Gå til innhold

Eit hittil uforklara uhell...

Anbefalte innlegg

Gjest undrande andor

var eg utsett for igår.

Var på veg ned gardsvegen med liten fart, då det plutseleg lydde eit skarpt smell bak i bilen. Det høyrdest ut omlag som eit pistolskot!

Eit kjapt blikk i spegelen konstaterer at bakruta er i tusen knas.

Korleis i helvete kan slikt skje?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90613-eit-hittil-uforklara-uhell/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe lignende skjedde med noen venner av meg. Bilen hadde stått lenge og var vanskelig å starte. Etter å ha holdt på en stund fikk de start på bilen og kjørte av gårde. Plutselig hørte de et smell, og det singla i glass. Her var det ikke ruta som hadde eksplodert, men et krystallfat som lå i bilen... Jeg kan ikke noe teknsk om bil, men er det ikke noe som heter å "backfire"?

Noe lignende skjedde med noen venner av meg. Bilen hadde stått lenge og var vanskelig å starte. Etter å ha holdt på en stund fikk de start på bilen og kjørte av gårde. Plutselig hørte de et smell, og det singla i glass. Her var det ikke ruta som hadde eksplodert, men et krystallfat som lå i bilen... Jeg kan ikke noe teknsk om bil, men er det ikke noe som heter å "backfire"?

Backfire er når bensinblandingen i sylindrene og/eller eksosanlegget tenner til feil tid....

Det at krystallglasset "eksploderte" kommer nok av spenninger i krystallet kombinert med temperaturendring og/eller vibrasjoner fra bilen.

Det samme kan nok ha skjedd med bakruten på bilen. Enten så har det stått i spenn, eller så har det vært en eller annen produksjonsfeil i glasset som har gjort at spenningen i glasset ikke ble fjernet under produksjonen.

Mvh

Backfire er når bensinblandingen i sylindrene og/eller eksosanlegget tenner til feil tid....

Det at krystallglasset "eksploderte" kommer nok av spenninger i krystallet kombinert med temperaturendring og/eller vibrasjoner fra bilen.

Det samme kan nok ha skjedd med bakruten på bilen. Enten så har det stått i spenn, eller så har det vært en eller annen produksjonsfeil i glasset som har gjort at spenningen i glasset ikke ble fjernet under produksjonen.

Mvh

Eller minusgrader og en jævelunge med luftgevær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...