Gå til innhold

Dakal liten.........................

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner også problemet med en eventuell skjønnsmessig straffeutmåling for unge forbrytere. Man setter en grense for å ha et likt utgangspunkt i sak til sak over det ganske land - det er vel det som er intensjonen.

Og av og til vil en slik regel virke svært irrasjonell. Slik grense minner kanskje om det berømte busskortet kommunene gir ut gratis til skoleelever. Nå er jeg ikke sikker på avstandsgrensa, men tidligere var det iallfall 6 km., og en hørte stadig om to bestevenner som ble "splittet" fordi den ene bodde 10 meter for langt bort i gata. :-))

Et problem med "fri", skjønnsmessig, vurdering av slike grenser er når begge disse guttene får busskort - så burde jo også de som bor 6,05 km. få kort. Og så må vel de som bor 6,07 km. unna få kort? osv. Det er da vanskelig å unngå at det hele flyter ut.

Det samme kan gjelde barnekriminalitet og straffeutmålinger, hvor en ønsker å sette en konsekvent grense for å hindre at til slutt 10-åringer skal bli offentlig dømt.

Et forslag kan kanskje være å ha en grensealder i tillegg til dagens praksis, hvor f.eks. 13-15åringer kan vurderes etter skjønn fra sak til sak.

For det er ikke i tvil om at denne jenta burde få seg en skikkelig smekk på fingrene!

Mvh.

Absolutt enig i din konklusjon!! Men det er ikke alltid straff er rette veien å gå for unge lovbrytere. Det viktigste er jo at hun "kommer på rett kjøl" slik at dette ikke gjentar seg - ikke først og fremst å "hevne" det som har skjedd.

Griper barnevernet inn i slike saker?? Hmmmmm.... dette akn jeg fint lite om! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496097
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zirine

18

• Goliath

9

• leenie

7

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

"Den stakkars jenta hadde grudd seg slik til rettsaken, hun er jo tross alt bare et barn og måtte få masse trøst."

Har det noen gang slått deg at denne jenta faktisk trenger trøst? Hun er et barn, for pokker.

Jeg blir helt matt når jeg leser både ditt og andres innlegg her nedover tråden. Handlingene som er begått er forferdelige - derav må det ikke herske noen tvil - men at folket her klarer å mobilisere så utrolig hat og spy ut så mye eder og galle over en jente hvis sak har blitt formidlet gjennom media - og ikke minst en sak som er styrt av media - det fatter jeg ikke. Overgrepet har skjedd, jenta er tatt og såvidt jeg skjønner så er fakta på plass, MEN vi mangler en hel del informasjon som gjør at ting kan settes i en sammenheng og ting kan bli litt mer nyansert.

Du og andre kan gjerne forsvare dere med at "jammen, uansett så er overgrepet fryktelig og hun må straffes"

Jeg er enig i at overgrepet er fryktelig og at jenta må få en sterk reaksjon fra samfunnet. Fengsel? Nei, se det er jeg ikke sikker på. Hvordan skal jeg kunne uttale meg om det - jeg kjenner ikke jenta, jeg kjenner ikke til om det foreligger formidlende omstendigheter. Men det gjør ikke dere heller!

Det jeg tenker er at normale 14 åringer er ikke skrudd sammen for å drepe - for å drømme om å drepe. Vanligvis innehar ikke 14 åringer en så stor aggresjon at de er istand til å begå så store overgrep mot andre. Vanligvis har 14 åringer OG andre en sperre. Kanskje disse to andre venninnene hadde denne sperren - det var derfor de ikke deltok. Hva vet jeg? Men vi ser det skjer med jevne mellomrom. Vi ser unger ta med seg pistoler på skoler - dreper et titalls klassekamerater - riktignok ikke i Norge, men dog.

Har det aldri slått noen at denne jenta også er et offer for overgrep - at denne jenta har en historie som gjør at utfallet ikke kunne bli annet enn det har blitt? Nei, en handling som dette kan ikke godtas, men er dere så sikker på at denne jenta kan holdes ansvarlig alene? Kan vi føle oss sikker på at samfunnet ikke har utviklet en drapsmaskin - jeg mener, vi har sett like mange eksempler på at samfunnet har gjort det ved å unnlate å gripe inn ulike familieforhold.

Er jenta psyk. syk? Hva har skjedd med henne som gjør at hun har bygd opp så utrolig mye raseri? Kunne det vært interessant å vite, eller vil vi kanskje helst ikke vite sånt?

"I denne saken der et barn har blitt mobbet så grovt at vi ikke har sett noe lignende er det vel ikke mer enn fortjent? Jeg klarer ikke synes synd på disse jentene når de må ta konsekvensene for det de har gjordt."

Du klarer ikke å synes synd på dem. Nei, men det er jo ikke noe rart, det. Du har bare fått presentert en grusom forbrytelse - ingen bakgrunn for hva som får en jente på 14 år til å gjøre dette. Du har fått ting presentert gjennom media, gjort deg opp en mening - hva ellers er nytt?

"Bare synd hun ikke kan bli dømt. En stund i fengel med prostituerte og narkomane hadde vel gjordt det litt mindre atraktivt å gjøre slikt igjen. "

Du vet ingenting om bakgrunnen for handlingen ergo har du INGEN forutsetninger for å si hva som skal til for å forhindre at jenta gjør det igjen. Det eneste du klarer å forholde deg til er ditt eget hat.

Greit nok, men fyfaen så jævli verden skulle blitt å leve i om alle gjorde seg opp meninger som angår andre menneskers liv, på så tynt grunnlag som du gjør.

Jeg tror ikke en fjortenåring ville begått så store overgrep uten å selv være et offer for overgrep eller mishandling.. Dette raseriet må komme fra mer enn kun det at hun ble kalt "bitch"....

Jeg ble f.eks utsatt for vold av min mor, og før jeg lærte at det faktisk var galt å slå, så slå jeg ofte venninner når jeg var sinna, helt opp til 17-års alderen. Det var da jeg fant ut at man ikke skal gjøre sånn.

Jeg håper både offer og overgriper får hjelp!!...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496101
Del på andre sider

Om ikke hatet finnes i oss - så er jeg sikker på at det kan bringes frem (hvor det måtte komme fra) bare omstendighetene er riktige.

Ikke lett å vite hva som er det riktige reaksjonsmønsteret her - men det viktigste er å få fokusert på slike saker FØR de blir så omfattende som i dette tilfellet.

Derfor klarer jeg ikke å bringe frem så mange sympatifølelser for denne jenta, men blir mer fokusert på hvordan denne saken kan hjelpe alle de andre ofrene i tilsvarende saker nå og i fremtiden.

Hvordan det går fremover med denne jenta spesielt, bryr jeg meg faktisk mindre om - kynisk som jeg er mot overgripere.....

Mvh

"Derfor klarer jeg ikke å bringe frem så mange sympatifølelser for denne jenta, men blir mer fokusert på hvordan denne saken kan hjelpe alle de andre ofrene i tilsvarende saker nå og i fremtiden.

Hvordan det går fremover med denne jenta spesielt, bryr jeg meg faktisk mindre om - kynisk som jeg er mot overgripere....."

Det burde du virkelig være opptatt av Goliath, fordi det å forstå denne jenta kan være med på å hjelpe andre potensielle ofre i fremtiden. Målet må ikke bare være å hjelpe de som har blitt offer for en forbrytelse, men det må også være å forhindre at noe som dette aldri skal skje igjen. Vi klarer aldri å nå dette siste målet hvis vi lukker øynene for hva overgriper tenker, har vært utsatt for osv osv.

Bare når vi forstår kan vi sette inn de riktige tiltak. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496113
Del på andre sider

Jeg tror ikke en fjortenåring ville begått så store overgrep uten å selv være et offer for overgrep eller mishandling.. Dette raseriet må komme fra mer enn kun det at hun ble kalt "bitch"....

Jeg ble f.eks utsatt for vold av min mor, og før jeg lærte at det faktisk var galt å slå, så slå jeg ofte venninner når jeg var sinna, helt opp til 17-års alderen. Det var da jeg fant ut at man ikke skal gjøre sånn.

Jeg håper både offer og overgriper får hjelp!!...

"Jeg tror ikke en fjortenåring ville begått så store overgrep uten å selv være et offer for overgrep eller mishandling.. Dette raseriet må komme fra mer enn kun det at hun ble kalt "bitch"...."

Nettopp, det tror jeg heller ikke. Derfor lurer jeg på: HVOR kommer dette raseriet fra? Jeg er overrasket over at så få i denne tråden er opptatt av slike spørsmål.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496124
Del på andre sider

"Jeg tror ikke en fjortenåring ville begått så store overgrep uten å selv være et offer for overgrep eller mishandling.. Dette raseriet må komme fra mer enn kun det at hun ble kalt "bitch"...."

Nettopp, det tror jeg heller ikke. Derfor lurer jeg på: HVOR kommer dette raseriet fra? Jeg er overrasket over at så få i denne tråden er opptatt av slike spørsmål.

Jeg har selv vært offer for overgrep og mishandling, men jeg torturerer da ikke andre av den grunn! Uansett hva man har vært utsatt for, så foretar man valg her i livet. Skulle min bakgrunn frita meg for ansvar på noe vis? Slevsagt ikke. Jeg må uansett være villig til å bære konsekvensene av mine handlinger. Noe annet ville være galt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496132
Del på andre sider

helt enig med deg, Zirine..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496137
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv vært offer for overgrep og mishandling, men jeg torturerer da ikke andre av den grunn! Uansett hva man har vært utsatt for, så foretar man valg her i livet. Skulle min bakgrunn frita meg for ansvar på noe vis? Slevsagt ikke. Jeg må uansett være villig til å bære konsekvensene av mine handlinger. Noe annet ville være galt.

har du blitt utsatt for systematisk mishandling av familiemedlemmer fra svært ung alder uten å vite at det faktisk ER andre valg og muligheter?

eller var du oppvokst i en mer eller mindre "normal" familie og vært utsatt for f.eks voldtekt fra utenforstående?

bare lurer..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496141
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at hun har vært utsatt for overgrep. Jeg har ikke sagt at hun har vært utsatt for mishandling. Jeg har ikke sagt at hun ikke skal få straff.

Jeg HAR sagt at det kan være nyttig med mer informasjon. Les forøvrig det første innlegget mitt en gang til hvis du er i tvil om hva jeg mener.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496143
Del på andre sider

har du blitt utsatt for systematisk mishandling av familiemedlemmer fra svært ung alder uten å vite at det faktisk ER andre valg og muligheter?

eller var du oppvokst i en mer eller mindre "normal" familie og vært utsatt for f.eks voldtekt fra utenforstående?

bare lurer..

Mener du med det spørsmålet at det er visse kriterier som stilles i forhold til overgrepene man er utsatt for, i forbindelse med om man skal stå til ansvar for sine handlinger eller ikke? Hvor vil du sette grensen? Holder det at overgrepene ble utført av en nær venn av familien, eller MÅ det være et familiemedlem eller? Hvilken relevans? Hva fritar en for ansvar for egne handlinger?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496147
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at hun har vært utsatt for overgrep. Jeg har ikke sagt at hun har vært utsatt for mishandling. Jeg har ikke sagt at hun ikke skal få straff.

Jeg HAR sagt at det kan være nyttig med mer informasjon. Les forøvrig det første innlegget mitt en gang til hvis du er i tvil om hva jeg mener.

Og jeg har IKKE sagt at det IKKE er nyttig med mer informasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496150
Del på andre sider

Mener du med det spørsmålet at det er visse kriterier som stilles i forhold til overgrepene man er utsatt for, i forbindelse med om man skal stå til ansvar for sine handlinger eller ikke? Hvor vil du sette grensen? Holder det at overgrepene ble utført av en nær venn av familien, eller MÅ det være et familiemedlem eller? Hvilken relevans? Hva fritar en for ansvar for egne handlinger?

jeg sier ikke at noenting fratar en person ansvar for sine handlinger. det har jeg ALDRI sagt.

Men jeg mener at det kan være en FORKLARING, og jeg synes faktisk det er merkelig at ingen andre forstår tankegangen til meg og zirine

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496153
Del på andre sider

Hun skal stilles til ansvar for hva hun har gjort. På hvilken måte vet jeg ikke - det vet bare de som har kjenskap til forbrytelsen og de formidlende omstendighetens som ligger i saken, hvis der er noen.

Å sitte her å gjette hva det skulle være, ser jeg ingen grunn til. Mitt poeng var å påpeke at det KAN være formidlende omstendigheter og det må man ha i tankene når man spyr ut av seg eder og galle samt omtaler denne jenta i svært hatefulle ordelag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496155
Del på andre sider

Gjest annonym akkurat nå

Dette er noe jeg selv har opplevd.

Jeg giftet meg ung med en mann som hadde sett moren bli misshandlet av faren på det groveste i mange år.

Faren dengte også barna og døde av alkoholen da han var 40 år.

Eksmannen min fortalte meg før vi giftet oss at han hadde hatet faren og var sterkt i mot vold!

Var ikke gift i mere enn i noen dager da han begynte å misshandle meg psykisk og fysisk!

Havnet på sykehuset flere ganger!

Dette levde jeg med i mange år , men "kom meg ut" av forholdet da han begynte med barna!

Senere har han spurt meg om jeg kunne tilgi ham alt han lot meg gå gjennom!

Greit , jeg tilgir deg , men glemme gjør jeg ikke!

Han hadde gått til psykolog , som mente han var ødelagt fra barndommen sin....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496156
Del på andre sider

Annonse

jeg sier ikke at noenting fratar en person ansvar for sine handlinger. det har jeg ALDRI sagt.

Men jeg mener at det kan være en FORKLARING, og jeg synes faktisk det er merkelig at ingen andre forstår tankegangen til meg og zirine

Men hva slags konsekvenser skal denne forklaringen få da? Uansett bakgrunn, så gjør det ikke hennes handlinger mer akseptable. Forståelige, kanskje, men akseptable; nei. Synes du at en traumatisk barndom burde ha gitt Viggo Kristansen mindre straff for å ha voldtatt og drept to små jenter? Eller er det lettere å ty til denne tankegangen når gjerningsmannen faktisk er en liten jente? Jeg bare lurer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496162
Del på andre sider

Hun skal stilles til ansvar for hva hun har gjort. På hvilken måte vet jeg ikke - det vet bare de som har kjenskap til forbrytelsen og de formidlende omstendighetens som ligger i saken, hvis der er noen.

Å sitte her å gjette hva det skulle være, ser jeg ingen grunn til. Mitt poeng var å påpeke at det KAN være formidlende omstendigheter og det må man ha i tankene når man spyr ut av seg eder og galle samt omtaler denne jenta i svært hatefulle ordelag.

Tror du mange ville synes at en traumatisk barndom ville være en formildende omstendighet for gjerningsmennene i Banheia? Eller er det lettere å bruke den tankegangen når gjerningsmannen er en liten jente?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496165
Del på andre sider

Men hva slags konsekvenser skal denne forklaringen få da? Uansett bakgrunn, så gjør det ikke hennes handlinger mer akseptable. Forståelige, kanskje, men akseptable; nei. Synes du at en traumatisk barndom burde ha gitt Viggo Kristansen mindre straff for å ha voldtatt og drept to små jenter? Eller er det lettere å ty til denne tankegangen når gjerningsmannen faktisk er en liten jente? Jeg bare lurer?

kosekvensene er at jenta bare er 14 år, og kanskje kan få behandling eller tiltak som kan føre henne på en bedre vei, slik at hun ikke ødelegger enda flere liv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496167
Del på andre sider

Tror du mange ville synes at en traumatisk barndom ville være en formildende omstendighet for gjerningsmennene i Banheia? Eller er det lettere å bruke den tankegangen når gjerningsmannen er en liten jente?

Du forstår overhode ikke hva har sagt i innleggene mine - jeg ser ingen grunn til følge denne diskusjonen med deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496176
Del på andre sider

kosekvensene er at jenta bare er 14 år, og kanskje kan få behandling eller tiltak som kan føre henne på en bedre vei, slik at hun ikke ødelegger enda flere liv.

Hvordan kan jentas alder være en KONSEKVENS? Det er en del av omstendighetene rundt overgrepet, men ingen KONSEKVENS.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/3/#findComment-496193
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...