Gå til innhold

Noen som driver med slektsforskn.?

Anbefalte innlegg

Jeg driver å leter litt rundt etter slekt.

Har ikke tenkt på noe stort prosjekt, men bare noen ledd bakover og utover.

Den eneste plassen jeg har brukt til nå er digitalarkivet.no, men der finner jeg ikke alt.

Har du noen tips om noen bra sider?

Jeg er helt grønn på dette.

Hva med utenom nettet?

Så langt er det spennende, så kanskje det ikke blir så lite prosjekt likevel :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90057-noen-som-driver-med-slektsforskn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

http://www.startsiden.no/hobby_og_fritid/slektsforskning/

Da har du de viktigste, men diskusjonsgruppene er det som er mest gøy da. Håper du er tålmodig og litt tykkhudet hvis du skal legge ut noe på slike steder, det er mange hobbypsykopater, men mange hyggelige også. Skaff deg et dataprogram, gjerne det mest brukte, så får du oversendt slektsdata gratis fra fjern og nær, hvis noen har noen av de samme trådene/grenene som du.

Ulv I Faarikaal

Jeg beklager, (eller gjør jeg det ?)

Norske ættetavler fra middelalderen er som gamle norske troll: de sprekker i sollys.

Det rår i dag kolossale feilmengder i helt fersk norsk slektshistorisk litteratur, både i lokale årbøker/bygdebøker, tidsskrifter og monografier. Og mange anetavler som ligger på Internett inneholder mange feil, som man ikke ukritisk bør laste ned/kopiere hvis de ikke har kildehenvisninger.Produsenter av ættelister har så godt som sluttet med bevisføring. Slekts-"forskningen" har skilt lag med historiefaget og beveger seg nå i fristil uavhengig av historiske kilder.

Emnet styres i Norge delvis i dag av en rekke bløffmakere, falsknere, hyklere (ref. til Jon Otnes som i tredve år påstatt at han burde være den rette arving til de norske og svenske kongehus!? Som selvsagt er en stor bløff. Han er vel verstingen) og en del som bare er litt naive eller uvitende. Hypotesemakeriet rir norsk "slektsforskning" som en mare. Vi står i dag uten et seriøst fagtidsskrift.

Det er noen som tror de kan sitte å "klikke" seg frem på internett uten at de noen gang har oppsøkt primær og sekundær kildene for å finne bevis!

Er dette Embla et bra program å bruke?

Gleder meg til å komme igang. Vet at noen har snoket litt rundt i deler av slekta allerede.

Å nei, jeg tror nok ikke at det er å bare "klikke" seg fram på nettet, men det kan jo ikke være noe moro heller :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...