Gå til innhold

Dakal liten.........................

Anbefalte innlegg

Gjest Surrealis

Det er lett å reagere på at kun to av fem blir tiltalt, når det var en gjeng som begikk overgrepene, og alt tyder på at de gjensidig har styrket hverandres forsett. Det kan virke absurd at den som var f.eks. 14 år og 10 mnd da overgrepende fant sted "går fri", mens en som var 15 år og 2 mnd kan tiltales.

Men dette er en helt nødvendig følge av at man har en aldersgrense for når man kan straffedømmes. Man kan selvsagt diskutere _hvor_ denne grensen bør settes. Men det er vanskelig å se at man skulle erstatte en spesifikk aldersgrense med en mer skjønnsmessig regel.

Jeg vet ikke akkurat hvor gamle alle jentene her var, så aldersaeksemplene ovenfor er kun nettopp eksempler.

Jeg skjønner også problemet med en eventuell skjønnsmessig straffeutmåling for unge forbrytere. Man setter en grense for å ha et likt utgangspunkt i sak til sak over det ganske land - det er vel det som er intensjonen.

Og av og til vil en slik regel virke svært irrasjonell. Slik grense minner kanskje om det berømte busskortet kommunene gir ut gratis til skoleelever. Nå er jeg ikke sikker på avstandsgrensa, men tidligere var det iallfall 6 km., og en hørte stadig om to bestevenner som ble "splittet" fordi den ene bodde 10 meter for langt bort i gata. :-))

Et problem med "fri", skjønnsmessig, vurdering av slike grenser er når begge disse guttene får busskort - så burde jo også de som bor 6,05 km. få kort. Og så må vel de som bor 6,07 km. unna få kort? osv. Det er da vanskelig å unngå at det hele flyter ut.

Det samme kan gjelde barnekriminalitet og straffeutmålinger, hvor en ønsker å sette en konsekvent grense for å hindre at til slutt 10-åringer skal bli offentlig dømt.

Et forslag kan kanskje være å ha en grensealder i tillegg til dagens praksis, hvor f.eks. 13-15åringer kan vurderes etter skjønn fra sak til sak.

For det er ikke i tvil om at denne jenta burde få seg en skikkelig smekk på fingrene!

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-495687
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zirine

18

• Goliath

9

• leenie

7

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Ja, jeg er ikke tilhenger av vold mot barn på noen måte, men her hadde vel litt god, gammeldags juling vært greit. gapestokken kunne vært gjenninnført på torget til Lørdag, og stort sett alt disse jentene eier burde selges og gis til offeret. Hadde kanskje vært en lekse for dem.

Høres sikkert kynisk ut, men vi er så langt forbi stadiet rampestreker her at det må slås beinhardt ned.

Hun hadde nok fortjent en omgang julig etc., men saken er at det hadde ikke hjulpet. Sansynligheten for at man blir enda mer innbitt og hatefull etter en slik avstraffelse er store. Men ja, hun hadde nok fortjent rundjulig.

"................"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-495770
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Jeg har ikke vært i en sånn situasjon, men jeg tror kanskje ikke at man tenker veldig fornuftig etter at man har hørt de mest grufulle detaljer om datteren sin, i retten.

Men det er mulig du er såpass fornuftig at du ville tenkt klart selv etter at du hadde opplevd noe sånt.

DET har ikke jeg sagt. Jeg bare påpeker at mannen _kunne_ holdt kjeft. At journalister ønsker kommentarer fra foreldrene er vel ikke akkurat en bombe, men bør være noe en regner med på forhånd. Ergo er det ikke som julekvelden på kjerringa akkurat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-495789
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Ja, jeg er ikke tilhenger av vold mot barn på noen måte, men her hadde vel litt god, gammeldags juling vært greit. gapestokken kunne vært gjenninnført på torget til Lørdag, og stort sett alt disse jentene eier burde selges og gis til offeret. Hadde kanskje vært en lekse for dem.

Høres sikkert kynisk ut, men vi er så langt forbi stadiet rampestreker her at det må slås beinhardt ned.

Jeg er litt redd for signaleffekten denne saken gir. Er du 14 og et halvt år og utfører slike groteske handlinger (hvor pokker får unger i denne alderen idéer til naziliknende mishandling fra?) så slipper du unna. Må føles som en lettelse å være pådriver og se at venninnenen dine som er et halvt år eldre enn deg får straff mens du går klar. Særlig når de var med av frykt for nettopp deg.

(Samme gjelder jo tydeligvis for utlendinger i Norge, de kan forgripe seg på psykisk utviklingshemmede og frikjennes. Flott signaleffekt, det må jeg si! NOT! For en verden!)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-495799
Del på andre sider

Annonse

I denne tråden er det mange hatske innlegg.

At dere ikke chartrer en buss og stiller opp utenfor rettslokalet og lar ukvemsord og stein hagle over de tiltalte? (slik vi har sett fra England) Der putter man dessuten 10-åringer i fengsel, så det er kanskje forbildet?

Med tanke på at hun mest sansynlig har ødelagt et annet menneske for livet psykisk, så hadde det kanskje vært greit?

Lett burde hun og hennes medtiltalte i hvert fall ikke slippe unna - også for å la dette bli en lærdom for alle andre unge overgripere som således får klar beskjed om at slikt ikke blir tolerert, og at deres handlinger vil få svært alvorlige konsekvenser for dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-495925
Del på andre sider

"Den stakkars jenta hadde grudd seg slik til rettsaken, hun er jo tross alt bare et barn og måtte få masse trøst."

Har det noen gang slått deg at denne jenta faktisk trenger trøst? Hun er et barn, for pokker.

Jeg blir helt matt når jeg leser både ditt og andres innlegg her nedover tråden. Handlingene som er begått er forferdelige - derav må det ikke herske noen tvil - men at folket her klarer å mobilisere så utrolig hat og spy ut så mye eder og galle over en jente hvis sak har blitt formidlet gjennom media - og ikke minst en sak som er styrt av media - det fatter jeg ikke. Overgrepet har skjedd, jenta er tatt og såvidt jeg skjønner så er fakta på plass, MEN vi mangler en hel del informasjon som gjør at ting kan settes i en sammenheng og ting kan bli litt mer nyansert.

Du og andre kan gjerne forsvare dere med at "jammen, uansett så er overgrepet fryktelig og hun må straffes"

Jeg er enig i at overgrepet er fryktelig og at jenta må få en sterk reaksjon fra samfunnet. Fengsel? Nei, se det er jeg ikke sikker på. Hvordan skal jeg kunne uttale meg om det - jeg kjenner ikke jenta, jeg kjenner ikke til om det foreligger formidlende omstendigheter. Men det gjør ikke dere heller!

Det jeg tenker er at normale 14 åringer er ikke skrudd sammen for å drepe - for å drømme om å drepe. Vanligvis innehar ikke 14 åringer en så stor aggresjon at de er istand til å begå så store overgrep mot andre. Vanligvis har 14 åringer OG andre en sperre. Kanskje disse to andre venninnene hadde denne sperren - det var derfor de ikke deltok. Hva vet jeg? Men vi ser det skjer med jevne mellomrom. Vi ser unger ta med seg pistoler på skoler - dreper et titalls klassekamerater - riktignok ikke i Norge, men dog.

Har det aldri slått noen at denne jenta også er et offer for overgrep - at denne jenta har en historie som gjør at utfallet ikke kunne bli annet enn det har blitt? Nei, en handling som dette kan ikke godtas, men er dere så sikker på at denne jenta kan holdes ansvarlig alene? Kan vi føle oss sikker på at samfunnet ikke har utviklet en drapsmaskin - jeg mener, vi har sett like mange eksempler på at samfunnet har gjort det ved å unnlate å gripe inn ulike familieforhold.

Er jenta psyk. syk? Hva har skjedd med henne som gjør at hun har bygd opp så utrolig mye raseri? Kunne det vært interessant å vite, eller vil vi kanskje helst ikke vite sånt?

"I denne saken der et barn har blitt mobbet så grovt at vi ikke har sett noe lignende er det vel ikke mer enn fortjent? Jeg klarer ikke synes synd på disse jentene når de må ta konsekvensene for det de har gjordt."

Du klarer ikke å synes synd på dem. Nei, men det er jo ikke noe rart, det. Du har bare fått presentert en grusom forbrytelse - ingen bakgrunn for hva som får en jente på 14 år til å gjøre dette. Du har fått ting presentert gjennom media, gjort deg opp en mening - hva ellers er nytt?

"Bare synd hun ikke kan bli dømt. En stund i fengel med prostituerte og narkomane hadde vel gjordt det litt mindre atraktivt å gjøre slikt igjen. "

Du vet ingenting om bakgrunnen for handlingen ergo har du INGEN forutsetninger for å si hva som skal til for å forhindre at jenta gjør det igjen. Det eneste du klarer å forholde deg til er ditt eget hat.

Greit nok, men fyfaen så jævli verden skulle blitt å leve i om alle gjorde seg opp meninger som angår andre menneskers liv, på så tynt grunnlag som du gjør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-496018
Del på andre sider

"Den stakkars jenta hadde grudd seg slik til rettsaken, hun er jo tross alt bare et barn og måtte få masse trøst."

Har det noen gang slått deg at denne jenta faktisk trenger trøst? Hun er et barn, for pokker.

Jeg blir helt matt når jeg leser både ditt og andres innlegg her nedover tråden. Handlingene som er begått er forferdelige - derav må det ikke herske noen tvil - men at folket her klarer å mobilisere så utrolig hat og spy ut så mye eder og galle over en jente hvis sak har blitt formidlet gjennom media - og ikke minst en sak som er styrt av media - det fatter jeg ikke. Overgrepet har skjedd, jenta er tatt og såvidt jeg skjønner så er fakta på plass, MEN vi mangler en hel del informasjon som gjør at ting kan settes i en sammenheng og ting kan bli litt mer nyansert.

Du og andre kan gjerne forsvare dere med at "jammen, uansett så er overgrepet fryktelig og hun må straffes"

Jeg er enig i at overgrepet er fryktelig og at jenta må få en sterk reaksjon fra samfunnet. Fengsel? Nei, se det er jeg ikke sikker på. Hvordan skal jeg kunne uttale meg om det - jeg kjenner ikke jenta, jeg kjenner ikke til om det foreligger formidlende omstendigheter. Men det gjør ikke dere heller!

Det jeg tenker er at normale 14 åringer er ikke skrudd sammen for å drepe - for å drømme om å drepe. Vanligvis innehar ikke 14 åringer en så stor aggresjon at de er istand til å begå så store overgrep mot andre. Vanligvis har 14 åringer OG andre en sperre. Kanskje disse to andre venninnene hadde denne sperren - det var derfor de ikke deltok. Hva vet jeg? Men vi ser det skjer med jevne mellomrom. Vi ser unger ta med seg pistoler på skoler - dreper et titalls klassekamerater - riktignok ikke i Norge, men dog.

Har det aldri slått noen at denne jenta også er et offer for overgrep - at denne jenta har en historie som gjør at utfallet ikke kunne bli annet enn det har blitt? Nei, en handling som dette kan ikke godtas, men er dere så sikker på at denne jenta kan holdes ansvarlig alene? Kan vi føle oss sikker på at samfunnet ikke har utviklet en drapsmaskin - jeg mener, vi har sett like mange eksempler på at samfunnet har gjort det ved å unnlate å gripe inn ulike familieforhold.

Er jenta psyk. syk? Hva har skjedd med henne som gjør at hun har bygd opp så utrolig mye raseri? Kunne det vært interessant å vite, eller vil vi kanskje helst ikke vite sånt?

"I denne saken der et barn har blitt mobbet så grovt at vi ikke har sett noe lignende er det vel ikke mer enn fortjent? Jeg klarer ikke synes synd på disse jentene når de må ta konsekvensene for det de har gjordt."

Du klarer ikke å synes synd på dem. Nei, men det er jo ikke noe rart, det. Du har bare fått presentert en grusom forbrytelse - ingen bakgrunn for hva som får en jente på 14 år til å gjøre dette. Du har fått ting presentert gjennom media, gjort deg opp en mening - hva ellers er nytt?

"Bare synd hun ikke kan bli dømt. En stund i fengel med prostituerte og narkomane hadde vel gjordt det litt mindre atraktivt å gjøre slikt igjen. "

Du vet ingenting om bakgrunnen for handlingen ergo har du INGEN forutsetninger for å si hva som skal til for å forhindre at jenta gjør det igjen. Det eneste du klarer å forholde deg til er ditt eget hat.

Greit nok, men fyfaen så jævli verden skulle blitt å leve i om alle gjorde seg opp meninger som angår andre menneskers liv, på så tynt grunnlag som du gjør.

Her må jeg korrigere litt - ellers blir meningen feil. Jeg sa:

"Har det noen gang slått deg at denne jenta faktisk trenger trøst? Hun er et barn, for pokker."

Jeg mener ikke faktisk, jeg mener KANSKJE.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-496026
Del på andre sider

Nja...en 14-åring i dag vet mer enn da vi var små - så noe lite uskyldig barn er hun nok ikke. Men at hun må lide av noe, det er jeg overbevist om. De trenger alle den hjelp de kan få - ugjerningen er så grotesk at den helt sikkert ikke kan tilgis av offeret og dets familie, aldeles forståelig. De som har utført disse handlingene bør virkelig til behandling, de må være så skadet av noe - enten medfødt eller senere i livet påført dem, at de nok ikke trenger fengsel, men terapi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-496028
Del på andre sider

Mange bra synspunkter.

Det MÅ ligge noe mere til grunn!

En liten egenerfaring :

I fjor var det en gutt som gikk to klasser over min gutt.

Han har plaget og mobbet gutten min på det verste over lang tid.

Det toppet seg for oss da han gikk fysisk til angrep og lagde indre blødninger på min gutt!

( Denne gutten er dobbelt så stor som min , og er kjent for å lage bråk ).

Jeg oppsøkte foreldrene og DER fikk jeg svr på hvorfor guttungen var som han var!

Faren bodde alene med gutten og jeg skal love deg det var en skremmende opplevelse!

Faren var sterkt påvirket av "noe" , det fløt med dritt og han truet både meg og ungene.

Nå synes jeg bare synd på denne gutten !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-496033
Del på andre sider

Annonse

Bare for å omskrive noe av det du selv skrev litt:

"Fyfaen så jævli verden skulle blitt å leve i om alle lot være å reagere på hva noen gjør av ondskap mot andre menneskers liv, uten å være direkte involvert i det selv."

Vi MÅ reagere på slike saker, og vi SKAL gjøre det - når vi hører om det gjennom media.

For det er ALT FOR MANGE slike saker som foregår i det skjulte, og som ALDRI kommer frem i dagen.

Og nettopp fordi det ikke blir reagert strengt nok - før det eventuelt er alt for sent - så må noen slike saker brukes for å vekke opp alle de som faktisk har et ansvar. Både foreldre, skole, myndigheter - og ikke minst du og jeg hvis vi har misstanke om at slikt faktisk også kan skje i de miljøer vi er en del av.

Så jeg forstår godt at folk reagerer på dette med sterke følelser.

Bare så synd at ikke flere gjør det mye tidligere....

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-496037
Del på andre sider

Mange bra synspunkter.

Det MÅ ligge noe mere til grunn!

En liten egenerfaring :

I fjor var det en gutt som gikk to klasser over min gutt.

Han har plaget og mobbet gutten min på det verste over lang tid.

Det toppet seg for oss da han gikk fysisk til angrep og lagde indre blødninger på min gutt!

( Denne gutten er dobbelt så stor som min , og er kjent for å lage bråk ).

Jeg oppsøkte foreldrene og DER fikk jeg svr på hvorfor guttungen var som han var!

Faren bodde alene med gutten og jeg skal love deg det var en skremmende opplevelse!

Faren var sterkt påvirket av "noe" , det fløt med dritt og han truet både meg og ungene.

Nå synes jeg bare synd på denne gutten !

Og da blir spørsmålet - HVEM hjelper den gutten?

Hvem?

Faen, jeg blir deprimert av dette. Når vi som samfunn ikke evner å ta vare på barna, så går det pokker meg galt. Vi vet aldri hvem de kommer til å ta aggresjonen ut på - nå eller i fremtiden.

Dette er et samfunnsansvar for pokker! Vi må se dem og sørge for at de får hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-496044
Del på andre sider

Hvem?

Faen, jeg blir deprimert av dette. Når vi som samfunn ikke evner å ta vare på barna, så går det pokker meg galt. Vi vet aldri hvem de kommer til å ta aggresjonen ut på - nå eller i fremtiden.

Dette er et samfunnsansvar for pokker! Vi må se dem og sørge for at de får hjelp!

jepp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-496046
Del på andre sider

Bare for å omskrive noe av det du selv skrev litt:

"Fyfaen så jævli verden skulle blitt å leve i om alle lot være å reagere på hva noen gjør av ondskap mot andre menneskers liv, uten å være direkte involvert i det selv."

Vi MÅ reagere på slike saker, og vi SKAL gjøre det - når vi hører om det gjennom media.

For det er ALT FOR MANGE slike saker som foregår i det skjulte, og som ALDRI kommer frem i dagen.

Og nettopp fordi det ikke blir reagert strengt nok - før det eventuelt er alt for sent - så må noen slike saker brukes for å vekke opp alle de som faktisk har et ansvar. Både foreldre, skole, myndigheter - og ikke minst du og jeg hvis vi har misstanke om at slikt faktisk også kan skje i de miljøer vi er en del av.

Så jeg forstår godt at folk reagerer på dette med sterke følelser.

Bare så synd at ikke flere gjør det mye tidligere....

Mvh

Drit og dra Goliath (om du vil være så vennlig :)

Det er klart vi skal reagere på slike handligner - det jeg sier er at det ganger ikke samfunnet en jævla dritt at vi sprer om oss med så mye hat - eder og galle.

Se nedover tråden for pokker, og les andre innlegg. Folk skulle gjerne gjort det ene og det andre med folk - sett dem pine, sett dem voldtatt - som straff for det dem har gjort. Akkurat som det denne jenta drømte om og skildret i sin dagbok - hun ville straffe offeret.

Et sånt hat er skummelt. Kanskje det finnes i alle oss - og at vi under de riktige omstendighetene faktisk også kunne ha gjort det. Som denne jenta ...

Massesuggesjon er farlig når vi innehar så lite informasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-496052
Del på andre sider

Hvem?

Jeg fremla en beskymringsrapport til skolen.

Burde kanskje gjort noe mere , men....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-496053
Del på andre sider

Drit og dra Goliath (om du vil være så vennlig :)

Det er klart vi skal reagere på slike handligner - det jeg sier er at det ganger ikke samfunnet en jævla dritt at vi sprer om oss med så mye hat - eder og galle.

Se nedover tråden for pokker, og les andre innlegg. Folk skulle gjerne gjort det ene og det andre med folk - sett dem pine, sett dem voldtatt - som straff for det dem har gjort. Akkurat som det denne jenta drømte om og skildret i sin dagbok - hun ville straffe offeret.

Et sånt hat er skummelt. Kanskje det finnes i alle oss - og at vi under de riktige omstendighetene faktisk også kunne ha gjort det. Som denne jenta ...

Massesuggesjon er farlig når vi innehar så lite informasjon.

Om ikke hatet finnes i oss - så er jeg sikker på at det kan bringes frem (hvor det måtte komme fra) bare omstendighetene er riktige.

Ikke lett å vite hva som er det riktige reaksjonsmønsteret her - men det viktigste er å få fokusert på slike saker FØR de blir så omfattende som i dette tilfellet.

Derfor klarer jeg ikke å bringe frem så mange sympatifølelser for denne jenta, men blir mer fokusert på hvordan denne saken kan hjelpe alle de andre ofrene i tilsvarende saker nå og i fremtiden.

Hvordan det går fremover med denne jenta spesielt, bryr jeg meg faktisk mindre om - kynisk som jeg er mot overgripere.....

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/2/#findComment-496094
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...