Gå til innhold

Angrefrist? Fortvilet om et tørketrommelkjøp

Anbefalte innlegg

Hei! Dere må hjelpe meg.

På fredag brant tørktrommel'n vår, om jeg dro ut for å handle en ny en. Vi har tørketrommel'n stående på kjøkkenet - så mitt krav til nykjøpet, var at den skulle være stillegående.

Den er slett ikke så stille som jeg forventet. Vår 15 år gamle arve-trommel var mye stillere, enn nyanskaffelsen:(

Dette sa jeg til selgeren, da jeg snakket med ham på tlf i går. Han avfeide meg med at det er en bra trommel til 6.000,- jeg hadde kjøpt (den tørker tøyet godt, det skal'n ha, men det forventer man også til den prisen.).

Jeg sa også at teksten på den avanserte trommel'n er på dansk, og at jeg ønska norsk teskt. Det følger med tekst-strimler på forskjellig språk.

Denne "strimmelen skal plasseres riktig under et plastdeksel. -Dette måtte jeg ikke knote med på egen hånd, plastdekselet kunne knekke (det var jo det jeg sa til HAM, så forteller han det til MEG!

-Nei, fortsetter han, du kan lime den norske teksten OVER plastdekselet, hvis ikke må han sende en servicemann for å se på saken (les; en utgift for ham). Jeg står på mitt, jeg vil ha det ordentlig, nemlig!

Jeg kjøpte også en micro i samma slengen. Og betalte forresten 500,- for å få tingene frakta hjem, fredag kveld. Micro'n var skada, jeg ringte og varsla, straks jeg hadde pakka den ut. De beklaget at de ikke hadde kapasitet til å bringe meg en ny før mandag (i går) - men jeg kunne få en ny en samme kveld, om jeg hentet den selv. (Poenget med 500,- i frakt.)

Forbanna over micro'n, dro jeg ned til butikken fredag kveld, men det viste seg at jeg måtte returnere uten ny micro, fordi alle de andre micro'ene av samma sort hadde omtrent samma skade (pallefall?)

I kveld har jeg også tørka klær. Og resttidsanviseren ble stående på 19 min. i ca 25 minutter. Noe må være feil, ikke sant? Og hele poenget med resttidsanviser er jo borte, hvis den ikke fungerer.

Jeg er såååå misfornøyd med dette kjøpet, at selgeren er arrogant, og at han ikke har ringt meg angående micro'n og servicemannen i dag, at jeg tror jeg snart sprekker av sinne!

Luka på trommelen var dessuten brennvarm i kveld!

Hva sier kjøpsloven? Kan jeg heve kjøpet av trommelen?

Kan jeg kreve tilbake noe av fraktkostnadene?

Fortsetter under...

Dette skal du bare klage på - du har garanti på kjøpet, og de har ikke en gang lov til å prøve å nekte deg å heve kjøpet. Gjør de det, har du Forbrukerombudet i ryggen :)

Jeg ville gått tilbake med det samme. Var det Lefdal, forresten?

Ørkenvandreren

Jeg skal svare på noen av spørsmålene dine.

Først overskriften; "Angrefrist". Du har ingen angrefrist ved denne type kjøp. Du oppsøkte butikken - det var ikke snakk om salg utenfor selgers ordinære forretningsadresse - dermed gjelder ikke angrefristloven.

Støy: Jeg tviler på at skuffelsen i forhold til støy gir deg noen hevingsadgang. Du har en undersøkelsesplikt som du kanskje ikke oppfylte i butikken. Selv om selger sier den støyer lite (og du sier mye), så er jo det en høyst subjektiv opplevelse, ihvertfall når du relaterer det til din tidligere trommel. Tror derfor ikke du kommer noen vei mht støyen.

Når det gjelder andre momenter du er misfornøyd med, får du reklamere. Du har ingen umiddelbar hevingsadgang, men selgers plikter i forhold til retting/omlevering og bruk av tid er betydelig skjerpet i den nye forbrukerkjøpsloven. Se §§26-33 i loven. http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-20020621-034.html&dep=alle&emne=forbrukerkj%d8p&

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...