flisa Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Tror mer det er utslag i fortvilelse og psykisk forstyrrelse enn ære. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90224-forekommer-%C3%A6resdrap-blant-etniske-nordmenn/page/3/#findComment-495906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Pakistanere jeg kjenner synes også det er avskyelig. En del nordmenn jeg kjenner synes det er "en akseptabel kostnad" at uskyldige sivile i Afghanistan blir drept av bomber fra USA... Detaljene er forskjellige. Prinsippene det samme. Med vennlig hilsen Prinsippene er svært forskjellig. Når det gjelder f.eks pakistanske æresdrap, så er det nettopp det de er - ÆREsdrap. Det finnes klare kriterier for når noen i familien (den kvinnelige part) har begått handlinger som ødelegger resten av familiens ære. Og den kan kun rettes opp ved at et mannlig familiemedlem tar livet av den "skyldige". Dette støttes av "lokalsamfunnet" ellers - som også er de som ofte er pådrivere for at dette blir gjort, ved at de støter fra seg de "æresløse" til æren er gjennopprettet. Det finnes ingen prinsipielle likheter mellom slike æresdrap og de familietragediene som har utspilt seg her i Norge den senere tid. De ulike sakene er høyst ulike og har forskjellige bakenforliggende årsaker. Gjerningsmannen har overhode ingen støtte for sine handlinger i lokalsamfunnet, og det er ingen andre som bidrar for at han skal utføre ugjerningen. Ugjerningen avsluttes nesten alltid ved at gjerningsmannen tar sitt eget liv. Den pakistanske æresmorderen gjør det aldri..... Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90224-forekommer-%C3%A6resdrap-blant-etniske-nordmenn/page/3/#findComment-495918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hei, Jo, du kan hevde at "reaksjonen av samfunnet rundt" er forskjellig, men jeg vet ikke hvor relevant/sant det faktisk er. Man kan *tro* at "de andre forventer at jeg dreper", slik 29 åringen kan ha trodd "de andre vil le av meg hvis hun forlater meg". Jeg påstår ikke at "alt er identisk", men at forskjellene er langt mindre enn man skulle tro. Samt at de få tilfellene av "æresdrap" vi har sett her ikke kan sies å være "representative" for en helt kultur/folk. I fjor ble 4 personer drept mens de spilte bridge... Det er 10% av alle drap i Norge! Med vennlig hilsen tja, -resultatet er i alle fall likt -kvinner og barn blir drept. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90224-forekommer-%C3%A6resdrap-blant-etniske-nordmenn/page/3/#findComment-495926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Prinsippene er svært forskjellig. Når det gjelder f.eks pakistanske æresdrap, så er det nettopp det de er - ÆREsdrap. Det finnes klare kriterier for når noen i familien (den kvinnelige part) har begått handlinger som ødelegger resten av familiens ære. Og den kan kun rettes opp ved at et mannlig familiemedlem tar livet av den "skyldige". Dette støttes av "lokalsamfunnet" ellers - som også er de som ofte er pådrivere for at dette blir gjort, ved at de støter fra seg de "æresløse" til æren er gjennopprettet. Det finnes ingen prinsipielle likheter mellom slike æresdrap og de familietragediene som har utspilt seg her i Norge den senere tid. De ulike sakene er høyst ulike og har forskjellige bakenforliggende årsaker. Gjerningsmannen har overhode ingen støtte for sine handlinger i lokalsamfunnet, og det er ingen andre som bidrar for at han skal utføre ugjerningen. Ugjerningen avsluttes nesten alltid ved at gjerningsmannen tar sitt eget liv. Den pakistanske æresmorderen gjør det aldri..... Mvh Nei, selvmord er mer akseptert i Norge enn i Pakistan. Selvmord er strengt forbudt i islam. Man kan debattere opp, ned og i mente om hva som er "legitime drap" i de forskjellige kulturene, men som framkommer lengre nede i tråden, er det til syvende og sist kun detaljene som er forskjellige. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90224-forekommer-%C3%A6resdrap-blant-etniske-nordmenn/page/3/#findComment-496174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Nei, selvmord er mer akseptert i Norge enn i Pakistan. Selvmord er strengt forbudt i islam. Man kan debattere opp, ned og i mente om hva som er "legitime drap" i de forskjellige kulturene, men som framkommer lengre nede i tråden, er det til syvende og sist kun detaljene som er forskjellige. Med vennlig hilsen Nå ble pakistanere brukt som et eksempel der æresdrap er utbredt. Æresdrap finnes i mange kulturer, og felles for dem (ut over det jeg skrev i forrige innlegg) er at de nettopp er kulturelt betinget, og ikke religiøst betinget. Ut over det, så tok du ut ett av kriteriene/forskjellene og kommenterte kun det. Det gir ingen mening i en diskusjon som dette, da du lett ser at påstanden min fremdeles holder mål uansett ditt forsøk på å motargumentere en setning tatt ut av resten av hva jeg skrev.... Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90224-forekommer-%C3%A6resdrap-blant-etniske-nordmenn/page/3/#findComment-496327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagne Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hei, Hvor du får konklusjonen i den 1. paragrafen din fra, vet jeg ikke, men det er ihvertfall ikke basert på noe jeg har skrevet. Shabana Rehman skriver mye klokt, og jeg er enig med henne i svært mye, men hun er en ungdom på 23 (?) år, og vi må ikke gjøre henne til en "guru". Hun er ikke ufeilbarlig. (Snakker generelt.) De fleste drap vi leser om i media er utført av menn, og svært ofte mot kvinner. Årsaken er som oftest at "kvinnene ikke ville gjøre det mannen ville", og det gjelder enten drapene skjer i Norge eller Pakistan. At det skjer flere drap i Pakistan enn i Norge er sant. Det skjer videre langt flere drap i Sør Afrika enn i Pakistan.... Med vennlig hilsen OK 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90224-forekommer-%C3%A6resdrap-blant-etniske-nordmenn/page/3/#findComment-496478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.