Gjest Pricilla Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hei! Nå har jeg også begynt å ikke spise karbohydrater siden det virker på alle. Må ned 7 kilo til sommern. : ) Jeg trenger noen råd fra dere om hva jeg kan spise og ikke kan spise! jeg spiser ikke brød, poteter, pasta, ris, mais, grønne erter eller gulrot. Men hva med frukt og yougurt? Liker ikke naturell, må ha fruktsmak. Spiser salat, tomat, vanlig middag bortsett fra poteter, drikker masse vann, spiser advokada med reker, kokt egg til frokost.. Vil gjøre dette så riktig som mulig uten å sulte i hjæl. Spiser 5 måltider om dagen, men blir ikike stappmett av dem, men går ikke rundt sulten heller - da virker hele kuren motsatt.. Men gjør ejg noe feil? Vet at jeg burde trene og, men har ikke kommet så langt ennå! ; ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90294-karbohydratfri-kuren-hva-kan-man-spise/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg trodde også at sukker og frukt var "bannlyst!". Iallefall små mengder av frukt. Jeg MÅ også ned 6 kg før sommeren. Og det syntes ikke å være lett. Men jeg følger opplegget til Grete Roede (på egenhånd) går ikke på kurs. Håper vi lykkes. Lykke til !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90294-karbohydratfri-kuren-hva-kan-man-spise/#findComment-495903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg trodde også at sukker og frukt var "bannlyst!". Iallefall små mengder av frukt. Jeg MÅ også ned 6 kg før sommeren. Og det syntes ikke å være lett. Men jeg følger opplegget til Grete Roede (på egenhånd) går ikke på kurs. Håper vi lykkes. Lykke til !! Forersten nå så jeg at du spiste yoghurt. DET kan du bare glemme, i tillegg til frukt, alkohol og kaffe!! FOR en kur..DET hadde ikke jeg klart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90294-karbohydratfri-kuren-hva-kan-man-spise/#findComment-495914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pricilla Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Forersten nå så jeg at du spiste yoghurt. DET kan du bare glemme, i tillegg til frukt, alkohol og kaffe!! FOR en kur..DET hadde ikke jeg klart. Vel... Litt kan vel ikke skade. har ikke tenkt å rase ned to kilo i uka, men håper på 7 kilo til sommern.. Hvorfor kan man ikked rikke kaffe? Det MÅ jeg ha på morran.. Alkohol blir det kun i helgene, da skal jeg ogfså drite meg til å spise en brødskive. Hvis jeg skal gå på super-stram kur kommer det garantert til å skjære seg. Har ikke spist noe særlig frukt.. Men et eple midt på dagen tror jeg ikke skader.. Man skal jo leve og da mens man prøver å kbitte seg med valkene! : ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90294-karbohydratfri-kuren-hva-kan-man-spise/#findComment-495935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Vel... Litt kan vel ikke skade. har ikke tenkt å rase ned to kilo i uka, men håper på 7 kilo til sommern.. Hvorfor kan man ikked rikke kaffe? Det MÅ jeg ha på morran.. Alkohol blir det kun i helgene, da skal jeg ogfså drite meg til å spise en brødskive. Hvis jeg skal gå på super-stram kur kommer det garantert til å skjære seg. Har ikke spist noe særlig frukt.. Men et eple midt på dagen tror jeg ikke skader.. Man skal jo leve og da mens man prøver å kbitte seg med valkene! : ) Tja...vet ikke helt, men du kan lese dette: Hele konseptet bak dietten er Dr. Atkins teori om at for mye inntak av karbohydrater er årsaken til all overvekt. Atkins mener at det som betyr noe, er måten kroppen opptar karbohydratene vi spiser på, ikke hvor mye fett vi spiser. Atkins hevder at mange overvektige personer er motstandsdyktige mot innsulin. Det vil si at cellene som omdanner karbohydrater til glukose (som igjen blir energi) ikke virker slik dem skal. Det er her hvor Atkins plan kommer inn. Du skal nå begynne å spise kontrollert og holde deg vekke fra karbohydrater som kommer fra hurtig mat og junk food. Konseptet går ut på å innta veldig lite karbohydrater og erstatte det med protein. Hvordan virker det? Ved å redusere inntak av karbohydrater til mindre enn 40 gram til dagen (det tilsvarer mindre enn et pølsebrød) vil du komme inn i en prosess som kalles ketosis. Ketosis er tilstanden hvor kroppen din bruker fett som brensel. Atkins hevder også at denne tilstanden vil påvirke insulin produksjonen som igjen vil forhindre at mer fett vil bli dannet. Fasene og kostholdet Atkins dietten består av følgende faser : Introduksjon, fortsettende vekttap, forberedene vedlikehold og vedlikehold. Introduksjonen varer i 14 dager hvor du kan miste opptil 7 kilo. Dette raske vekttapet skyldes at karbohydrat inntaket er under 20 gram til dagen. De eneste karbohydratene du kan konsumere er fra matvarer som brokkoli og grønnsaker. Glem yoghurt, frukt og poteter. Drikker du alkohol eller kaffe må du si farvel til det også. Gjennom neste steg "fortsettende vekttap" kan du øke karboinntaket med 5 gram. Under forberedende vedlikehold vil vekttapet avta gradvis. Du har nå muligheten til å teste forskjellige matvarer uten å gå noe særlig opp i vekt. Med en gang du har kommet ned i en vekt du er fornøyd med entrer du samtidig den siste fasen, vedlikeholdsfasen. I denne fasen kan du innta litt flere karbohydrater enn tidligere, men ikke de raske karbohydratene (les mer om dette i glykemisk index) som vil resultere i vektøkning. Frokosten kan være eggerøre med bacon og te eller kaffe. Lunsjen kan gjerne være salat med skinke, ost, kylling eller egg og en urtete. Middag kan f.eks. være laks med grønnsaker og jordbær med fløte. Det som plager Dr. Atkins er nemlig karbohydrater - ikke fett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90294-karbohydratfri-kuren-hva-kan-man-spise/#findComment-495940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Tja...vet ikke helt, men du kan lese dette: Hele konseptet bak dietten er Dr. Atkins teori om at for mye inntak av karbohydrater er årsaken til all overvekt. Atkins mener at det som betyr noe, er måten kroppen opptar karbohydratene vi spiser på, ikke hvor mye fett vi spiser. Atkins hevder at mange overvektige personer er motstandsdyktige mot innsulin. Det vil si at cellene som omdanner karbohydrater til glukose (som igjen blir energi) ikke virker slik dem skal. Det er her hvor Atkins plan kommer inn. Du skal nå begynne å spise kontrollert og holde deg vekke fra karbohydrater som kommer fra hurtig mat og junk food. Konseptet går ut på å innta veldig lite karbohydrater og erstatte det med protein. Hvordan virker det? Ved å redusere inntak av karbohydrater til mindre enn 40 gram til dagen (det tilsvarer mindre enn et pølsebrød) vil du komme inn i en prosess som kalles ketosis. Ketosis er tilstanden hvor kroppen din bruker fett som brensel. Atkins hevder også at denne tilstanden vil påvirke insulin produksjonen som igjen vil forhindre at mer fett vil bli dannet. Fasene og kostholdet Atkins dietten består av følgende faser : Introduksjon, fortsettende vekttap, forberedene vedlikehold og vedlikehold. Introduksjonen varer i 14 dager hvor du kan miste opptil 7 kilo. Dette raske vekttapet skyldes at karbohydrat inntaket er under 20 gram til dagen. De eneste karbohydratene du kan konsumere er fra matvarer som brokkoli og grønnsaker. Glem yoghurt, frukt og poteter. Drikker du alkohol eller kaffe må du si farvel til det også. Gjennom neste steg "fortsettende vekttap" kan du øke karboinntaket med 5 gram. Under forberedende vedlikehold vil vekttapet avta gradvis. Du har nå muligheten til å teste forskjellige matvarer uten å gå noe særlig opp i vekt. Med en gang du har kommet ned i en vekt du er fornøyd med entrer du samtidig den siste fasen, vedlikeholdsfasen. I denne fasen kan du innta litt flere karbohydrater enn tidligere, men ikke de raske karbohydratene (les mer om dette i glykemisk index) som vil resultere i vektøkning. Frokosten kan være eggerøre med bacon og te eller kaffe. Lunsjen kan gjerne være salat med skinke, ost, kylling eller egg og en urtete. Middag kan f.eks. være laks med grønnsaker og jordbær med fløte. Det som plager Dr. Atkins er nemlig karbohydrater - ikke fett. Som du leste av beskrivelsen er det kun i den første fasen man skal holde seg unna kaffe. Men det jo klart. Det går an å ikke følge denne dietten til Dr. Atkinsen slavisk. Men holde seg unna det værste som poteter, pasta, ris, brød og andre korn produkter. Håper du klarer det! Lykke til! Selv må jeg holde meg unna Bacon (ikke noe stort tap forøvring og annen fet mat) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90294-karbohydratfri-kuren-hva-kan-man-spise/#findComment-495944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkeJOJOslanker Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Dette fører til såkalt ketose som oppstår når kroppen er henvist til å forbrenne sitt eget fett. Dietter som forutsetter en drastisk reduksjon i inntaket av karbohydrater fra eksempelvis brød, ris og pasta, kan føre til at kroppen endrer på måten å bryte ned fett på. Dette vil nemlig føre til en tilstand kalt Ketose, der kroppen omdanner kroppsfett til såkalte ketoner. Dette er kroppens alternative drivstoff, som blant annet kan gi kvalme og dårlig ånde. Ekspertene advarer mot dietter som tilfører kroppen mindre enn 50 til 100 gram karbohydrater. Ketogen diett går ut på å spise tilstrekkelig protein samtidig som man begrenser sterkt eller kutter ut karbohydrater fra kostholdet, samt å spise små mengder umettet fett. Metoden brukes ved klinikker i utlandet for KORTE perioder. Fordelen er en rask nedgang i vekt og liten matlyst. Ulempen er acetonlukt fra ånden, samt at man mister mer væske og spormetaller enn ved et mer balansert kosthold. Dessuten er det svært lett å gå opp i vekt etter at slankeperioden er over. Metoden bør ikke brukes av type 1 diabetikere og gravide, og bør IKKE brukes uten oppfølging hos lege eller ernæringsfysiolog. Naturlig slank med kost i balanse av Fedon A. Lindberg er en grei bok å anskaffe seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90294-karbohydratfri-kuren-hva-kan-man-spise/#findComment-496003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ha-vanskelig Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hei, Håper følgende vil hjelpe deg litt på vei: "jeg spiser ikke brød, poteter, pasta, ris, mais, grønne erter eller gulrot" Brød: Forkosten bør du variere mellom ekte grovbrød (vær sikker på at det er 'ekte', dvs inneholder helkorn/grove meltyper), frokostblanding (men uten frukt, mais og nøtter...bland din egen) og hvetekornsjevning (helkorn). På brødskivene må du gjerne ha syltetøy uten tilsatt sukker, eller smøreost med 0% fett. La frokosten bli det eneste måltidet hvor du spiser brød. Husk, som frokost kan du gjerne spise f.eks en omelett, eller egg og bacon...men ikke for ofte...kolesterol. Poteter: Korrekt, bør ikke spises i denne typen diett. Pasta og ris: Jo, du må gjerne spise dette, men da i grov form. Hovedpoenget er du ikke skal blande sukker (glucose) og fett (lipider). (Sukker finner du jo i flere former, og det sukkeret du finner f.eks.i grovt brød, grov pasta og grov ris, er mindre rafinert og vil derfor, skulle jeg tro, gi mindre insulinrespons...samtidig som du unngår problemene JOJO beskriver). Grov pasta med selvlaget tomatsaus med løk, paprika og basilikum er meget godt. Mais, gulrot og erter: Mais og gulrot bør du la være å spise. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil spiser erter...de tror jeg skulle være gunstige, så lenge de ikke kommer hermetisk? "Men hva med frukt og yougurt? Liker ikke naturell, må ha fruktsmak" Frukt kan spise så mye du vil av, men helst som mellom-måltid. Hold deg derimot unna bananer. Når det gjelder yougurt må du velge en naturell med tilnærmet 0% fett. Men husk at du kan tilsette syltetøy uten tilsatt sukker. "Spiser salat, tomat, vanlig middag bortsett fra poteter, drikker masse vann, spiser advokada med reker, kokt egg til frokost" Det er meget viktig å spise mye grønnsaker, selv når man ikke er på diett. Spis vanlig middag, uten å blande sukker og fett. Dessert er "nei-mat". Jeg vil anbefale tre måltider for dagen, frokost, lunsj og middag. Ikke spis for lite. Med et meget begrenset sukkerinntak vil du bli mindre "tung" og "trett" etter måltidene. Spis frukt mellom måltidene. Videre vil et ostestykke (babybel, f.eks) og peanøtter passe som mellom-måltider ved enkelte anledninger. Bruk olivenolje ved steking, og spis mye fisk (selvsagt uten meljevning rundt). Dr. Atkins kurer er gode og kan til en viss grad sammenlignes med kurene til den franske kostholdseksperten Michel Montignac. At alkohol er "nei-mat" er forståelig (i hvertfall i slankefasen), men at kaffe ikke skal inntas er rimelig enigmatisk. Jeg vet der er enkelte forskningsresulateter som viser at en viss mengde kaffe om dagen kan ha en innvirkning på kolesterolnivået. Jeg tror at man ikke skal fratas gleden over en rykende varm morgenkaffe...med kaffein. Du bør absolutt oppsøke din fastlege for å få tilrettelagt en diett. Det bør utøves forsiktighet ang det ovennevnte, en KH-fattig kur, pga sukkersyke (insulin) og kolesterolnivå. Lykke til, jeg håper dette er til nytte for deg. Men du må selvsagt huske på at når du har startet en slik kur, må kostholdet legges om for alltid. Når du har nådd ditt mål, må sukkerinntaket fremdeles være lavt (du kan selvsagt tillate deg flere sidesprang), ellers vil du risikere å gå opp i vekt igjen. Din fastlege vil hjelpe deg med en "stabiliserings-diett". KH-fattige dietter er, gjort riktig, meget effektive. Etter-fasen er desto mer kritisk. Med vennlig hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90294-karbohydratfri-kuren-hva-kan-man-spise/#findComment-496119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ha-vanskelig Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Hei, Når det gjelder brød-inntak, er følgende artikkel fra dagens nett-utgave av aftenposten interessant: http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article.jhtml?articleID=476471 Med vennlig hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90294-karbohydratfri-kuren-hva-kan-man-spise/#findComment-496799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.