Gå til innhold

"Saksgang" ved abort

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Man ringer til Ullevål (hvis hun bor i Oslo, på dette nr. 22119600 - abortavd.) og sier man ønsker en abort. De spør hvor langt man er på vei, har du vært hos lege osv. man burde være 6 uker på vei før man utfører abort, ellers kan det hende man ikke får ut hele fosteret. Så får hun time på ullevål (eller annet sykehus) der legen undersøker henne og tar ultarlyd for å sjekke hvor langt hun er på vei. Så får hun time noen dager/uker etter (spørs hvor langt hun er på vei, minst 6 uker). Hun får to piller hun skal ta kvelden før hun skal ta abort, de sakl gjøre livmorhalsen mykere så det er lettere å komme inn (dette gjelder kun kirurgisk inngrep, man kan også ta abortpiller). Hun møter opp tidlig på morningen, fastene, får en seng og sånn duppeditt i armen (husker ikke hva det heter - nål). Når det er like før hun skla inn får hun likeglad-med. intarvanøst, så blir hun trillet inn i et annet rom, får narkosen og etter 10 min. våkner hun i senga si igjen på den plassen hun lå. Så må hun hvile i ca. 1 time, får litt mat så kan hun dra hjem. Er ikke noe spesielt vondt, kan ha litt magesmerter, men ibux fikser det.

Tar hun abortpiller fungerer det på nesten samme måte, hun må inn på sykehuset tidlig osv. Får to piller og må ligge i senga. Hun får kynnere/magesmerter og blødning, noen timer seinere får hun to piller til og da skal fosteret komme ut. Dette er visst ikke særlig godt.. Selv har jeg tatt kirurgisk abort. Det er betryggene å ha en ute i gangen til å vente på seg når man ligger der i den store salen i en seng ved siden av andre jenter som venter på tur..

Jeg sykemeldte meg et par dager etter inngrepet. Ikke fordi jeg hadde noe spesielt vondt, emn det er lurt å ta det litt med ro. Man skal ikke ha samleie eller bade i 14 dager etter inngrepet pga. infeksjonsfare. Man kan også være ganske sløv/groggy den dagen man tar abort pga narkosen, så den dagen bør man slappe av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90533-saksgang-ved-abort/#findComment-497657
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...