Gå til innhold

Grunnlag for fødselspenger?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og har termin den 26. februar 2001. Jeg startet i fast jobb den 1. august og vil dermed ha vært i fast stilling i 6 av de siste 10 månedene dersom jeg går ut i permisjon 3 uker før termin. Før dette jobbet jeg som selvstendig næringsdrivende i en 18 måneders periode. I denne perioden hadde jeg en tilleggsforsikring (100% sykepenger fra 15. dag). Før det igjen hadde jeg fast stilling.

1) Hvordan beregnes grunnlaget for fødselspengene?

2) Hvilken periode tas med i reglen om å jobbe 6 av de 10 siste månedene. Er det fram til fødsel eller er det fram til stønadsperioden (3 uker før termin) starter? Hva skjer hvis jeg føder for tidlig?

3. Hvordan er det med å ta ut ferie i denne perioden på 6 måneder? Vil det påvirke retten min til fødselspenger? Med andre ord, kan jeg ta en uke juleferie?

På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9064-grunnlag-for-f%C3%B8dselspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gravid og har termin den 26. februar 2001. Jeg startet i fast jobb den 1. august og vil dermed ha vært i fast stilling i 6 av de siste 10 månedene dersom jeg går ut i permisjon 3 uker før termin. Før dette jobbet jeg som selvstendig næringsdrivende i en 18 måneders periode. I denne perioden hadde jeg en tilleggsforsikring (100% sykepenger fra 15. dag). Før det igjen hadde jeg fast stilling.

1) Hvordan beregnes grunnlaget for fødselspengene?

2) Hvilken periode tas med i reglen om å jobbe 6 av de 10 siste månedene. Er det fram til fødsel eller er det fram til stønadsperioden (3 uker før termin) starter? Hva skjer hvis jeg føder for tidlig?

3. Hvordan er det med å ta ut ferie i denne perioden på 6 måneder? Vil det påvirke retten min til fødselspenger? Med andre ord, kan jeg ta en uke juleferie?

På forhånd takk for hjelpen

Irene Grøneng

1. Se mitt svar til gyrken under her. du er i en endret situasjon når du går fra å være selvstendig til arbeidstaker, slik at inntekten som arbeidstaker legges til grunn. Egne egler dersom du er begge deler.

2. Det regnes fra permisjonens start og 10 mndr tilbake for å finne ut om du har rettigheter. Selve utregningen skjer etter andre regler, jf. pkt 1.

3. Du kan ta lovbestemt ferie uten at det går ut over dine rettigheter.

Irene Grøneng

1. Se mitt svar til gyrken under her. du er i en endret situasjon når du går fra å være selvstendig til arbeidstaker, slik at inntekten som arbeidstaker legges til grunn. Egne egler dersom du er begge deler.

2. Det regnes fra permisjonens start og 10 mndr tilbake for å finne ut om du har rettigheter. Selve utregningen skjer etter andre regler, jf. pkt 1.

Hva er lovbestemt ferie?

Hva er lovbestemt ferie?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...