Gå til innhold

Ditt heteste fiskegratengtips!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min oppskrift:

1. Fisk (billig frossensei)

2. Makaroni

3. Løk

4. Hvit saus (smør, mel, melk)

5. Pepper og mye muskat

6. Litt salt

7. Et egg eller to

8. Strø (enten ferdigkjøpt eller hjemmeknust kavring)

*bli sulten*

Det er mye bedre med ost på toppen!!!

Jeg bruker fersk torsk som jeg damper raskt. Så lager jeg hvit saus av smør, hvetemel, melk, salt, pepper, muskat og en eggeplomme. Alt dette blandes med kokt makaroni og has i en ildfast form. Daggammel loff lages til smuler i en foodprocessor og strøs på toppen av gratengen. Legg noen små klatter med smør oppå brødsmulene igjen.

Ost på fiskegrateng? Eew.

Hmm... Jeg trodde faktisk det var vanligere enn smuler jeg...

Godt er det iallefall, men jeg har aldri laget fiskegrateng, og kommer aldri til å gjøre det heller. Har en god en som jeg kjøper til 10 kr på Rema 1000, og er en flott middag for meg :) (men den er med smuler og ikke ost da...)

Annonse

Gjest Wild-cat

Jeg bruker til fire porsjoner:

1 pakke torsk a 400 gram

Ca 250 gram makaronni. (Halvparten av en pakke på femhundre gram

Koker tosken og makaronnien hver for seg.

Og lager så en hvit saus av

5 dl melk

3 ss mel

3 små ss smør

salt og buljong etter smak.

Salt det litt godt, for mye av smaken forsvinner i ovnen etterpå. Ellers blir det litt vassent. Du bør heller ikke koke sausen for at smaken av mel skal gå vekk. Den forsvinner også i ovnen.

Jeg tar så 2 egg, og skiller hvite og plomme. Plommen putter jeg i den ferdige sausen. Skal nå ikke kokes mer.

Hviten stivpisker jeg.

Så findeler jeg fisken med en gaffel, og heller den og makaronnien i den hvite sausen. Den stivpiskede hviten vender jeg forsiktig inn til slutt.

Stekes på 200-225 gradewr i 45 minutter.

Lykke til.

Hmm... Jeg trodde faktisk det var vanligere enn smuler jeg...

Godt er det iallefall, men jeg har aldri laget fiskegrateng, og kommer aldri til å gjøre det heller. Har en god en som jeg kjøper til 10 kr på Rema 1000, og er en flott middag for meg :) (men den er med smuler og ikke ost da...)

Er det den jeg tror det er, kan den vel strengt tatt ikke kalles _fiske_ grateng...

Er det den jeg tror det er, kan den vel strengt tatt ikke kalles _fiske_ grateng...

Det er vel derfor vi liker den, da. ;-) Tror det er den Kystens, er det ikke? Leste i avisa for noen uker siden at det var minst fisk i den. "Aha!", tenkte jeg da. "Det er altså derfor jeg liker den så godt!"

Skal forresten få med meg TV2 hjelper deg ikveld, da skal de se på fiskeinnholdet i fiskegratengene en får kjøpt. Sannsynligvis er min (evt. mine) favoritter den/de med minst fiskeinnhold ;-)

hilsen en som ikke liker fisk noe særlig...

Det er vel derfor vi liker den, da. ;-) Tror det er den Kystens, er det ikke? Leste i avisa for noen uker siden at det var minst fisk i den. "Aha!", tenkte jeg da. "Det er altså derfor jeg liker den så godt!"

Skal forresten få med meg TV2 hjelper deg ikveld, da skal de se på fiskeinnholdet i fiskegratengene en får kjøpt. Sannsynligvis er min (evt. mine) favoritter den/de med minst fiskeinnhold ;-)

*flirer godt...*

Du får satse på placebo-effekten. Du _tror_ du spiser sunn fisk, og det er bra for kroppen ;-)

Gjest gamle dager

Jeg bruker til fire porsjoner:

1 pakke torsk a 400 gram

Ca 250 gram makaronni. (Halvparten av en pakke på femhundre gram

Koker tosken og makaronnien hver for seg.

Og lager så en hvit saus av

5 dl melk

3 ss mel

3 små ss smør

salt og buljong etter smak.

Salt det litt godt, for mye av smaken forsvinner i ovnen etterpå. Ellers blir det litt vassent. Du bør heller ikke koke sausen for at smaken av mel skal gå vekk. Den forsvinner også i ovnen.

Jeg tar så 2 egg, og skiller hvite og plomme. Plommen putter jeg i den ferdige sausen. Skal nå ikke kokes mer.

Hviten stivpisker jeg.

Så findeler jeg fisken med en gaffel, og heller den og makaronnien i den hvite sausen. Den stivpiskede hviten vender jeg forsiktig inn til slutt.

Stekes på 200-225 gradewr i 45 minutter.

Lykke til.

Takk! Da husket jeg altså riktig det med å piske eggehviter stive. Det var sånn min mor gjordet det.

Og DEN var god! (ost på toppen hører ikke til på en "ekte" fiskegrateng)

Annonse

Jeg tror at lottolappen min snart slår til... Det hjelper vel å tro?

Å gudbedre! Jeg var innom tråden her isted, og nå så jeg overskriften igjen, og lurte på hva som hadde skjedd, for jeg leste: Ditt helvetes fiskegratengtips!

Så for meg noen som hadde narra folk til å lage fiskegrateng med krutt i eller noe...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...