar det bliver saa koldt, at man frygter for Frost, maa Qvarteret flyttes paa et tempereret Sted, eller ogsaa maa Æggene optages, tørres og gjemmes anderledes. Man laver en Røre af Kalk og Vand, og eftersom Æggene bliver indsamlede, overstryger man deres Skal, der først maa være afvasket og tørret, med denne Røre. Det skeer bedst med en liden Malerkost. Naar de ligge udover et Fad for at tørres, bliver der altid et bart Sted, hvor de vende ned mod Fadet, dette maa overstry- ges, naar den anden Side er tør. Naar Æggene nu ere vel oversmurte og tørre, kunne de lægges paa hinanden i en Kurv eller Spand, og naar de blot ikke knækkes ved at flyttes, saa ere de bevarede lige til Kulden begynder, hvilken dog senere beskadiger disse end dem, der staa i Vand. Somme gjemme Æg i Salt, Andre i Aske, atter An- dre i Avner. Hvad mig angaaer, da nedlægger jeg dem ikke i nogen Ting; men vasker blot Skallen forsigtig reen, naar de blive indbragte, og tørrer dem vel, siden hænges de i en Kurv paa et tempereret Sted; men det er nød- vendigt, at de ofte blive efterseede, at ikke Et iblandt, der kan have faaet et Stød, skulde derved bedærves og skade de Øvrige ved sin Lugt, der strax bedærver dem. De flyttes derfor ofte af en Kurv i en anden, hvorved de Underste komme ovenpaa, og saaledes kan de holde sig hele Vintren, naar de blot ikke fryse. Naar man ikke vil bruge nogen af de 2 første beskrevne Maader, kunne Æg, som man vil gjemme til Vinteren, ikke samles førend den stærkeste Hede er over; man pleier begynde efter Hunde- dagene. Det er ogsaa meget vigtigt, at de ikke ligge længe under Hønen i Redet, man at de blive indtagne hver Dag. Hønen beholder et mærket Æg, for ikke at forlade Redet. Æg, som man kjøber, kunne proberes paa forskjellige Maa- der, om der skulde findes raadne iblandt; men om de have lagt længe i Reden, og saaledes ere mindre duelige til at gjemmes, kan man ikke komme efter. Æggene proberes enten ved at slippe Et for Et, i koldt Vand, hvorved de gode synke, og de daarlige flyde, dog kan dette slaae feil; da de, hvori der er Begyndelse til Kyllinger, ogsaa synke. No- get sikkrere er det, at holde Ægget foran et Lys, og see om Blomme og Hvide sees hver for sig. Ligeledes er det et sikkert Mærke paa gode Æg, naar man ved at sætte sin Tungespids mod Æggets Ende, føler den runde Ende lun- ken og den spidse kold. De kunne gjerne vaskes i koldt Vand først, den runde Ende beholder dog sin Varme, saa- længe Ægget er godt. -- http://www.dokpro.uio.no/litteratur/winsnes/frames.htm 0 Siter
vin Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Skrevet 17. januar 2003 Et lille apropos: Fra "Lærebog i de forskjellige Grene af Husholdningen" - Hanna Winsnes (1789-1872): (ikke noe om koking eller skrelling, men om oppbevaring - leeeenge før kjøleskapets tid...) Æg Der er blandt mange andre, 2 Maader at gjemme Æg paa, der gjør, at man endog kan indsamle dem til Vinterbrug i den varmeste Tid paa Sommeren, da de ere billigst at kjøbe, og da man ogsaa faaer fleest af sine egne Høns, men begge disse Maader ere besværlige. No. 1. Man forskaffer sig et tæt og reent Qvarter med et Laag der slutter, men som uden Vanskelighed maa kunne løftes af og paa; nede ved Qvarterets Bund, bo- res Hul og isættes Tap som paa et Anker. Qvarteret maa staa paa en Fod. Æggene lægges heri eftersom man faaer dem og overheldes med koldt rindende Vand, der daglig aftappes og friskt Vand heldes paa. Det maa al- drig blive saa fuldt af Æg, at jo Vandet staaer over. Naar det bliver saa koldt, at man frygter for Frost, maa Qvarteret flyttes paa et tempereret Sted, eller ogsaa maa Æggene optages, tørres og gjemmes anderledes. Man laver en Røre af Kalk og Vand, og eftersom Æggene bliver indsamlede, overstryger man deres Skal, der først maa være afvasket og tørret, med denne Røre. Det skeer bedst med en liden Malerkost. Naar de ligge udover et Fad for at tørres, bliver der altid et bart Sted, hvor de vende ned mod Fadet, dette maa overstry- ges, naar den anden Side er tør. Naar Æggene nu ere vel oversmurte og tørre, kunne de lægges paa hinanden i en Kurv eller Spand, og naar de blot ikke knækkes ved at flyttes, saa ere de bevarede lige til Kulden begynder, hvilken dog senere beskadiger disse end dem, der staa i Vand. Somme gjemme Æg i Salt, Andre i Aske, atter An- dre i Avner. Hvad mig angaaer, da nedlægger jeg dem ikke i nogen Ting; men vasker blot Skallen forsigtig reen, naar de blive indbragte, og tørrer dem vel, siden hænges de i en Kurv paa et tempereret Sted; men det er nød- vendigt, at de ofte blive efterseede, at ikke Et iblandt, der kan have faaet et Stød, skulde derved bedærves og skade de Øvrige ved sin Lugt, der strax bedærver dem. De flyttes derfor ofte af en Kurv i en anden, hvorved de Underste komme ovenpaa, og saaledes kan de holde sig hele Vintren, naar de blot ikke fryse. Naar man ikke vil bruge nogen af de 2 første beskrevne Maader, kunne Æg, som man vil gjemme til Vinteren, ikke samles førend den stærkeste Hede er over; man pleier begynde efter Hunde- dagene. Det er ogsaa meget vigtigt, at de ikke ligge længe under Hønen i Redet, man at de blive indtagne hver Dag. Hønen beholder et mærket Æg, for ikke at forlade Redet. Æg, som man kjøber, kunne proberes paa forskjellige Maa- der, om der skulde findes raadne iblandt; men om de have lagt længe i Reden, og saaledes ere mindre duelige til at gjemmes, kan man ikke komme efter. Æggene proberes enten ved at slippe Et for Et, i koldt Vand, hvorved de gode synke, og de daarlige flyde, dog kan dette slaae feil; da de, hvori der er Begyndelse til Kyllinger, ogsaa synke. No- get sikkrere er det, at holde Ægget foran et Lys, og see om Blomme og Hvide sees hver for sig. Ligeledes er det et sikkert Mærke paa gode Æg, naar man ved at sætte sin Tungespids mod Æggets Ende, føler den runde Ende lun- ken og den spidse kold. De kunne gjerne vaskes i koldt Vand først, den runde Ende beholder dog sin Varme, saa- længe Ægget er godt. -- http://www.dokpro.uio.no/litteratur/winsnes/frames.htm Gosh....imponert ass !! Men en ting fant jeg ut av det der ; legg eggene i kokende vann. Jeg putter dem oppi når vannet er kaldt ...kanskje løsningen ligger der gitt ! 0 Siter
Alpt Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Gosh....imponert ass !! Men en ting fant jeg ut av det der ; legg eggene i kokende vann. Jeg putter dem oppi når vannet er kaldt ...kanskje løsningen ligger der gitt ! Eggene skal legges i kokende vann ja, ellers skjer det du opplever.. Stikk gjerne hull i egget med en knappenål (i tuppen) før du hiver dem i vannet, så slipper du at de sprekker så lett. 0 Siter
vin Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Skrevet 17. januar 2003 Eggene skal legges i kokende vann ja, ellers skjer det du opplever.. Stikk gjerne hull i egget med en knappenål (i tuppen) før du hiver dem i vannet, så slipper du at de sprekker så lett. Thanks ;o) Får prøve det da ! Men blir det ca. 4 minutter da også , for å få dem litt bløte i midten , eller mere ? 0 Siter
Alpt Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Thanks ;o) Får prøve det da ! Men blir det ca. 4 minutter da også , for å få dem litt bløte i midten , eller mere ? 6 minutter er bra for å spise fra skallet og 10 minutter om det skal på brødskiva.. Trur eg(g). 0 Siter
Vincent Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Thanks ;o) Får prøve det da ! Men blir det ca. 4 minutter da også , for å få dem litt bløte i midten , eller mere ? Hvor lenge skal egget kokes? Koketiden her gjelder romtempererte egg som legges i kokende vann. Bløtkokte egg: 3-5 min. Fast hvite, litt bløt plomme: 6-8 min. Hardkokte egg: 9-10 min. http://www.egg.no/sporsmal/default.cfm#3 0 Siter
Vincent Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Hvor lenge skal egget kokes? Koketiden her gjelder romtempererte egg som legges i kokende vann. Bløtkokte egg: 3-5 min. Fast hvite, litt bløt plomme: 6-8 min. Hardkokte egg: 9-10 min. http://www.egg.no/sporsmal/default.cfm#3 aha! Hvordan kan jeg få skallet lettere av hardkokte egg? Temperér eggene i minst ½ time i romtemperatur før koking. www.egg.no -- :-) 0 Siter
Gjest Uglemor Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Min søster som har høner sier at de helt ferske eggene er vanskelige å skrelle. Får de stå noen dager før man koker dem, går skallet lettere av. 0 Siter
vin Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Skrevet 17. januar 2003 aha! Hvordan kan jeg få skallet lettere av hardkokte egg? Temperér eggene i minst ½ time i romtemperatur før koking. www.egg.no -- :-) Takk for god og nyttig infarmasjon !! ;o) Hilsen eggspiseren 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.