Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Altman

20

• Ulv I Faarikaal

5

• Line

3

• tonie

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Surrealis

Hvis man legger en statistisk tilnærming til grunn for normalitet, så kan ikke homofili sies å være normalt. Og i veldig mye psykologisk literatur betraktes homofili som unormalt, selv om en i dag sjelden gjør forsøk på å behandle det.

Men er det viktig for deg å være normal da? Jeg er ikke homo selv, men jeg er faen ikke normal heller.

Hvilken psykologisk litteratur sikter du til? Og fra når?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90113-jeg-er-homofil/page/3/#findComment-494917
Del på andre sider

Annonse

Gjest motorPrøysen

Hvilken psykologisk litteratur sikter du til? Og fra når?

Jeg sikter da til teoretikere som Freud, Fromm og May m.f. All denne litteraturen stammer vel fra før 1970-tallet, og jeg tviler på at noen psykolog eller psykiater i dag ville våget å skrive at homofili er unormalt. Hva de mener er imidlertid en annen sak; i følge psykoanalysen er homofili patologisk og psykoanalysen øver fortsatt stor innflytelse i dag: retninger som objektrelasjonsteori og selvpsykologi baserer seg tungt på denne.

Jeg anbefaler deg for øvrig å gå inn på forum for psykiatri og se under tråden homo og hva psykiateren svarer der...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90113-jeg-er-homofil/page/3/#findComment-495228
Del på andre sider

Gjest Surrealis

Jeg sikter da til teoretikere som Freud, Fromm og May m.f. All denne litteraturen stammer vel fra før 1970-tallet, og jeg tviler på at noen psykolog eller psykiater i dag ville våget å skrive at homofili er unormalt. Hva de mener er imidlertid en annen sak; i følge psykoanalysen er homofili patologisk og psykoanalysen øver fortsatt stor innflytelse i dag: retninger som objektrelasjonsteori og selvpsykologi baserer seg tungt på denne.

Jeg anbefaler deg for øvrig å gå inn på forum for psykiatri og se under tråden homo og hva psykiateren svarer der...

Ja, det stemmer at psykoanalysen tidligere har foretatt seg slike ordvendinger. Det skal imidlertid ikke legges skjul på at psykoanalysen på svært mange punkter har blitt sterkt kritisert - og på mange punkter blitt .. punktert. Freud er nok død for mange mange år siden, for å si det sånn. Rent vitenskapelig ville Freud fått store problemer å dokumentere sine påstander. For det er stort sett ikke annet enn det.

Men det får så være.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90113-jeg-er-homofil/page/3/#findComment-495235
Del på andre sider

Annonse

Gjest motorPrøysen

Ja, det stemmer at psykoanalysen tidligere har foretatt seg slike ordvendinger. Det skal imidlertid ikke legges skjul på at psykoanalysen på svært mange punkter har blitt sterkt kritisert - og på mange punkter blitt .. punktert. Freud er nok død for mange mange år siden, for å si det sånn. Rent vitenskapelig ville Freud fått store problemer å dokumentere sine påstander. For det er stort sett ikke annet enn det.

Men det får så være.

Jeg er helt enig at psykoanalysen er uvitenskapelig. Psykiatri er i det hele tatt langt fra noen eksakt vitenskap. Poenget mitt er at jeg tror det fortsatt er mange psykologer/psykiatere som ser på homofili som patologisk (jmf. det nevnte svaret på forum for psykiatri), men som helst ikke snakker om det.

Det er ikke min hensikt å forfekte at homofile er unormale, men jeg syns man må kunne se i øynene at en del behandlere mener det. Jeg har i det hele tatt ikke forstått denne manien etter å være normal, å for en hver pris skulle bli akseptert over alt. Kristne homofile som higer etter aksept i kirka er etter min mening symptomatisk her, og temmelig patetisk. Hvis en er homofil bør en jo på det sterkeste ta avstand fra kirka/kristendommen, som utvilsomt fordømmer legningen, ikke masochistisk hige etter aksept.

Det blir jævla kjedelig hvis samtlige i et samfunn skal gå rundt og være normale og klin like.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90113-jeg-er-homofil/page/3/#findComment-495341
Del på andre sider

Gjest Surrealis

Jeg er helt enig at psykoanalysen er uvitenskapelig. Psykiatri er i det hele tatt langt fra noen eksakt vitenskap. Poenget mitt er at jeg tror det fortsatt er mange psykologer/psykiatere som ser på homofili som patologisk (jmf. det nevnte svaret på forum for psykiatri), men som helst ikke snakker om det.

Det er ikke min hensikt å forfekte at homofile er unormale, men jeg syns man må kunne se i øynene at en del behandlere mener det. Jeg har i det hele tatt ikke forstått denne manien etter å være normal, å for en hver pris skulle bli akseptert over alt. Kristne homofile som higer etter aksept i kirka er etter min mening symptomatisk her, og temmelig patetisk. Hvis en er homofil bør en jo på det sterkeste ta avstand fra kirka/kristendommen, som utvilsomt fordømmer legningen, ikke masochistisk hige etter aksept.

Det blir jævla kjedelig hvis samtlige i et samfunn skal gå rundt og være normale og klin like.

Jeg er faktisk helt enig i det du sier, og det ser ut som vi deler mange tanker. Vil bare nevne normalitet/unormalitet. For min del er det ikke en misjon å skape et normalitetsbilde av alt og alle her i verden, for eksempel homofile. Men det jeg setter en finger på, er enkeltes påstander om hva som er unormalt. Det viser seg ganske mange ganger at påstanden om det unormale ikke kan begrunnes annet enn at "slik er det bare", eller "sånn tenkte man før i tiden".

Når det gjelder kristendommen, er jeg enig med deg at det er meningsløst å ytre ønske om likeverdighet i et hus hvor spillereglene (skriften) er tydelig i sin dom mot homofil utøvelse. Men, vi skal ikke se bort fra at også kristne miljøer på generelt grunnlag i fremtiden velger å bla fort over de tekstene som sverter homofili. Slik unnamanøvrering viser kristne stadig nye eksempler på.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90113-jeg-er-homofil/page/3/#findComment-495409
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...