molli Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Jeg leser ofte innlegg her på DOL, der folk skal bruke et gammelt ordtak eller uttrykk, og så blander de sammen litt og ut kommer det et helt annet. PS! Det beste jeg har hørt, må forresten være historien bak nicket til Ulv i Faarikaal! :-) Noen ordtak er lette å kjenne igjen, siden forandringen er så liten. Mens andre er en fifty/fifty blanding av minst to:-) Dette har en liten vri: "Ikke ta alle under en kam". Her er det to ord som er byttet ut. Noen som vet hvilke to ord jeg mener? :-) Og har du en god virkelighetshistorie om bruk av ordtak/uttrykk på lager? :-) 0 Siter
Gjest Surrealis Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Skulle kanskje linket deg direkte til søstra mi. Hun er kanskje ikke det største språkfantomet her til lands. Ord og uttrykk blandes i annenhver setning. Et eksempel fra bare noen dager siden (som jeg husker): "...han var hjemme grytidlig på kvelden." 0 Siter
Gjest bang-bang.no Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Jeg syns følgende ordtak er fint: "Det er bedre å hoppe over bekken etter ti fugler, enn å få det sure eplet i skjegget" 0 Siter
joppa Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Hehe, akkurat det uttrykket har jeg sett i mange varianter, ja! "Dra alle gjennom en kam" og sånn! Rart at det skal være så vanskelig - men det rette skal være "å skjære alle over en kam". Hm, jeg pleier alltid å le av masse her på dol, må nå kommer jeg jammen ikke på et eneste eksempel til, gitt. 0 Siter
Nyco Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Ikke gre alle med samme kam er det vel? Uansett, ei berte jeg kjente engang trudde uttrykket "å kjenne lusa på gangen" var at det var lus i gangen... 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Gammelt jungelordtak: Når FANTOMET rir promper Hero, derfor løper ikke Ulv bak, men foran ! 0 Siter
Gjest sussi Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 hehe, det fikk meg til å tenke på en tidligere venninne som hadde det som kongen i egget....... 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Hva er historien bak nicket til Ulv i Faarikaal? 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 17. januar 2003 Skrevet 17. januar 2003 Hva er historien bak nicket til Ulv i Faarikaal? http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=1244988 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.