Kristian_B Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hei Jeg har noen spørsmål angående muskelmasse versa slanking. Jeg trener regelmessig. Både styrketreninger, og en del kardio treninger som jeg begynte med idet jeg bestemte meg for å slanke bort unødvendig fett. Jeg trener tilsammen 6-7 ganger i uka. Og jeg vil gjerne gå ned noen kilo uten å miste muskelmassen. Jeg er inforstått med at den eneste måten å slanke bort fett på er hvis du har et kalori inntak som er lavere enn hva du forbruker. Dette har jeg oppnådd. Men vil kroppen når den ikke får tilstrekkelig med eneri fra maten også hente energi fra aminosyrene i musklene dine og omdanne disse til ATP for så å utnytte dem som energi, er dette riktig?Dette vil i såfall føre til en nedtæring av musklene mine som jeg ønsker minst mulig. Eller er det slik at kroppen henter energien fra det unødvendige fettlagret på kroppen min før den går løs på musklene? Kan jeg først trene en hard kondisjonsøkt for å få opp forbrenning for så å ikke spise før noen timer etter økta, vil dette føre til at kroppen henter energi fra fettlagrene min eller fra aminosyrene i musklene? Dette er svært viktig for meg å vite i sammenheng med hvordan jeg skal legge opp mitt treningsopplegg versa slankingen av det unødvendige kroppsfette. Gi meg tilbakemelding hvis noe er uklart eller hvis du trenger mer informasjon. Data: 176 cm høy 76kg 17 år MVH Kristian 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Hei Kristian B, Så lenge du trener og bruker musklene er det begrenset mengde av muskler som brytes ned for å gi energi. Hadde du ikke trent så mye som du gjør, ville bildet vært et helt annet. Da ville muskler og andre kroppsproteiner vært et lett bytte. Dette er noe av grunnen til at vekttap uten mosjon ikke er noe lurt. Det er dessverre ofte det vi ser med jo-jo slanking. Strenge slankedietter for å gå ned (mister muskler) så går vekten oppover igjen (legger på seg fett) – dermed øker man kroppsfettprosenten. Det er likevel viktig å forstå at det er grenser for hvor mye fett kroppen din kan gi slipp på. Kroppen er avhengig av noe kroppsfett til en hel rekke funksjoner. Så vi kan ikke si at kroppsfett i seg selv er unødvendig. For en voksen mann er den optimale kroppsfettprosenten 8-15 % av kroppsvekten. Under 8% er magert og kroppen kan etter hvert ty til musklene og andre kroppsproteiner for energi. For din del vil det si at du ikke bør ha mindre enn 6-7 kg kroppfett. Du kan få sjekket fettprosenten din på et helsestudio – dette kan hjelpe deg til å holde denne innenfor det optimale området. Ellers synes jeg vekten din høres ok ut. Regner med at muskelmassen din utgjør noen kg… Det er godt mulig at du ikke opplever å se at vekten går så mye nedover. Muskler veier jo mye. Så selv om du mister fett, vil byggingen av muskler hindre at det viser seg så mye på kroppsvekten. Du vil likevel merke det på klærne dine. Jeg håper dette ga deg de svar du ønsket. Dersom du lurer på noe mer får du gi meg en tilbakemelding. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.