Gjest fransi Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hvordan kan jentas alder være en KONSEKVENS? Det er en del av omstendighetene rundt overgrepet, men ingen KONSEKVENS. kanskje jeg formulerte meg dårlig. barn som ser ut til å ha psykopatiske trekk, kan faktisk bedres gjennom tiltak om man begynner tidlig nok. men man kan ikke gjøre noe med en fullvoksen psykopat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leenie Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 kanskje jeg formulerte meg dårlig. barn som ser ut til å ha psykopatiske trekk, kan faktisk bedres gjennom tiltak om man begynner tidlig nok. men man kan ikke gjøre noe med en fullvoksen psykopat. Jeg skjønte hva du mente med setningen etterpå Hvor gammel er en fullvoksen psykopat? 18? 25? 35? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fransi Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg skjønte hva du mente med setningen etterpå Hvor gammel er en fullvoksen psykopat? 18? 25? 35? det vet jeg ikke, er ikke fagperson. men de kan ikke få diagnosen før de er over 18, og jeg tror en under 15-18 kan bedres..... men det må du spørre en fagperson for.... mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liza i London Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Du forstår overhode ikke hva har sagt i innleggene mine - jeg ser ingen grunn til følge denne diskusjonen med deg. Jeg er 100% enig med Zirines første innlegg, - har bare lyst å tilføye noe. Hvis denne jenta (overgriperen) kan få den hjelp hun så tydelig har behov for, så vil det også innebære en konsekvens for henne. En GOD terapi vil innebære en erkjennelse av alvoret i det hun har gjort, og den oppdagelsen vil nok vøre mer smertefull en noen av de andre straffetiltak som er nevnt i tråden her! En terapi er noe helt annet enn å bli "jattet" med, det er en smertefull prosess. Og, forhåpentligvis, vil terapien også medføre at hun gjennom erkjennelse også oppdager at hun må ta ansvar for egne handling, uten en livsødeleggende skyldfølelse. At jenta får hjelp, gjør ikke selve handlingen mindre opprørende! Jeg håper også inderlig at offeret får all den hjelp hun har behov for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrealis Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Absolutt enig i din konklusjon!! Men det er ikke alltid straff er rette veien å gå for unge lovbrytere. Det viktigste er jo at hun "kommer på rett kjøl" slik at dette ikke gjentar seg - ikke først og fremst å "hevne" det som har skjedd. Griper barnevernet inn i slike saker?? Hmmmmm.... dette akn jeg fint lite om! :-) Joda dette er en sak for barnevernet. Kommentar til straff for mindreårige: Noen mener å vise til at straff (fengsel) ikke hjelper for noen som helst - annet enn samfunnet som slipper å se forbryteren på en stund (og det er vel i og for seg positivt). :-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Om ikke hatet finnes i oss - så er jeg sikker på at det kan bringes frem (hvor det måtte komme fra) bare omstendighetene er riktige. Ikke lett å vite hva som er det riktige reaksjonsmønsteret her - men det viktigste er å få fokusert på slike saker FØR de blir så omfattende som i dette tilfellet. Derfor klarer jeg ikke å bringe frem så mange sympatifølelser for denne jenta, men blir mer fokusert på hvordan denne saken kan hjelpe alle de andre ofrene i tilsvarende saker nå og i fremtiden. Hvordan det går fremover med denne jenta spesielt, bryr jeg meg faktisk mindre om - kynisk som jeg er mot overgripere..... Mvh Man tolker nok innlegg forskjellig her inne. Jeg tolker innlegg mer som sjokkerte enn hatefulle. Og uansett bakgrunn _er_ det sjokkerende at jenta ikke kan straffes for det ho har gjort når ho var pådriver, mens etterdilterne _kan_ straffes fordi de var et halvt år eldre enn henne. Denne jent_ungen_ har tross alt utøvd mishandling i rene nazistilen. Vel kan man stille spørsmål ved hva som får ho til det i utgangspunktet, men det kan få større konsekvenser at ho ikke straffes enn at ho gjør det. At ho må straffes for det ho har gjort betyr ikke at ho ikke også må få hjelp til å komme unna det som eventuelt har ødelagt henne og fått ho til å bli så avstumpet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Man tolker nok innlegg forskjellig her inne. Jeg tolker innlegg mer som sjokkerte enn hatefulle. Og uansett bakgrunn _er_ det sjokkerende at jenta ikke kan straffes for det ho har gjort når ho var pådriver, mens etterdilterne _kan_ straffes fordi de var et halvt år eldre enn henne. Denne jent_ungen_ har tross alt utøvd mishandling i rene nazistilen. Vel kan man stille spørsmål ved hva som får ho til det i utgangspunktet, men det kan få større konsekvenser at ho ikke straffes enn at ho gjør det. At ho må straffes for det ho har gjort betyr ikke at ho ikke også må få hjelp til å komme unna det som eventuelt har ødelagt henne og fått ho til å bli så avstumpet. Dette skulle stått under Zirines innlegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Man tolker nok innlegg forskjellig her inne. Jeg tolker innlegg mer som sjokkerte enn hatefulle. Og uansett bakgrunn _er_ det sjokkerende at jenta ikke kan straffes for det ho har gjort når ho var pådriver, mens etterdilterne _kan_ straffes fordi de var et halvt år eldre enn henne. Denne jent_ungen_ har tross alt utøvd mishandling i rene nazistilen. Vel kan man stille spørsmål ved hva som får ho til det i utgangspunktet, men det kan få større konsekvenser at ho ikke straffes enn at ho gjør det. At ho må straffes for det ho har gjort betyr ikke at ho ikke også må få hjelp til å komme unna det som eventuelt har ødelagt henne og fått ho til å bli så avstumpet. Vi har så mange metoder for straff - ikke bare fengsel. Jeg er ikke tilhenger av at noen skal klappes på ryggen, ikke møte reaksjoner fra samfunnet for så å fortsette sine begredelige liv bare fordi de er mindreårige. Det tror jeg heller ikke skjer, selv om mange sikkert ikke er enig med meg - de som mener fengsel er den eneste dugende straffereaksjon. Det jeg påpeker er at straff blir så meningsløst hvis vi ikke klarer å se det som ligger BAK. Hvis vi ikke ser det og/eller ta hensyn til det, så vil dette utvikle seg til å bli et enda større samfunnsproblem. Ikke bare det, men vi bidrar til å opprettholde en ikke akseptabel handling ved å ikke gå inn i det. Problemet blir ikke borte selv om vi putter folk i fengsel - hvor mange fler står ikke igjen som tikkende bomber? Herregud, jenta er jo bare et barn - noe må da kunne gjøres for å få henne på rett kjøl igjen ... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 "Derfor klarer jeg ikke å bringe frem så mange sympatifølelser for denne jenta, men blir mer fokusert på hvordan denne saken kan hjelpe alle de andre ofrene i tilsvarende saker nå og i fremtiden. Hvordan det går fremover med denne jenta spesielt, bryr jeg meg faktisk mindre om - kynisk som jeg er mot overgripere....." Det burde du virkelig være opptatt av Goliath, fordi det å forstå denne jenta kan være med på å hjelpe andre potensielle ofre i fremtiden. Målet må ikke bare være å hjelpe de som har blitt offer for en forbrytelse, men det må også være å forhindre at noe som dette aldri skal skje igjen. Vi klarer aldri å nå dette siste målet hvis vi lukker øynene for hva overgriper tenker, har vært utsatt for osv osv. Bare når vi forstår kan vi sette inn de riktige tiltak. Sånn er det bare. Jeg har ikke sagt at det ikke er viktig å få frem hva som er den bakenforliggende årsaken til denne jentas handlinger - for å kunne bruke det i forebyggende tiltak i tilsvarende "mobbe" saker. Jeg sa at hvordan det går med denne jenta fremover nå, det bryr jeg meg mindre om. Hun får, uansett bakgrunn, ingen sympatiærklæringer fra meg. Selvfølgelig finnes det kanskje grunner som kan forklare hvorfor hun gjorde dette (det håper jeg da), men det er kun en forklaring og ingen unskyldning. Vi fikk også forklart hvorfor de skyldige bak Banheia drapene kunne gjøre det de gjorde - og også Benjamins drapsmann/menn. Men intet av det bragte fram noen sympatiærklæring hos meg overfor dem - ei heller følelsen av at noe nå bør gjøres for dem for deres skyld. Men noe bør gjøres mot dem for samfunnet og fremtidige ofres skyld. Det samme gjelder denne jenta. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Vi har så mange metoder for straff - ikke bare fengsel. Jeg er ikke tilhenger av at noen skal klappes på ryggen, ikke møte reaksjoner fra samfunnet for så å fortsette sine begredelige liv bare fordi de er mindreårige. Det tror jeg heller ikke skjer, selv om mange sikkert ikke er enig med meg - de som mener fengsel er den eneste dugende straffereaksjon. Det jeg påpeker er at straff blir så meningsløst hvis vi ikke klarer å se det som ligger BAK. Hvis vi ikke ser det og/eller ta hensyn til det, så vil dette utvikle seg til å bli et enda større samfunnsproblem. Ikke bare det, men vi bidrar til å opprettholde en ikke akseptabel handling ved å ikke gå inn i det. Problemet blir ikke borte selv om vi putter folk i fengsel - hvor mange fler står ikke igjen som tikkende bomber? Herregud, jenta er jo bare et barn - noe må da kunne gjøres for å få henne på rett kjøl igjen ... Straff og fengsel er ikke synonymer. Virker som om noen her oppfatter det slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg har ikke sagt at det ikke er viktig å få frem hva som er den bakenforliggende årsaken til denne jentas handlinger - for å kunne bruke det i forebyggende tiltak i tilsvarende "mobbe" saker. Jeg sa at hvordan det går med denne jenta fremover nå, det bryr jeg meg mindre om. Hun får, uansett bakgrunn, ingen sympatiærklæringer fra meg. Selvfølgelig finnes det kanskje grunner som kan forklare hvorfor hun gjorde dette (det håper jeg da), men det er kun en forklaring og ingen unskyldning. Vi fikk også forklart hvorfor de skyldige bak Banheia drapene kunne gjøre det de gjorde - og også Benjamins drapsmann/menn. Men intet av det bragte fram noen sympatiærklæring hos meg overfor dem - ei heller følelsen av at noe nå bør gjøres for dem for deres skyld. Men noe bør gjøres mot dem for samfunnet og fremtidige ofres skyld. Det samme gjelder denne jenta. Mvh Hvordan kan du si at du ikke synes synd på henne uten å kjenne til historien hennes? Det er ikke nødvendigvis en motsetning mellom å ikke akseptere en handling og å synes synd på noen ... Det er tragisk og det er synd at noen blir drevet til dette i så ung alder - det er ikke normalt. Reagerer du heller ikke på hva som i helvete skjer med dette samfunnet når to 12 åringer i England bortfører og mishandler en liten gutt. Jovisst gjør du det, men du leser avisen og lar deg mate med grusomme opplysniger rundt handlingen. Stopper du noenganger opp og tenker på hvordan det er mulig for oss "normale" å mobilisere så mye hat mot disse guttene? Jovisst var handligene grusomme, men England lynsjet guttene - ikke bare handlingene. De vil aldri kunne gjøre opp for seg og leve i fred - til pass for dem sier kanskje folk. La oss jage dem inn i døden, hva? Men herregud, dette er jo bare unger. Hva har skjedd i livene deres som får dem til å oppføre seg så grusomt? Det var ikke England interessert i å høre noe om - de var opptatt med å svømme i sine egne hatefulle fordømmelser. De var opptatt med å rope hatefulle rop til guttene - fortelle dem hva de skulle gjøre hvis de bare en gang fikk tak i dem. Hvor sviktet samfunnet - DET er interessant å få brakt på det rene. Tilbake til denne saken. Jenta er 14 år - hun er bare et barn. Benjamins drapsmenn var nazizter. Baneheiafyrene var voksne. Det er ikke uvanlig at menn dreper og voldtar - det er derimot uvanlig at en 14 års gammel jente utøver vold på den måte vi har sett. Jeg sier ikke at det er mer akseptabelt, jeg sier det er MYE mer uvanlig. Her har def. samfunnet sviktet, på en eller annen måte. 14 år! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Balooba Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hvordan kan du si at du ikke synes synd på henne uten å kjenne til historien hennes? Det er ikke nødvendigvis en motsetning mellom å ikke akseptere en handling og å synes synd på noen ... Det er tragisk og det er synd at noen blir drevet til dette i så ung alder - det er ikke normalt. Reagerer du heller ikke på hva som i helvete skjer med dette samfunnet når to 12 åringer i England bortfører og mishandler en liten gutt. Jovisst gjør du det, men du leser avisen og lar deg mate med grusomme opplysniger rundt handlingen. Stopper du noenganger opp og tenker på hvordan det er mulig for oss "normale" å mobilisere så mye hat mot disse guttene? Jovisst var handligene grusomme, men England lynsjet guttene - ikke bare handlingene. De vil aldri kunne gjøre opp for seg og leve i fred - til pass for dem sier kanskje folk. La oss jage dem inn i døden, hva? Men herregud, dette er jo bare unger. Hva har skjedd i livene deres som får dem til å oppføre seg så grusomt? Det var ikke England interessert i å høre noe om - de var opptatt med å svømme i sine egne hatefulle fordømmelser. De var opptatt med å rope hatefulle rop til guttene - fortelle dem hva de skulle gjøre hvis de bare en gang fikk tak i dem. Hvor sviktet samfunnet - DET er interessant å få brakt på det rene. Tilbake til denne saken. Jenta er 14 år - hun er bare et barn. Benjamins drapsmenn var nazizter. Baneheiafyrene var voksne. Det er ikke uvanlig at menn dreper og voldtar - det er derimot uvanlig at en 14 års gammel jente utøver vold på den måte vi har sett. Jeg sier ikke at det er mer akseptabelt, jeg sier det er MYE mer uvanlig. Her har def. samfunnet sviktet, på en eller annen måte. 14 år! Jenta KAN ganske enkelt være født med mangelfullt utviklede sjelsevner. Du vet ikke, du heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jenta KAN ganske enkelt være født med mangelfullt utviklede sjelsevner. Du vet ikke, du heller. Nettopp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undertegnet Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg er enig med deg. Mannen min ble mishandlet på det jævligste av begge sine foreldre gjennom hele oppveksten. I dag er han det snilleste mennesket jeg vet om, og det helt uten terapi.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Hvordan kan du si at du ikke synes synd på henne uten å kjenne til historien hennes? Det er ikke nødvendigvis en motsetning mellom å ikke akseptere en handling og å synes synd på noen ... Det er tragisk og det er synd at noen blir drevet til dette i så ung alder - det er ikke normalt. Reagerer du heller ikke på hva som i helvete skjer med dette samfunnet når to 12 åringer i England bortfører og mishandler en liten gutt. Jovisst gjør du det, men du leser avisen og lar deg mate med grusomme opplysniger rundt handlingen. Stopper du noenganger opp og tenker på hvordan det er mulig for oss "normale" å mobilisere så mye hat mot disse guttene? Jovisst var handligene grusomme, men England lynsjet guttene - ikke bare handlingene. De vil aldri kunne gjøre opp for seg og leve i fred - til pass for dem sier kanskje folk. La oss jage dem inn i døden, hva? Men herregud, dette er jo bare unger. Hva har skjedd i livene deres som får dem til å oppføre seg så grusomt? Det var ikke England interessert i å høre noe om - de var opptatt med å svømme i sine egne hatefulle fordømmelser. De var opptatt med å rope hatefulle rop til guttene - fortelle dem hva de skulle gjøre hvis de bare en gang fikk tak i dem. Hvor sviktet samfunnet - DET er interessant å få brakt på det rene. Tilbake til denne saken. Jenta er 14 år - hun er bare et barn. Benjamins drapsmenn var nazizter. Baneheiafyrene var voksne. Det er ikke uvanlig at menn dreper og voldtar - det er derimot uvanlig at en 14 års gammel jente utøver vold på den måte vi har sett. Jeg sier ikke at det er mer akseptabelt, jeg sier det er MYE mer uvanlig. Her har def. samfunnet sviktet, på en eller annen måte. 14 år! Jeg holder meg til Norge inntill videre jeg - selv om jeg er enig med deg i at en del av reaksjonene i England var vel sterke. Du skriver at Benjamins drapsmenn var nazister. Hvilken rolle spiller det? Så du intervuet med en av de? Han var ingen nazist i ordets rette forstand, men en gutt som var utstøtt fra samfunnet og familien mens han var et barn - og som fant støtte og forståelse hos en gruppe nazister. Han tok ikke livet av Benjamin fordi han var en nazist. Han tok livet av Benjamin fordi han gjennom oppveksten ikke klarte å tilpasse seg til samfunnet, og ikke fikk noen støtte og hjelp fra hverken familie, skolen eller andre instanser. Det er forklaringen, men det er ingen unskyldning! Denne personen var kriminell når han var 14 år. Denne jenta er 14 år, og ville muligens blitt en drapskvinne hvis hun ikke ble tatt for det hun nå har gjort. Og det er sansynligvis bare tilfeldigheter som avgjør når hun kunne tatt livet av noen. På mange måter er hennes handlinger verre en det Benjamins mordere gjorde - siden det var så planlagt og skjedde over så lang tid - uten noen form for "medlidenhet" eller følelser overfor offeret, enda hun hadde mer enn lang nok tid til å tenke over hva hun faktisk gjorde. Hun er 14 år - og ikke lenger bare et barn. Det er ikke lenger uvanlig at 14 åringer utfører grove kriminelle handlinger, og jeg er helt enig med deg i at noe må gjøres med det. En av de tingene er at samfunnet, foreldrene, skolen etc må lære dem fra tidlige år at de MÅ TA KONSEKVENSENE for alt de gjør! Og det oppnår man ikke ved å vise forståelse, være "hyggelig" og vise missforstått snillisme. 14 åringer kan være utspekulerte som bare det. De vet for lengst hva de kan spille på for å få det som de vil - og slippe å ta konsekvensene for det de gjør. De spiller på voksnes følelser for "barn" - og lurer "slike som deg" trill rundt. At samfunnet har sviktet er jeg enig med deg i. Når "barn" ikke lenger har noen som helst respekt for andre, så kan man heller ikke forvente annet enn at tilsvarende handlinger vil skje stadig hyppigere. Kanskje man skulle gitt mer av ansvaret for barna til deres foreldre - og ikke minst ansvaret for deres handlinger. På den måten kan man "tvinge" foreldrene til å ta ansvaret for barnas oppdragelse når de fremdeles er så unge at de kan oppdras..... Hadde jeg blitt kjent med denne jenta, så hadde jeg kanskje klart å utvise noe sympati for henne. Men det føler jeg intet behov for. Det er nettopp slik man blir handlingslammet når det gjelder å iverksette tiltak som faktisk virker. Jeg har derimot enormt med sympati overfor offeret - og alle de andre ofrene der ute som vi aldri hører noe om. Alle de menneskeliv som blir ødelagt i ung alder, fordi vi på liv og død skal forstå oss i hjel på overgriperne - mens vi beleilig og enkelt og greit "glemmer" ofrene på bekostning av å "hjelpe de stakkars overgriperne som må ha hatt en vanskelig barndom". DET gjør meg kvalm! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Jeg holder meg til Norge inntill videre jeg - selv om jeg er enig med deg i at en del av reaksjonene i England var vel sterke. Du skriver at Benjamins drapsmenn var nazister. Hvilken rolle spiller det? Så du intervuet med en av de? Han var ingen nazist i ordets rette forstand, men en gutt som var utstøtt fra samfunnet og familien mens han var et barn - og som fant støtte og forståelse hos en gruppe nazister. Han tok ikke livet av Benjamin fordi han var en nazist. Han tok livet av Benjamin fordi han gjennom oppveksten ikke klarte å tilpasse seg til samfunnet, og ikke fikk noen støtte og hjelp fra hverken familie, skolen eller andre instanser. Det er forklaringen, men det er ingen unskyldning! Denne personen var kriminell når han var 14 år. Denne jenta er 14 år, og ville muligens blitt en drapskvinne hvis hun ikke ble tatt for det hun nå har gjort. Og det er sansynligvis bare tilfeldigheter som avgjør når hun kunne tatt livet av noen. På mange måter er hennes handlinger verre en det Benjamins mordere gjorde - siden det var så planlagt og skjedde over så lang tid - uten noen form for "medlidenhet" eller følelser overfor offeret, enda hun hadde mer enn lang nok tid til å tenke over hva hun faktisk gjorde. Hun er 14 år - og ikke lenger bare et barn. Det er ikke lenger uvanlig at 14 åringer utfører grove kriminelle handlinger, og jeg er helt enig med deg i at noe må gjøres med det. En av de tingene er at samfunnet, foreldrene, skolen etc må lære dem fra tidlige år at de MÅ TA KONSEKVENSENE for alt de gjør! Og det oppnår man ikke ved å vise forståelse, være "hyggelig" og vise missforstått snillisme. 14 åringer kan være utspekulerte som bare det. De vet for lengst hva de kan spille på for å få det som de vil - og slippe å ta konsekvensene for det de gjør. De spiller på voksnes følelser for "barn" - og lurer "slike som deg" trill rundt. At samfunnet har sviktet er jeg enig med deg i. Når "barn" ikke lenger har noen som helst respekt for andre, så kan man heller ikke forvente annet enn at tilsvarende handlinger vil skje stadig hyppigere. Kanskje man skulle gitt mer av ansvaret for barna til deres foreldre - og ikke minst ansvaret for deres handlinger. På den måten kan man "tvinge" foreldrene til å ta ansvaret for barnas oppdragelse når de fremdeles er så unge at de kan oppdras..... Hadde jeg blitt kjent med denne jenta, så hadde jeg kanskje klart å utvise noe sympati for henne. Men det føler jeg intet behov for. Det er nettopp slik man blir handlingslammet når det gjelder å iverksette tiltak som faktisk virker. Jeg har derimot enormt med sympati overfor offeret - og alle de andre ofrene der ute som vi aldri hører noe om. Alle de menneskeliv som blir ødelagt i ung alder, fordi vi på liv og død skal forstå oss i hjel på overgriperne - mens vi beleilig og enkelt og greit "glemmer" ofrene på bekostning av å "hjelpe de stakkars overgriperne som må ha hatt en vanskelig barndom". DET gjør meg kvalm! Mvh Hvorfor holde deg bare til Norge? Jeg mener, selv om reaksjonene foreløpig ikke er like sterke i Norge, så kan vi ane konturene. Vi lynsjer og vi fordømmer på grunnlag av det vi har fått opplyst i media. Voksne mennesker ønsker barn i gapestokken for det de har gjort - uten å ta inn over seg at det er vi som voksne, som en del av et samfunn, som har sviktet. Et helt samfunn klarte ikke å se denne 14 åringen, en skole klarte ikke å ta tak i problemer som åpenbart måtte ha vært der, helsesøster, barnevern - jeg nevner i fleng. "14 åringer kan være utspekulerte som bare det. De vet for lengst hva de kan spille på for å få det som de vil - og slippe å ta konsekvensene for det de gjør. De spiller på voksnes følelser for "barn" - og lurer "slike som deg" trill rundt." Det har jeg ingen problemer med å være enig med deg i, men vi snakker ikke om å stjele hjemmebrent, gjøre innbrudd eller gjøre hærverk, her. Vi snakker om noe som er sinnsykt uvanlig for 14 åringer å gjøre - og ikke minst uvanlig for jenter å gjøre. "Kanskje man skulle gitt mer av ansvaret for barna til deres foreldre - og ikke minst ansvaret for deres handlinger. På den måten kan man "tvinge" foreldrene til å ta ansvaret for barnas oppdragelse når de fremdeles er så unge at de kan oppdras..... " Veldig flott og fint. Det er klart man skal stille krav til foreldre, men hva når foreldrene svikter? Du snakker så fint om at barn MÅ TA KONSEKVENSER av det de gjør. I utgangspunktet er jeg enig med deg, men et barn som har kommet så langt at det gir faen, er allerede på glattisen. Hvis barn smånasker i butikken, så skal de selvfølgelig få reaksjoner fra nærmiljø og politi, men her snakker vi om noe som er MYE mer alvorlig - vi snakker om grov voldsbruk og vi snakker om en handling som høyst sannsynlig ikke bunner ut i et ønske om mer spenning. Når barn utøver voldsbruk på den måten vi har sett, når en handling og en aggresjon blir så til de grader trigget av at noen roper et skjelsord, så er det noe alvorlig feil et sted. Det jeg mener du ikke har forstått er at samfunnet først og fremst må finne ut hvor dette sinnet kommer fra. Fengsel vil ikke gjøre noen nytte hvis denne jenta er rasende, hvis hun er depressiv, hvis hun er tilbakestående etc. Hvis hun hater, så kommer hun så absolutt ikke til å hate mindre av å sitte i fengsel sammen med andre voldsforbrytere. Det eneste som nytter er å finne årsaken til dette sinnet, denne handlingen - og jeg er enig med Liza i tråden som snakker om terapi. Ved å gå i terapi blir hun konfrontert med sine egne handlinger og hvilken effekt dette har hatt på andre menneskers liv, hun blir tvunget til å se på sitt eget liv, møte sine egne sorger og sinne, og hun blir tvunget til å gjøre opp for seg på en eller annen måte i forhold til de hun har skadet - dette kan være fryktelig slitsomt og belastende, men JEG tror dette må til hvis vi har som mål at jenta skal komme på rett kjøl igjen - at dette ikke skal skje igjen. Eller kanskje du er enig med folk i England - la oss jage dem inn i døden? "Jeg har derimot enormt med sympati overfor offeret - og alle de andre ofrene der ute som vi aldri hører noe om. Alle de menneskeliv som blir ødelagt i ung alder, fordi vi på liv og død skal forstå oss i hjel på overgriperne - mens vi beleilig og enkelt og greit "glemmer" ofrene på bekostning av å "hjelpe de stakkars overgriperne som må ha hatt en vanskelig barndom"." Vi har alle sympati for offeret og vi synes alle dette var en fryktelig hendelse, du er ikke spesiell der. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg klarer helt fint å ha to tanker i hodet samtidig. Hvis du mener at det eneste målet må være å straffe, så ser jeg jo logikken i ressonementet ditt. Jeg har et litt annet mål. Jeg mener det er viktig at samfunnet reagerer sterkt, men samtidig så skal vi gjennom nitidig jobbing forsikre oss om at dette ALDRI skjer igjen. Sånne som deg må fatte og forstå at vi må SE barna i nabolaget, for det er ikke sånn at når de fyller 14 så plutselig PANG så voldtar de nabojenta. Dette er en prosess som skjer over lengre tid, og hvis foreldrene svikter så må det eksistere et annet sikkerhetsnett som kan fange opp disse. Vi MÅ forsøke å forstå overgriperne - hvis ikke, så kommer verken vi eller våre dyrebare barn til å kunne gå trygt og fritt til skolen. Hvis dette hadde skjedd på min datters skole hadde jeg selvfølgelig blitt både rasende og fortvilt. Jeg skal ikke spekulere i hvordan jeg ville følt det om det var min datter som hadde blitt rammet, men jeg tror ALDRI jeg ville kunne finne på å lynsje denne jenta. Jeg ville ha spurt meg igjen og igjen om hvor var det det gikk feil. Hvor var foreldrene? Hvor var skolen? Hvor var nærmiljøet? Hvor var foreldrene til klassekameratene? Hvorfor var det ingen som grep inn - noe måtte de jo ha sett. Hvorfor grep ikke JEG inn? Hvordan kunne jeg være så blind?? Har jeg for dårlig kontakt med min datter ettersom hun aldri har fortalt meg noe av det hun MÅ ha fanget opp? Det MÅ ha vært noen faresignaler ute før dette skjedde. Og hvis vi er så jævla blinde at det skjer en gang, så kan det skje en gang til og en gang til og en gang til .... helt til vi åpner de fuckings øynene våre og SER våre barn. Det er DER det starter. Og hvis noe som dette skjer så er det ikke bare foreldrene som har sviktet - hele nærmiljøet har sviktet og ALLE må ta et ansvar for det som har skjedd. Hun er bare 14 år, har såvidt startet puberteten - kanskje ikke engang fått mensen. Hun er et produkt av familie og nærmiljøs innvirkning/påvirkning - og hvis det gjør deg kvalm at VI bør ta et ansvar i like stor grad som henne - so be it, men da mener jeg at DU har et problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Hvorfor holde deg bare til Norge? Jeg mener, selv om reaksjonene foreløpig ikke er like sterke i Norge, så kan vi ane konturene. Vi lynsjer og vi fordømmer på grunnlag av det vi har fått opplyst i media. Voksne mennesker ønsker barn i gapestokken for det de har gjort - uten å ta inn over seg at det er vi som voksne, som en del av et samfunn, som har sviktet. Et helt samfunn klarte ikke å se denne 14 åringen, en skole klarte ikke å ta tak i problemer som åpenbart måtte ha vært der, helsesøster, barnevern - jeg nevner i fleng. "14 åringer kan være utspekulerte som bare det. De vet for lengst hva de kan spille på for å få det som de vil - og slippe å ta konsekvensene for det de gjør. De spiller på voksnes følelser for "barn" - og lurer "slike som deg" trill rundt." Det har jeg ingen problemer med å være enig med deg i, men vi snakker ikke om å stjele hjemmebrent, gjøre innbrudd eller gjøre hærverk, her. Vi snakker om noe som er sinnsykt uvanlig for 14 åringer å gjøre - og ikke minst uvanlig for jenter å gjøre. "Kanskje man skulle gitt mer av ansvaret for barna til deres foreldre - og ikke minst ansvaret for deres handlinger. På den måten kan man "tvinge" foreldrene til å ta ansvaret for barnas oppdragelse når de fremdeles er så unge at de kan oppdras..... " Veldig flott og fint. Det er klart man skal stille krav til foreldre, men hva når foreldrene svikter? Du snakker så fint om at barn MÅ TA KONSEKVENSER av det de gjør. I utgangspunktet er jeg enig med deg, men et barn som har kommet så langt at det gir faen, er allerede på glattisen. Hvis barn smånasker i butikken, så skal de selvfølgelig få reaksjoner fra nærmiljø og politi, men her snakker vi om noe som er MYE mer alvorlig - vi snakker om grov voldsbruk og vi snakker om en handling som høyst sannsynlig ikke bunner ut i et ønske om mer spenning. Når barn utøver voldsbruk på den måten vi har sett, når en handling og en aggresjon blir så til de grader trigget av at noen roper et skjelsord, så er det noe alvorlig feil et sted. Det jeg mener du ikke har forstått er at samfunnet først og fremst må finne ut hvor dette sinnet kommer fra. Fengsel vil ikke gjøre noen nytte hvis denne jenta er rasende, hvis hun er depressiv, hvis hun er tilbakestående etc. Hvis hun hater, så kommer hun så absolutt ikke til å hate mindre av å sitte i fengsel sammen med andre voldsforbrytere. Det eneste som nytter er å finne årsaken til dette sinnet, denne handlingen - og jeg er enig med Liza i tråden som snakker om terapi. Ved å gå i terapi blir hun konfrontert med sine egne handlinger og hvilken effekt dette har hatt på andre menneskers liv, hun blir tvunget til å se på sitt eget liv, møte sine egne sorger og sinne, og hun blir tvunget til å gjøre opp for seg på en eller annen måte i forhold til de hun har skadet - dette kan være fryktelig slitsomt og belastende, men JEG tror dette må til hvis vi har som mål at jenta skal komme på rett kjøl igjen - at dette ikke skal skje igjen. Eller kanskje du er enig med folk i England - la oss jage dem inn i døden? "Jeg har derimot enormt med sympati overfor offeret - og alle de andre ofrene der ute som vi aldri hører noe om. Alle de menneskeliv som blir ødelagt i ung alder, fordi vi på liv og død skal forstå oss i hjel på overgriperne - mens vi beleilig og enkelt og greit "glemmer" ofrene på bekostning av å "hjelpe de stakkars overgriperne som må ha hatt en vanskelig barndom"." Vi har alle sympati for offeret og vi synes alle dette var en fryktelig hendelse, du er ikke spesiell der. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg klarer helt fint å ha to tanker i hodet samtidig. Hvis du mener at det eneste målet må være å straffe, så ser jeg jo logikken i ressonementet ditt. Jeg har et litt annet mål. Jeg mener det er viktig at samfunnet reagerer sterkt, men samtidig så skal vi gjennom nitidig jobbing forsikre oss om at dette ALDRI skjer igjen. Sånne som deg må fatte og forstå at vi må SE barna i nabolaget, for det er ikke sånn at når de fyller 14 så plutselig PANG så voldtar de nabojenta. Dette er en prosess som skjer over lengre tid, og hvis foreldrene svikter så må det eksistere et annet sikkerhetsnett som kan fange opp disse. Vi MÅ forsøke å forstå overgriperne - hvis ikke, så kommer verken vi eller våre dyrebare barn til å kunne gå trygt og fritt til skolen. Hvis dette hadde skjedd på min datters skole hadde jeg selvfølgelig blitt både rasende og fortvilt. Jeg skal ikke spekulere i hvordan jeg ville følt det om det var min datter som hadde blitt rammet, men jeg tror ALDRI jeg ville kunne finne på å lynsje denne jenta. Jeg ville ha spurt meg igjen og igjen om hvor var det det gikk feil. Hvor var foreldrene? Hvor var skolen? Hvor var nærmiljøet? Hvor var foreldrene til klassekameratene? Hvorfor var det ingen som grep inn - noe måtte de jo ha sett. Hvorfor grep ikke JEG inn? Hvordan kunne jeg være så blind?? Har jeg for dårlig kontakt med min datter ettersom hun aldri har fortalt meg noe av det hun MÅ ha fanget opp? Det MÅ ha vært noen faresignaler ute før dette skjedde. Og hvis vi er så jævla blinde at det skjer en gang, så kan det skje en gang til og en gang til og en gang til .... helt til vi åpner de fuckings øynene våre og SER våre barn. Det er DER det starter. Og hvis noe som dette skjer så er det ikke bare foreldrene som har sviktet - hele nærmiljøet har sviktet og ALLE må ta et ansvar for det som har skjedd. Hun er bare 14 år, har såvidt startet puberteten - kanskje ikke engang fått mensen. Hun er et produkt av familie og nærmiljøs innvirkning/påvirkning - og hvis det gjør deg kvalm at VI bør ta et ansvar i like stor grad som henne - so be it, men da mener jeg at DU har et problem. Hmmmm....tror jeg forstår hva du skriver, men ikke hvordan du tolker det jeg skriver. Enten er du forutinntatt, eller så er jeg svært dårlig til å forklare hva jeg mener. Jeg har aldri sagt at ikke denne jenta skal hjelpes og få psykiatrisk behandling. Det er jo helt klart noe hun trenger. Jeg har heller ikke sagt at målet må være at hun skal straffes så hardt som mulig. Det jeg har sagt er at jeg ikke bryr meg døyten om hvordan det går med henne, og jeg har null sympati for henne. Jeg har også sagt at det er viktig å finne ut hvorfor hun gjorde det hun gjorde, og hva som er den bakenforliggende årsaken. Men begrunnelsen for å gjøre det er først og fremst for å finne ut av hvilke tiltak som bør iverksettes overfor andre for å forhindre, i den grad det er mulig, at det skal oppstå nye ofre - og ikke først og fremst for å hjelpe overgriperen for dennes fremtids skyld. At du på bakgrunn av det tillegger meg ønsker eller meninger om hva som faktisk skal skje med denne jenta får bli ditt problem. Jeg har overhode ikke uttalt meg om hvilken straff vedkommende bør få - selv om du til stadighet synes å mene det. Og på bakgrunn av dine feilaktige påstander og oppfatninger fortsetter du å ressonere det du tror er min logikk - allerede langt ute på viddene i starten av ressonementet. Det er så enkelt som at jeg er enig med deg i alt du skriver om hva som er viktige tiltak for hva som bør gjøres både av skole, helsevesen, foreldre og samfunnet forøvrig. Forskjellen ligger kun i at jeg ikke bryr meg filla om hvordan det går med denne jenta videre, og at hjelpen hun vil motta først og fremst bør ha som mål å kunne hindre at denne jenta og andre gjør flere barn/mennesker til ofre for syke handlinger. Så som et individ egnet for adferdsstudier for å finne ut av hva som er galt i samfunnet egner hun seg helt klart godt, så lenge målet ikke først og fremst er hennes ve og vel i fremtiden. For, som sagt, hennes ve og vel driter jeg ganske enkelt i. Og bare for å gi deg det inn med teskje - det betyr IKKE at jeg ønsker (som du tydligvis tror) å jage denne jenta inn i døden. Det å la være å bry seg om noens fremtid er ikke på noen måte det samme som å ønske livet av noen. Så din påstand om at du faktisk klarer å ha to tanker i hodet samtidig er jeg ikke like sikker som du er på. Kanskje det bare er noe du tror? For det virker faktisk som om noe har "satt seg fast" i hodet ditt, og du klarer ikke å se bortenfor den tanken. Du - som kritiserer andre for å la følelsene løpe av med dem i denne saken - ser jo ut til å gjøre nøyaktig det samme, bare "andre veien. Kanskje du skulle la hodet styre litt av hva du skriver, og ikke bare følelsene....? For vi er ganske enige her du og jeg - bortsett fra at jeg ikke har sympati for denne jenta, og heller intet behov eller ønske om å ha det. Men la være å tolke det utsagnet slik du har gjort til nå - for da ilegger du meg påstander og synspunkter jeg overhode ikke har gitt uttrykk for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-496940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Hmmmm....tror jeg forstår hva du skriver, men ikke hvordan du tolker det jeg skriver. Enten er du forutinntatt, eller så er jeg svært dårlig til å forklare hva jeg mener. Jeg har aldri sagt at ikke denne jenta skal hjelpes og få psykiatrisk behandling. Det er jo helt klart noe hun trenger. Jeg har heller ikke sagt at målet må være at hun skal straffes så hardt som mulig. Det jeg har sagt er at jeg ikke bryr meg døyten om hvordan det går med henne, og jeg har null sympati for henne. Jeg har også sagt at det er viktig å finne ut hvorfor hun gjorde det hun gjorde, og hva som er den bakenforliggende årsaken. Men begrunnelsen for å gjøre det er først og fremst for å finne ut av hvilke tiltak som bør iverksettes overfor andre for å forhindre, i den grad det er mulig, at det skal oppstå nye ofre - og ikke først og fremst for å hjelpe overgriperen for dennes fremtids skyld. At du på bakgrunn av det tillegger meg ønsker eller meninger om hva som faktisk skal skje med denne jenta får bli ditt problem. Jeg har overhode ikke uttalt meg om hvilken straff vedkommende bør få - selv om du til stadighet synes å mene det. Og på bakgrunn av dine feilaktige påstander og oppfatninger fortsetter du å ressonere det du tror er min logikk - allerede langt ute på viddene i starten av ressonementet. Det er så enkelt som at jeg er enig med deg i alt du skriver om hva som er viktige tiltak for hva som bør gjøres både av skole, helsevesen, foreldre og samfunnet forøvrig. Forskjellen ligger kun i at jeg ikke bryr meg filla om hvordan det går med denne jenta videre, og at hjelpen hun vil motta først og fremst bør ha som mål å kunne hindre at denne jenta og andre gjør flere barn/mennesker til ofre for syke handlinger. Så som et individ egnet for adferdsstudier for å finne ut av hva som er galt i samfunnet egner hun seg helt klart godt, så lenge målet ikke først og fremst er hennes ve og vel i fremtiden. For, som sagt, hennes ve og vel driter jeg ganske enkelt i. Og bare for å gi deg det inn med teskje - det betyr IKKE at jeg ønsker (som du tydligvis tror) å jage denne jenta inn i døden. Det å la være å bry seg om noens fremtid er ikke på noen måte det samme som å ønske livet av noen. Så din påstand om at du faktisk klarer å ha to tanker i hodet samtidig er jeg ikke like sikker som du er på. Kanskje det bare er noe du tror? For det virker faktisk som om noe har "satt seg fast" i hodet ditt, og du klarer ikke å se bortenfor den tanken. Du - som kritiserer andre for å la følelsene løpe av med dem i denne saken - ser jo ut til å gjøre nøyaktig det samme, bare "andre veien. Kanskje du skulle la hodet styre litt av hva du skriver, og ikke bare følelsene....? For vi er ganske enige her du og jeg - bortsett fra at jeg ikke har sympati for denne jenta, og heller intet behov eller ønske om å ha det. Men la være å tolke det utsagnet slik du har gjort til nå - for da ilegger du meg påstander og synspunkter jeg overhode ikke har gitt uttrykk for. "Du - som kritiserer andre for å la følelsene løpe av med dem i denne saken - ser jo ut til å gjøre nøyaktig det samme, bare "andre veien" Hvorfor? Fordi jeg ber folk om å åpne øynene? Fordi jeg ber folk om å tenke seg om før de skriker over seg og ønsker alt vondt for denne 14 åringen? Sett henne i fengsel, sett henne i gapestokken, rundjul henne, la henne få smake sin egen medisin ... osv osv. Fordi jeg setter et spørsmålstegn ved hennes adferd - at hun muligens også selv kan være et offer, slik at ansvaret er ikke hennes alene? Jeg stiller spørsmål Goliath - spørsmål har aldri vært farlige. Konklusjoner på tynt grunnlag har vist seg å kunne være farlig. "Det jeg har sagt er at jeg ikke bryr meg døyten om hvordan det går med henne, og jeg har null sympati for henne." Greit nok. Jeg har aldri forlangt at noen skal like denne jenta eller ha sympati med henne, det er heller ikke poenget. Mitt poeng er at alt dere har manøvrert etter i denne saken når dere har gjort opp meninger er de blodsporene media har lagt ut. Jeg har i det minste erkjent at det finnes mange elementer i denne saken jeg ikke kjenner til - ergo er jeg forsiktig med å uttale meg om hva som bør gjøres i denne saken. Jeg har antydet at ansvaret kan ligge på fler enn denne jenta - ergo, vi er mange som har sviktet. ... og ikke minst har jeg reagert STERKT på alle dere som har ropt på lynsjing. Hvis det er å la følelsene løpe av med en, hvis det er å overreagere, så får du bære over med meg ... men noen må faen meg tenke når alle andre sauene løper på kryss og tvers og breker i kor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-497032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 "Du - som kritiserer andre for å la følelsene løpe av med dem i denne saken - ser jo ut til å gjøre nøyaktig det samme, bare "andre veien" Hvorfor? Fordi jeg ber folk om å åpne øynene? Fordi jeg ber folk om å tenke seg om før de skriker over seg og ønsker alt vondt for denne 14 åringen? Sett henne i fengsel, sett henne i gapestokken, rundjul henne, la henne få smake sin egen medisin ... osv osv. Fordi jeg setter et spørsmålstegn ved hennes adferd - at hun muligens også selv kan være et offer, slik at ansvaret er ikke hennes alene? Jeg stiller spørsmål Goliath - spørsmål har aldri vært farlige. Konklusjoner på tynt grunnlag har vist seg å kunne være farlig. "Det jeg har sagt er at jeg ikke bryr meg døyten om hvordan det går med henne, og jeg har null sympati for henne." Greit nok. Jeg har aldri forlangt at noen skal like denne jenta eller ha sympati med henne, det er heller ikke poenget. Mitt poeng er at alt dere har manøvrert etter i denne saken når dere har gjort opp meninger er de blodsporene media har lagt ut. Jeg har i det minste erkjent at det finnes mange elementer i denne saken jeg ikke kjenner til - ergo er jeg forsiktig med å uttale meg om hva som bør gjøres i denne saken. Jeg har antydet at ansvaret kan ligge på fler enn denne jenta - ergo, vi er mange som har sviktet. ... og ikke minst har jeg reagert STERKT på alle dere som har ropt på lynsjing. Hvis det er å la følelsene løpe av med en, hvis det er å overreagere, så får du bære over med meg ... men noen må faen meg tenke når alle andre sauene løper på kryss og tvers og breker i kor. "... og ikke minst har jeg reagert STERKT på alle dere som har ropt på lynsjing." Du har brukt ordet "dere" en rekke andre ganger i siste innlegg. Hvem er disse "dere" du setter meg i bås med? Jeg har sagt (gjentatte ganger til deg) at (sitat): "Jeg har aldri sagt at ikke denne jenta skal hjelpes og få psykiatrisk behandling. Det er jo helt klart noe hun trenger. Jeg har heller ikke sagt at målet må være at hun skal straffes så hardt som mulig. Det jeg har sagt er at jeg ikke bryr meg døyten om hvordan det går med henne, og jeg har null sympati for henne. Jeg har også sagt at det er viktig å finne ut hvorfor hun gjorde det hun gjorde, og hva som er den bakenforliggende årsaken. Men begrunnelsen for å gjøre det er først og fremst for å finne ut av hvilke tiltak som bør iverksettes overfor andre for å forhindre, i den grad det er mulig, at det skal oppstå nye ofre - og ikke først og fremst for å hjelpe overgriperen for dennes fremtids skyld. At du på bakgrunn av det tillegger meg ønsker eller meninger om hva som faktisk skal skje med denne jenta får bli ditt problem. Jeg har overhode ikke uttalt meg om hvilken straff vedkommende bør få - selv om du til stadighet synes å mene det." Og nå gjør du det igjen..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-497116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 "... og ikke minst har jeg reagert STERKT på alle dere som har ropt på lynsjing." Du har brukt ordet "dere" en rekke andre ganger i siste innlegg. Hvem er disse "dere" du setter meg i bås med? Jeg har sagt (gjentatte ganger til deg) at (sitat): "Jeg har aldri sagt at ikke denne jenta skal hjelpes og få psykiatrisk behandling. Det er jo helt klart noe hun trenger. Jeg har heller ikke sagt at målet må være at hun skal straffes så hardt som mulig. Det jeg har sagt er at jeg ikke bryr meg døyten om hvordan det går med henne, og jeg har null sympati for henne. Jeg har også sagt at det er viktig å finne ut hvorfor hun gjorde det hun gjorde, og hva som er den bakenforliggende årsaken. Men begrunnelsen for å gjøre det er først og fremst for å finne ut av hvilke tiltak som bør iverksettes overfor andre for å forhindre, i den grad det er mulig, at det skal oppstå nye ofre - og ikke først og fremst for å hjelpe overgriperen for dennes fremtids skyld. At du på bakgrunn av det tillegger meg ønsker eller meninger om hva som faktisk skal skje med denne jenta får bli ditt problem. Jeg har overhode ikke uttalt meg om hvilken straff vedkommende bør få - selv om du til stadighet synes å mene det." Og nå gjør du det igjen..... I mitt siste innlegg kommenterte jeg dine to utsagn: "Du - som kritiserer andre for å la følelsene løpe av med dem i denne saken - ser jo ut til å gjøre nøyaktig det samme, bare "andre veien" og "Det jeg har sagt er at jeg ikke bryr meg døyten om hvordan det går med henne, og jeg har null sympati for henne." Det mener jeg at jeg har gjort uten å tillegge deg meninger. Jeg har sagt at du har gjort deg opp en mening, ikke nødvendigvis om hvilken straff hun skal få, men hvordan du forholder deg til det DU mener er sannheten i denne saken. Fremstilt gjennom media. Og min påstand er at du bygger dine konklusjoner på et spinkelt grunnlag. Hvis du føler deg uthengt og misforstått fordi jeg skrev "dere" så bytt det for guds skyld bare ut med "alle de andre". Men jeg må få lov til å minne deg på om det du sa i svar til alphan: alphan: "I denne tråden er det mange hatske innlegg. At dere ikke chartrer en buss og stiller opp utenfor rettslokalet og lar ukvemsord og stein hagle over de tiltalte? (slik vi har sett fra England) Der putter man dessuten 10-åringer i fengsel, så det er kanskje forbildet? " Goliath: "Med tanke på at hun mest sansynlig har ødelagt et annet menneske for livet psykisk, så hadde det kanskje vært greit?" Hva du egentlig mente, inderst inne, får være din egen sak, men det var hva du faktisk skrev. Så ikke kom å fortell meg at du ikke har vært med på en aldri så liten lynsjing. Sånn sett så står det godt i stil med dine gjentagende utsagn i diskusjonen med meg, nemlig "du bryr deg overhode ikke om hvordan det går med denne jenta" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90201-dakal-liten/page/4/#findComment-497170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.