Gå til innhold

Crisis ? What crisis ? Innvandringen eksploderer, strukturen bryter sammen

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke hindre integrasjon, hvor har jeg skrevet noe som antyder det ?

Ingenting ville glede meg mer enn at _alle_ kunne leve i fred, rettferdighet og fordragelighet.

Du tillegger meg så mye uriktig negativt at du må hate meg.

Nei, du er ikke viktig nok til å hate, eller engang bli opprørt over.

Dine innlegg her på DOL vitner om at din hensikt er å forhindre integrasjon. Innlegg etter innlegg hvor hovedfokus er at "de slemme var selvsagt innvandrere", og hvordan alt er "krise".

Det fine er at du i denne tråden avslørte deg selv til gangs.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 290
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

109

• Ulv I Faarikaal

89

• Ha-vanskelig

18

• Zakk Wylde

9

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Kjære Sør,

det er en tvilsom debatteknikk ikke å svare på et spørsmål foruten å stille et nytt. Ja, ja.

Jeg anser ikke DOL som noe reelt forum for saklig diskusjon. Her er det mer rom for uformelle betraktninger.

Men det tjener ingen -- spesielt ikke den antirasistiske kamp -- at man hetser opp situasjonen.

Man kan argumentere godt for et syn ved å la urimelige tanker falle for manglende logikk.

Jeg tror ikke herr Faarikaal er rasist. Men det ville være trist om han, fordi han møter på en usympatisk "anti-rasist" , rent på tross skulle innta den gale side i denne saken.

Mennesker er irrasjonelle.

Tenk over din rolle her på DOL. Kanskje du kan oppnå mer ved å være mer imøtekommende. Det er jo gjerne d e n holdningen du vil vi skal møte våre innvandrer med, ikke sant?

Vennlig hilsen

Jeg har møtt SVÆRT usympatiske mennesker fra begge sider. Min reaksjon er at jeg ikke vil ha noe med dem å gjøre.

Den verste antirasisten jeg har møtt kalte en kompis av meg for "slavehandler", hvorpå kompisens thailandske kone ga fyren minst ti ørefiker så brillene skvatt bortover.

Moralen i den historien er at man kan bomme så forferdelig at det ikke kan rettes opp igjen, og effekten kan være motsatt av det er ment. Fyren visste ikke at damen var lektor og norskfødt, men trodde kompisen hadde "importert" henne og ville vise sin forakt for slikt.

Ulv I Faarikaal

Vi kan begynne med overskriftene:

"Crisis"

"innvandringen eksploderer"

"strukturen bryter sammen"

"systemet bryter sammen"

Og jeg har ikke engang begynt på selve innleggene enda.

Med vennlig hilsen

*ikke særlig imponert*

Viser til tidligere svar til deg.

Du har fremdeles ikke selv gjort noe som får UIF til å endre holdninger...

Med vennlig hilsen

*Du har fremdeles ikke selv gjort noe som får UIF til å endre holdninger...*

Den dagen kommer aldri da din aggresseive hatpropaganda vil få noen til å endre oppfatning om noe som helst, da muligens med unntak av alle dem som i rein avsksy mot deg og den såkalte "argumentasjonen" din havner i motsatt leir av ren refleks.

Kan begynne å lure på om du jobber for Vigrid med hensikt å drite ut seriøst antirasistisk arbeid.

Jeg nekter simpelten å tro at det finnes slike tullinger i real-life.

Relevansen var til sosialetaten og disses arbeidsforhold selvsagt. Det var jo det vi diskuterte.

Dette er kanskje grunnen til at få eller ingen vil jobbe der ?

Skal vi stenge fødestuene også, siden de fleste som er innom sosialetaten kommer fra fødestuene? ;-)

At arbeidsvilkåene på sosialkontorene kan være vanskelig, har svært liten relevans til det du snakker om. Det er bare krise-maksimering av verste slag.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Dine innlegg her på DOL vitner om at din hensikt er å forhindre integrasjon. Innlegg etter innlegg hvor hovedfokus er at "de slemme var selvsagt innvandrere", og hvordan alt er "krise".

Med vennlig hilsen

Hva har jeg avslørt som jeg ikke skriver rett ut ?

Kan du finne et innlegg som uttrykker fremmedhat ? Fremmedfrykt ? Rasisme ?

Jeg innhar ingen av disse "egenskapene" og ønsker ikke formidle slikt.

Annonse

Den dagen kommer aldri da din aggresseive hatpropaganda vil få noen til å endre oppfatning om noe som helst, da muligens med unntak av alle dem som i rein avsksy mot deg og den såkalte "argumentasjonen" din havner i motsatt leir av ren refleks.

Kan begynne å lure på om du jobber for Vigrid med hensikt å drite ut seriøst antirasistisk arbeid.

*gjesp*

Med deg slipper vi ihvertfall å lure hvem du jobber for... ;)

Med vennlig hilsen

Med vennlig hilsen

Jeg makter ikke å følge debatten fullt ut, men jeg ser at du ønsker integrering av de ankomne.

Vi kan konstatere at fremmedkulturelle innvadrere nå samles i egne områder, hvor de kan forholde seg til sine "egne" og egen kultur, til en viss grad skjermet fra den norske.

Ville ikke et krav om integrering overfor slike grupper nærmest være å anse som et overgrep (kfr. samepolitikken i den umiddelbare etterkrigstid)?

Er vi her ved noe av kjernen i problemet? Og har ikke dette problemet også noe å gjøre med innvandringens omfang?

Ikke din heller.

Ikke har du løsninger, ikke har du forståelse, ikke har du innsikt, ikke respekt, bare forakt.

Jeg har nå oppfunnet uttrykket "å klore i trynet". Slik adferd gavner ingen sak. Å kneble folk har ikke løst noen problemer.

Nei, du har ikke oppfunnet "klore i tryne". Det er mange som har gjort det lenge før du begynte med det.

Med vennlig hilsen

Gjest mislykket

Men Morsk,

med litt godvilje er det mulig å se på de få saklige argumentene Sør kommer med. Og de holder. Da er det selvsagt trist at de absolutt m å pakkes inn i en ufyselig tone. For når debatten blir følelsesladd, er det desto viktigere å holde hodet kaldt!

Vennlig hilsen

Annonse

Kjære Sør,

det er en tvilsom debatteknikk ikke å svare på et spørsmål foruten å stille et nytt. Ja, ja.

Jeg anser ikke DOL som noe reelt forum for saklig diskusjon. Her er det mer rom for uformelle betraktninger.

Men det tjener ingen -- spesielt ikke den antirasistiske kamp -- at man hetser opp situasjonen.

Man kan argumentere godt for et syn ved å la urimelige tanker falle for manglende logikk.

Jeg tror ikke herr Faarikaal er rasist. Men det ville være trist om han, fordi han møter på en usympatisk "anti-rasist" , rent på tross skulle innta den gale side i denne saken.

Mennesker er irrasjonelle.

Tenk over din rolle her på DOL. Kanskje du kan oppnå mer ved å være mer imøtekommende. Det er jo gjerne d e n holdningen du vil vi skal møte våre innvandrer med, ikke sant?

Vennlig hilsen

Jeg mener å ha sett at sør ved flere tidligere anledninger har flagget meget nær tilknytning til innvandrere av ikke-vestlig bakgrunn.

Dette kan føre til at sør opplever på kroppen så og si, de vansker som fremmedkulturelle selvsagt opplever i arbeidet med å bli en del av det norske samfunn.

Det igjen kan selvsagt føre at man medbringer betydelig bias i sine vurderinger, og får noen leie tendenser til å slå meget hardt til i situasjoner som kan minne om kritikk mot innvandring eller innvandrere.

Det er kanskje naturlig at det er slik, men kloke mennesker kan korrigere ut fra selvinnsikt. Jeg begynner stundom å tvile denne avgjørende innsikt i sør's tilfelle.

(Dersom den innledende forutsetning viser seg å være feil, faller hele resonnementet til jorden. I så fall beklager jeg det hele.)

Jeg makter ikke å følge debatten fullt ut, men jeg ser at du ønsker integrering av de ankomne.

Vi kan konstatere at fremmedkulturelle innvadrere nå samles i egne områder, hvor de kan forholde seg til sine "egne" og egen kultur, til en viss grad skjermet fra den norske.

Ville ikke et krav om integrering overfor slike grupper nærmest være å anse som et overgrep (kfr. samepolitikken i den umiddelbare etterkrigstid)?

Er vi her ved noe av kjernen i problemet? Og har ikke dette problemet også noe å gjøre med innvandringens omfang?

Hei,

La oss si at du flyttet til et helt nytt land - for eksempel Brasil. I utgangspunktet flyttet du fordi du ville ha et nytt og bedre liv for deg og din familie.

Tror du ikke det er større sjanse for at du ville blitt "integrert" hvis du ble møtt med nøytral/positiv holdning, istedet for "du er skyldig i Brasils krise"?

Du har rett i at innvandrere også selv må "gjøre noe", og mange gjør "intet", men innvandrere er en svært heterogen gruppe, og at "noen ikke vil" betyr ikke at "ingen vil".

Husk også på at de eneste man "legger merke til" er "de som ikke vil". Den "vanlige innvandrer" har jobb og lever et helt normalt liv - akkurat som deg og meg.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Endelig en som ser hva som foregår, mange av våre nye landsmenn ønsker ikke integrasjon, det har talsmenn for disse selv sagt. Mange ønsker bare å forholde seg til "sine egne" som de selv sier.

Mange ønsker også integrasjon, og flytter vekk fra områder med for mange landsmenn.

En pakistaner sa til meg at et borettslag med bare pakistanere ville blitt et helvete på jord, og han ville flytta. Mens en annen sier det ville vært veldig bra, og ville like seg hvis kan kunne slippe å snakke norsk hele tida.

Jeg mener å ha sett at sør ved flere tidligere anledninger har flagget meget nær tilknytning til innvandrere av ikke-vestlig bakgrunn.

Dette kan føre til at sør opplever på kroppen så og si, de vansker som fremmedkulturelle selvsagt opplever i arbeidet med å bli en del av det norske samfunn.

Det igjen kan selvsagt føre at man medbringer betydelig bias i sine vurderinger, og får noen leie tendenser til å slå meget hardt til i situasjoner som kan minne om kritikk mot innvandring eller innvandrere.

Det er kanskje naturlig at det er slik, men kloke mennesker kan korrigere ut fra selvinnsikt. Jeg begynner stundom å tvile denne avgjørende innsikt i sør's tilfelle.

(Dersom den innledende forutsetning viser seg å være feil, faller hele resonnementet til jorden. I så fall beklager jeg det hele.)

Hei,

UIF har skrevet mange innlegg om hvordan han ble banket opp av noen "innvandrere med opprinnelse i Afrika"...

Kanskje det er forklaringen på hans innlegg?

==

Jeg kjenner veldig mange nordmenn og innvandrere. Både på jobb og privat. Mitt ståsted er IKKE "nordmenn er fæle, og innvandrere er uskyldige".

Mitt ståsted er: "hvis vi skal leve sammen i fred, må det være som "oss" (én gruppe), og ikke i et "apartheid system" (i gåseøyne" med "oss" og "dem"".

Derfor opponerer jeg mot UIFs innlegg.

===

Forøvrig finner du kanskje en bedre forklaring på "Sør" hvis du ser hvor jeg har bodd (Sør Afrika - med marerittet etter apartheid) og Brasil (hvor de fleste er en blanding).

Med vennlig hilsen

Hei,

La oss si at du flyttet til et helt nytt land - for eksempel Brasil. I utgangspunktet flyttet du fordi du ville ha et nytt og bedre liv for deg og din familie.

Tror du ikke det er større sjanse for at du ville blitt "integrert" hvis du ble møtt med nøytral/positiv holdning, istedet for "du er skyldig i Brasils krise"?

Du har rett i at innvandrere også selv må "gjøre noe", og mange gjør "intet", men innvandrere er en svært heterogen gruppe, og at "noen ikke vil" betyr ikke at "ingen vil".

Husk også på at de eneste man "legger merke til" er "de som ikke vil". Den "vanlige innvandrer" har jobb og lever et helt normalt liv - akkurat som deg og meg.

Med vennlig hilsen

Jeg ser poenget ditt og innvandrere er selvsagt ingen homogen gruppe.

Likevel er det vanskelig å bestride at folk fra samme kultur i stor grad (av mange årsaker) ønsker å omgi seg med "egne". Dette ser vi tydelig, ikke bare i Oslo, men også i andre byer.

Vi ser det også når nordmenn flytter ut, enten til USA eller Spania eller andre steder. Det danner seg gjerne kolonier.

Når forskjellene mellom kulturene i utgangspunktet er stor, skaper slike situasjoner problemer av ulik art.

Poenget er at et mindre antall lar seg integrere (fordi det ikke finnes alternativer), mens et større antall innvandrere (over kort tid) muliggjør at homogene grupper samler seg.

Selvsagt er det mange innvandrere som velger andre løsninger, men jeg synes likevel at forholdet er for lite diskutert. Dine ønsker om integrering kan påføre grupper ubehageligheter, og jeg vet ikke om du har tenkt nok over dette.

På hvems bekostning ?

De som ikke er kommet til landet enda ?

Både dem som ikke får komme (hvis vi stopper familiegjenforeningen pga krise-maksimeringen din), de som ikke får sin familie hit (pga disse oppdiktede krisene), og alle de innvandrerene som blir mistenkeliggjort av deg.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...