Ha-vanskelig Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Kjære Sør, det var kanskje ikke "en svansk fremmedarbeider" DU tenkte på, men her må du ganske enkelt la være med å overføre egen snever tankegang på andre. (Her generaliserer du, du stigmatiserer de som tenker annerledes enn du.) Som sagt: jeg er enig med deg i sak. Men kanskje vi oppnår mer med å møte fremmedfrykt og stupiditet på en vennlig måte? Dessverre tror jeg du her på DOL har skapt mer rasisme enn du har klart å overbevise folk om at innvandring ikke er noen trussel for Norge. Og det er trist! Jo Benchow har nok et poeng når han hevder at mange som vil ha enerett på betegnelsen "anti-rasist" har gjort stor skade for det anti-rasistiske arbeidet. Det er et paradoks som en ikke uten videre bør avfeie som sludder. For det vi ønsker, Sør, er vel mer et samfunn uten rasisme enn liksom å vinne en efterhånden svært tåpelig diskusjon her på DOL. Enig? Vennlig hilsen Hei, Møte fremmedfrykt med vennlighet...ja...og ikke minst...saklighet. Med vennlig hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Kjære Sør, det var kanskje ikke "en svansk fremmedarbeider" DU tenkte på, men her må du ganske enkelt la være med å overføre egen snever tankegang på andre. (Her generaliserer du, du stigmatiserer de som tenker annerledes enn du.) Som sagt: jeg er enig med deg i sak. Men kanskje vi oppnår mer med å møte fremmedfrykt og stupiditet på en vennlig måte? Dessverre tror jeg du her på DOL har skapt mer rasisme enn du har klart å overbevise folk om at innvandring ikke er noen trussel for Norge. Og det er trist! Jo Benchow har nok et poeng når han hevder at mange som vil ha enerett på betegnelsen "anti-rasist" har gjort stor skade for det anti-rasistiske arbeidet. Det er et paradoks som en ikke uten videre bør avfeie som sludder. For det vi ønsker, Sør, er vel mer et samfunn uten rasisme enn liksom å vinne en efterhånden svært tåpelig diskusjon her på DOL. Enig? Vennlig hilsen Det er forskjell på å møte genuin frykt og spørsmål på en vennlig måte, og å besvare en person som har for vane å skrive innlegg om hvordan man skal gå med en gris i bånd på Grønland torg for å plage muslimene. Det sier seg selv at han neppe er mottagelig for noe som helst, annet enn en dose av egen medisin. Jeg regner med at andre folk er oppegående nok til å gjennomskue hans konspirasjonsteorier. Men det er klart - det er alltid lettere å spre ubegrunnet frykt for "de fremmede" enn å ha en fornuftig samtale. Det siste har dog aldri vært hans hensikt - noe han har innrømmet lengre nede i denne tråden. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Hei, Møte fremmedfrykt med vennlighet...ja...og ikke minst...saklighet. Med vennlig hilsen, Hvor mange ganger mener du man skal gjøre det? (Når "fremmedfrykten" kommer gang etter gang som løgn og halvsannheter fra samme person...) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Du har jo selv skrevet at de knapt kan få jobber andre steder, og at mange av de har sagt opp. Da bør det ikke være videre vanskelig å få dem tilbake, gjerne bedre organisert. Ikke skap problemer som ikke finnes. Med vennlig hilsen >>Du har jo selv skrevet at de knapt kan få jobber andre steder, De får jobber i massevis, men nesten bare i staten. >>og at mange av de har sagt opp. Ja og fått jobb i staten et annet sted i landet eller er sykmeldt. >>Da bør det ikke være videre vanskelig å få dem tilbake, gjerne bedre organisert. Ånei, alle vet hvor de kan få det godt, og de er bare mennesker, frie mennesker. De oppsøker selvsagt de beste plassene, som alle andre. >>Ikke skap problemer som ikke finnes. Trenger ikke skape, og kan ikke skape. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Hei, Vi tar eksempelet en gang til: :-) La oss si at noen kommer med falske beskyldninger/konspirasjonsteorier mot deg. OK? Vedkommende kan ikke bevise det, eller noe slikt,men gjentar det ofte nok til at ditt rykte til slutt blir svertet. Du påpeker at beskyldningene er falske noen ganger (høflig og redelig), men den andre personen fortsetter å insinuere. Skal denne personen kunne forlange at du skal måtte renvaske deg gang etter gang etter gang? Hver gang han/hun kommer med en beskyldning? Eller er det, etter den 572. falske anklagen, "OK" å be personen "dra til helvete på en åpen båt"? Med vennlig hilsen ...og kanskje det er dette herr Faarikaal føler akkurat nå: at du, som vanlig (?), tillegger ham andre motiver enn han har. Og da kan det jo hende at han vil be deg om å dra dit pepperen angivelig gror. Men har vi da kommet noe stort lenger enn a) å tilspisse konflikten og underholde dem av oss som ikke ønsker en informativ og nyansert debatt men som liker å se på diskusjon som en eller annen form for "fektekunst". Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Hei, Hvis man bruker eksempelt jøder/nazister i denne debatten, må man være klar over de assosiasjoner det gir. Vi beveger oss da mot menneskerettigeheter v. brudd på disse. Jeg ser ikke hvor dette passer inn i en debatt som (påstår å) se innvandring i relasjon med en (påstått) krise i velferdsstaten Norge. Med vennlig hilsen, Hei, les hva jeg skriver, og bemerk ordet "generelt" i begynnelsen av innlegget. Forøvrig er faktisk sammenligningen relevant, fordi nazistene beskyldte jødene (en liten, isolert gruppe i samfunnet) for alle mulige ting de åpenbart ikke var skyldige i. De skapte en ekstrem "oss og dem" holdning, akkurat som visse elementer i Norge ønsker å få til med dem som ikke er "etniske nordmenn". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Hei, Møte fremmedfrykt med vennlighet...ja...og ikke minst...saklighet. Med vennlig hilsen, Kjære venn! En er ikke vennlig om en ikke også er saklig. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 >>Du har jo selv skrevet at de knapt kan få jobber andre steder, De får jobber i massevis, men nesten bare i staten. >>og at mange av de har sagt opp. Ja og fått jobb i staten et annet sted i landet eller er sykmeldt. >>Da bør det ikke være videre vanskelig å få dem tilbake, gjerne bedre organisert. Ånei, alle vet hvor de kan få det godt, og de er bare mennesker, frie mennesker. De oppsøker selvsagt de beste plassene, som alle andre. >>Ikke skap problemer som ikke finnes. Trenger ikke skape, og kan ikke skape. Så er ikke problemet verre enn at staten kan omorganisere litt. Uansett har du fremdeles ikke underbygget at dette engang er noe problem, utenfor din egen fantasi. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Hei, Det ble klarere nå. Herr. Fåikål har rett til å legge sin påståtte paranoia frem på DOL så ofte han ønsker det. Jeg ser ikke hvor Fårikål gjør krav på å bli ridikulisert...selv om han mangler argumentasjon for sine påstander, så gjør ikke hans uttalelser Herr. Fårikål til rasist. Herr. Fåikål må selvsagt forvente å få 'pepper', men jeg kan vanskelig se hvor rasist-stempelet kommer inn. Med vennlig hilsen, Hvor har jeg kommet med rasist-stempelet? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Hei, Møte fremmedfrykt med vennlighet...ja...og ikke minst...saklighet. Med vennlig hilsen, Den er jeg med på, fremmedfrykt krever informasjon, saklighet og tålmodighet. Å klore folk i trynet og kneble dem er ikke tjenlig. Hvor mange har jeg ikke møtt som har sagt: "Jeg trodde ikke pakistanere var så hyggelige og laget så god mat !" Enkle virkemidler, balansert ro, høflighet og respekt fra alle parter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 ...og kanskje det er dette herr Faarikaal føler akkurat nå: at du, som vanlig (?), tillegger ham andre motiver enn han har. Og da kan det jo hende at han vil be deg om å dra dit pepperen angivelig gror. Men har vi da kommet noe stort lenger enn a) å tilspisse konflikten og underholde dem av oss som ikke ønsker en informativ og nyansert debatt men som liker å se på diskusjon som en eller annen form for "fektekunst". Vennlig hilsen Hei, UIF innrømmer jo lengre nede at det er hensikten med tråden. Han er ikke interessert i "løsninger", men i å forhindre integrasjon. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Den er jeg med på, fremmedfrykt krever informasjon, saklighet og tålmodighet. Å klore folk i trynet og kneble dem er ikke tjenlig. Hvor mange har jeg ikke møtt som har sagt: "Jeg trodde ikke pakistanere var så hyggelige og laget så god mat !" Enkle virkemidler, balansert ro, høflighet og respekt fra alle parter. Du skriver: "Den er jeg med på, fremmedfrykt krever informasjon, saklighet og tålmodighet." Ja - men det du skriver har til hensikt å spre mer fremmedfrykt.... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Det er forskjell på å møte genuin frykt og spørsmål på en vennlig måte, og å besvare en person som har for vane å skrive innlegg om hvordan man skal gå med en gris i bånd på Grønland torg for å plage muslimene. Det sier seg selv at han neppe er mottagelig for noe som helst, annet enn en dose av egen medisin. Jeg regner med at andre folk er oppegående nok til å gjennomskue hans konspirasjonsteorier. Men det er klart - det er alltid lettere å spre ubegrunnet frykt for "de fremmede" enn å ha en fornuftig samtale. Det siste har dog aldri vært hans hensikt - noe han har innrømmet lengre nede i denne tråden. Med vennlig hilsen Kjære Sør, det er et litt skremmende menneskesyn du anfører her. Jeg håper det ikke er ditt alvor. Jeg synes ikke man skal avskrive mennesker pga. deres meninger. Også Sigurd Allern skjønte til sist at han i sin tid tok feil. Men jeg er sikker på at mennesker dessverre fungerer slik at dersom de føler seg angrepet, blir de enda mer fastlåst i allerede etablert tenkemåte. Og tenk over følgende Sør: bedrive den type debatt som du (og andre) holder på med her på DOL, er ingen sak. Det er for det meste snakk om å krangle hvor målet er å vinne diskusjonen. Det virkelig utfordrende er å forsøke å forstå herr Faarikaal: hva med å la Webers "forstående sosiologi" være utgangspunkt. men det er klart: det enkleste er jo å angripe Faarikall, kalle ham "dum" og "uforbederlig". Dessuten fpr man ikke gleden av å skrive sine "sure petitesser" til dem man ikke er enig med. Spørsmålet er imidlertid om dette er særlig formålstjenelig. I "kamp" med herr Faarikaal" får du kanskje en slags etterlengtet bekreftelse på at du behersker kverulering. Men behersker du det å overbevise? Her har du en oppgave; lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Så problemer oppstår kun fordi noen snakka om dem ? Problemene forsvinner hvis vi holder kjeft om dem ? Dette høres kjent ut. Hvis man påstår ofte nok at "mørkhudete er kriminelle" vil enhver instans av en mørkhudet kriminell til slutt bli "bevis" på at påstanden er sann - helt uavhengig av om det er like mange "hvithudete kriminelle" - fordi man bemerker at "ah! Der var en!". Når du sprer ditt hysteri om "problemene" så er det det samme. Selvsagt vil det alltid være noen problemer (med eller uten innvandrere), og ved å skylde på innvandring, får du alle problemene "over dit". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Hei, UIF innrømmer jo lengre nede at det er hensikten med tråden. Han er ikke interessert i "løsninger", men i å forhindre integrasjon. Med vennlig hilsen Kjære Sør, det er din tolkning av ham. Og du vet vel sikkert at en tilfører en tekst like mye som en får ut av den. Så kanskje det er du som søker konfrontasjon? ...på meg virker det som om du nyter å kverulere her på DOL. Kort sagt: å hamre løs på herr Faarikaal er ikke den minste sak. Men forsøk heller å vinne ham for vår sak. D e t er en reell utfording. Og det krever nok langt mer enn du har vist så langt. For øvrig overlater jeg scenen til deg, "Erasmus". I denne typer komedier, liker jeg ikke selv å delta. Men husk at det hjalp Erasmus lite å vinne en diskusjon med "Per Degn". Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Så er ikke problemet verre enn at staten kan omorganisere litt. Uansett har du fremdeles ikke underbygget at dette engang er noe problem, utenfor din egen fantasi. Med vennlig hilsen Jeg liker ikke å refere til artikler da det kan oppfattes som jeg har den meningen som journalisten vil forfekte, men dette får stå som et eksempel. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/oslo/article.jhtml?articleID=424183 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Du skriver: "Den er jeg med på, fremmedfrykt krever informasjon, saklighet og tålmodighet." Ja - men det du skriver har til hensikt å spre mer fremmedfrykt.... Med vennlig hilsen Nei det har det ikke. Nok et bevis på at du kun er ute etter meg, ikke saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Kjære Sør, det er et litt skremmende menneskesyn du anfører her. Jeg håper det ikke er ditt alvor. Jeg synes ikke man skal avskrive mennesker pga. deres meninger. Også Sigurd Allern skjønte til sist at han i sin tid tok feil. Men jeg er sikker på at mennesker dessverre fungerer slik at dersom de føler seg angrepet, blir de enda mer fastlåst i allerede etablert tenkemåte. Og tenk over følgende Sør: bedrive den type debatt som du (og andre) holder på med her på DOL, er ingen sak. Det er for det meste snakk om å krangle hvor målet er å vinne diskusjonen. Det virkelig utfordrende er å forsøke å forstå herr Faarikaal: hva med å la Webers "forstående sosiologi" være utgangspunkt. men det er klart: det enkleste er jo å angripe Faarikall, kalle ham "dum" og "uforbederlig". Dessuten fpr man ikke gleden av å skrive sine "sure petitesser" til dem man ikke er enig med. Spørsmålet er imidlertid om dette er særlig formålstjenelig. I "kamp" med herr Faarikaal" får du kanskje en slags etterlengtet bekreftelse på at du behersker kverulering. Men behersker du det å overbevise? Her har du en oppgave; lykke til! Vennlig hilsen Hei, Det er begrenset hvor mye man gidder å bedrive voksenopplæring for UIF. Han vet utmerket godt hvordan landet ligger. Hans overkskrifter om "strukturen bryter sammen" er falske påstander han fremsetter, for så å komme med løsningen (på et ikke-reelt problem). Løsningen er selvsagt "mindre invandring". Dette har han gjort flere ganger, samtidig som han ikke evner å ha en saklig debatt om emnet (for det vil selvsagt avsløre ham). Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Hvis man påstår ofte nok at "mørkhudete er kriminelle" vil enhver instans av en mørkhudet kriminell til slutt bli "bevis" på at påstanden er sann - helt uavhengig av om det er like mange "hvithudete kriminelle" - fordi man bemerker at "ah! Der var en!". Når du sprer ditt hysteri om "problemene" så er det det samme. Selvsagt vil det alltid være noen problemer (med eller uten innvandrere), og ved å skylde på innvandring, får du alle problemene "over dit". Med vennlig hilsen Hvis du ofte nok omtaler min saklighet som hysteri, så vil alle til slutt tro deg ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Kjære Sør, det er din tolkning av ham. Og du vet vel sikkert at en tilfører en tekst like mye som en får ut av den. Så kanskje det er du som søker konfrontasjon? ...på meg virker det som om du nyter å kverulere her på DOL. Kort sagt: å hamre løs på herr Faarikaal er ikke den minste sak. Men forsøk heller å vinne ham for vår sak. D e t er en reell utfording. Og det krever nok langt mer enn du har vist så langt. For øvrig overlater jeg scenen til deg, "Erasmus". I denne typer komedier, liker jeg ikke selv å delta. Men husk at det hjalp Erasmus lite å vinne en diskusjon med "Per Degn". Vennlig hilsen Hei, Man vinner ikke alle over på sin side. Noen har bestemt seg for å hate, og det helt uavhengig av fakta. Hvis fakta ikke stemmer med fordommene deres, overser man fakta. UIF kan fortsette å skrive det han orker. Jeg håper folk tenker seg om såpass at de ser hva som er løgn og konspirasjon "systemet bryter sammen". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89861-crisis-what-crisis-innvandringen-eksploderer-strukturen-bryter-sammen/page/10/#findComment-493482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.