Gå til innhold

et teit argument om røykerom

Anbefalte innlegg

Egentlig fikk jeg et bilde for meg av en jeg kjenner som sier røyken er det eneste han lever for. Han sier han ikke snakker med andre, annet enn på røykerommet. Så hvis han ikke kan trille bort på røykerommet, mister han hele sitt sosiale liv. Får liksom ikke det til å stemme.

Poenget er at røykere trenger en røyk når de koser seg og det gjør de i sosiale sammenhenger.

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

11

• flisa

10

• Dorthe

9

• tigertrollet

5

Mest aktive i denne tråden

Inspirert av denne debatten, vil jeg gjerne ha noen kommentarer til følgende problemstilling:

Legg sammen de følgende faktorer:

Sykehuset stenger pasientenes røykerom. Pasienten er røyker. Det er lovlig for personer å røyke i Norge (så lenge man ikke er i offentlig bygning osv [you know the drill]). Pasienten er tvangsinnlagt i psykiatrien, med dertil tilhørende restriksjoner på bevegelsesfrihet osv. (For å forenkle en evt debatt er det greiest å forutsette at pasienten ikke er umyndiggjort - noe de færreste psykiatriske pasienter likevel er)

Har vi noen rett til å nekte pasienten å røyke innendørs i en slik situasjon?

Mitt svar er : nei!

Noen som er enige eller uenige med meg??

Problemet, skjønner du lille SDD er at _røyken_ ikke har skjønt at den skal holde seg inne på røykerom/røykeområder og at de som plages derfor ikke slipper unna røyken på de "røykfrie" områdene heller.

Det er mange steder hvor røykerommene er adskilt fra de røykfrie lokalene, ved at de befinner seg i separate lokaler.

Ikke-røykerne følger likevel etter røykerne.

Man skulle tro enkelte var så tjukke i hue at de også ville fulgt etter oss dersom vi hadde bestemt oss for å hoppe fra en bru.

Ulv I Faarikaal

Poenget er at røykere trenger en røyk når de koser seg og det gjør de i sosiale sammenhenger.

Si det på en annen måte: de røykere jeg kjenner er ikke mer sosiale en de som ikke røyker. Derimot forsvinner de ut og vekk når ting skal gjøres.

Si det på en annen måte: de røykere jeg kjenner er ikke mer sosiale en de som ikke røyker. Derimot forsvinner de ut og vekk når ting skal gjøres.

Men også røykere bør få ha et sted å røyke på. Særlig når de er steder over lang tid. Eller synes du at man skal tvinge dem til å slutte og røyke ;o)

Annonse

Ulv I Faarikaal

Men også røykere bør få ha et sted å røyke på. Særlig når de er steder over lang tid. Eller synes du at man skal tvinge dem til å slutte og røyke ;o)

Nei tvang er ikke så aktuelt, men dialog med røykerne er viktig, ofte har de løsningen selv.

Nei tvang er ikke så aktuelt, men dialog med røykerne er viktig, ofte har de løsningen selv.

Min løsning er at jeg ikke drar frivillig til steder jeg ikke kan ta en røyk. Havner jeg steder ufrivillig finner jeg en midlertidig løsning som å smugrøyke. Synes du det er en god løsning? Heldigvis er det ikke straff. foreløpig i hvert fall.

Inspirert av denne debatten, vil jeg gjerne ha noen kommentarer til følgende problemstilling:

Legg sammen de følgende faktorer:

Sykehuset stenger pasientenes røykerom. Pasienten er røyker. Det er lovlig for personer å røyke i Norge (så lenge man ikke er i offentlig bygning osv [you know the drill]). Pasienten er tvangsinnlagt i psykiatrien, med dertil tilhørende restriksjoner på bevegelsesfrihet osv. (For å forenkle en evt debatt er det greiest å forutsette at pasienten ikke er umyndiggjort - noe de færreste psykiatriske pasienter likevel er)

Har vi noen rett til å nekte pasienten å røyke innendørs i en slik situasjon?

Mitt svar er : nei!

Noen som er enige eller uenige med meg??

Jeg er enig med deg og det gjelder alle sykehus og behandlingshjem.

Det er mange steder hvor røykerommene er adskilt fra de røykfrie lokalene, ved at de befinner seg i separate lokaler.

Man skulle tro enkelte var så tjukke i hue at de også ville fulgt etter oss dersom vi hadde bestemt oss for å hoppe fra en bru.

*LOL*

jeg sysns selv det er morsomt å mobbe folk som absolutt skal røyke hvor som helst, når som helst og i trynet på havem som helst. Slev om jeg ikke er så engasjert, bare ertesyk.

Men si meg Ærlig: vil du tilbake til røykstappfylte møterom og rykende branntomter av noen kantiner ?

Javisst, erru gærn!

Tilbake til gasskamre og stinkende klær...

;-)

Annonse

Min venninne og jeg på handlerunde. Hun røyker, jeg ikke. Vi er enige om at det er tid for kaffepause. Hun tar som en selvfølge at vi skal inn på røykerommet, men jeg vil ikke inn i dette gasskammeret, jeg vil sitte på røykfri. Da vil hun rett og slett ikke ta pause, det er altså ikke snakk om at hun kan føye meg. Jeg foreslår at vi kan sitte hver for oss, men det vil hun heller ikke, så noen kaffepause blir det ikke.

I mange slike situasjoner blir nok ikkerøykeren med inn på røykerommet, derfor er det mange som ikkerøyker som sitter der

Min venninne og jeg på handlerunde. Hun røyker, jeg ikke. Vi er enige om at det er tid for kaffepause. Hun tar som en selvfølge at vi skal inn på røykerommet, men jeg vil ikke inn i dette gasskammeret, jeg vil sitte på røykfri. Da vil hun rett og slett ikke ta pause, det er altså ikke snakk om at hun kan føye meg. Jeg foreslår at vi kan sitte hver for oss, men det vil hun heller ikke, så noen kaffepause blir det ikke.

I mange slike situasjoner blir nok ikkerøykeren med inn på røykerommet, derfor er det mange som ikkerøyker som sitter der

Jeg har aldri vært borti sånne ekstreme situasjoner, og hadde jeg vært det så hadde jeg nok føyd meg.

Det jeg derimot ofte er med på er at jeg skal møte noen venner på kafè, ofte på torsdagene, og på torsdager er jeg veldig ofte på hockeykamp først, og kommer derfor litt senere enn de andre. likevel sitter de jeg møter, som er ikke-røykere, på røykeavdelinga. Det er ikke fordi de røyker, for det gjør de jo ikke, og det er heller ikke fordi de vet at jeg røyker, men fordi det er der det er mennesker.

Ikke-røykavdelingen står stort sett så godt som tom, og blir nærmest brukt som et sted man henter stoler fra, slik at man får plass til flere folk rundt bordene i røykeavdelinga.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...