Gå til innhold

CSS - konflikt ved fontbestemmelse

Anbefalte innlegg

Sliter litt med å få til sjonglering av ulike skriftstørrelser på en og samme side.

I stilarket mitt har jeg fontklassene td, p (de to er like), linker, header og meny.

Jeg har alt i tabell. Dersom det kun er en bolk med tekst i en celle er det jo greit, da setter jeg tekstklassen som "span class" evt. inne i "a href"-tagen dersom den skal skille seg fra standard td.

Men dersom det er flere avsnitt inne i én celle?

Kan det stemme at "p" overstyrer en ren "span class"-tag? Kan i så fall tekstklassen oppgis inne i "p"-tagen? Eller må jeg bruke dobbel "br" dersom jeg ønsker luft i en celle? Eller er det rett og slett ingen vits i å ha opplysninger for "p" i stilarket?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90195-css-konflikt-ved-fontbestemmelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så dumt å tenke litt...

:oP

Det enkleste er å ta vekk opplysninger for "p" i stilarket, sant? Smør på flesk og alt det der? Så lenge all tekst uansett befinner seg inne i en "td", mener jeg..?

P er en strukturell tag. Når du har til hensikt å bruke CSS til design (slik du tydeligvis har :) så lønner det seg å innføre skillet fullstendig. Slik sparer man seg for en del inkonsistens og forvirring. Bruk altså HTML-tags kun til logisk struktur i dokumentet. Er det et avsnitt (paragraph) så bruker du

, er det ikke et avsnitt, så bruker du ikke

. Så enkelt kan det være :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...