maia761365380454 Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Hei, jeg som stiller dette spørsmålet har et lite vekt problem jeg veier et sted mellom 95 og 100 kilo. og er 170 høy. Jeg har vel egentlig prøvd alt som er fornuftig og prøve, men jeg går ikke ned i vekt. Det eneste som skjer er at jeg sjeldnere går ordentlig på do. Jeg prøvd å kutte ut sukker, fett, og kchl. Men alt med samme resultat. Jeg trener så ofte jeg kan, dvs i praksis en dag i uken siden jeg går på skole, har en jobb og to barn en på 3 og en på 1,5. I og forse trim bare det. Enn venninne av meg sa at hun hadde fått resept hos en lege på noen tablettter som hjalp henne med å øke forbrenning og som bandt fett. Synes det er litt flaut og unødvendig å mase på min fast lege for alt mulig, men dette begynner å gå på psyken, det er ikke mere enn 4 årsiden jeg var over 20 kilo lettere. Men har da altså slitt etter graviditeten min. har dere noen tips på hva jeg kan gjøre? eller som vil hjelpe meg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Vel...som regel går man opp ivekt om man spiser mer enn man forbrenner. Dvs.at du må spise mindre eller tren mere. Enklere er det ikke.... Men jeg VET hvor sinnsykt vanskelig det er. Sliter med noen kilo etter graviditet selv. I noen tilfeller kan vekt økningen skyldes lavt stoffskifte. Om du merner du virkelig har prøvd alt, ville jeg gått til legen for å måle stoffskiftet. (En enkel blodprøve) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 24. januar 2003 Del Skrevet 24. januar 2003 Hei maia76 Jeg regner med at tablettene som din venninne har fått heter Xenical. Disse virker ved å blokkere en viss del av fettopptaket fra tarmen. Denne medisinen kan brukes som en drahjelp i vekttap men krever fremdeles at man gjør sitt gjennom kosten og mosjonsvanene også. Det er flott at du får inn litt trening. Styrketrening vil være utmerket for å øke muskelmassen – noe som øker basalstoffskiftet. Ellers vil all fysisk aktivitet være til hjelp. Du kan parkere bilen lengre bort enn du pleier, hoppe av bussen 1 plass før du trenger, ta trappene i stedet for heisen osv. Dette er ting du kan gjøre uten å sette av mye ekstra tid hver dag. Med kostholdet gjelder det å spise balansert. Spis rikelig med grønnsaker, frukt og usøtet bær hver dag (gjerne 400 g grønnsaker og 3 frukter). Begynn gjerne middagen med rå grønnsaker, spis sakte, og drikk rikelig med vann mellom måltidene. Bruk magre produkter av meierivarer og kjøtt. Og inkluder gjerne mer belgfrukter (bønner, linser, erter) i kostholdet. På denne måten kan du spise mer av det som gir mindre kalorier, men likevel føle deg mett. Unngå ekstremer ved å kutte ut alt fett, karbohydrater, osv. Du bør i første omgang satse på å ta av 5-10% av vekten du har nå – dvs ca 5-10 kg, og ikke mer enn 0,5-1 kg i uken (helst 0,5). Dette vil øke sjansene for ikke å gå opp igjen. Etter at du så har holdt den lavere vekten i 1-3 år, kan du prøve på ytterligere 5-10% av vekten. Det er flere steder i Norge det arrangeres vektnedgangsprogrammer. Du kan undersøke i din by – spør legen din eller kontakt en ernæringsfysiolog. Disse programmene tilbyr ofte lengre tids oppfølging og gir høyere sjanse for å lykkes i lengden. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TWT Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Råder deg til å fortsette å trene,meld deg på Grethe Rohde kurs, og bruk tid på å gå ned i vekt.Ikke sett deg for høye mål, lykke til, TWT 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.